" دبالک " همچنان افزایش سرمایه می‌دهد

تغییر چند برابری قیمت دارو همراه با فشار اقتصادی مضاعف به بیماران کم بضاعت خواهد بود.

هزینه‌های سربار تولید، مخارج انتقال و تبدیل ارز به جهت شرایط تحریم‌ها، همچنین تهیه مواد کمکی، حلال‌ها، تجهیزات مورد نیاز و غیره همچنان در حال افزایش بوده و تناسبی با تغییرات قیمت فروش محصولات دارویی ندارد.

از آنجا که حدود ۹۰ درصد از مواد حدواسط مورد نیاز شرکت‌های دارویی، با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود، برای تغییر نرخ ارز بخش دارویی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم ساخت. موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از مدیران صنعت دارویی است. فرصتی فراهم شد تا در گفت‌وگویی پیرامون آشنایی بیشتر با فعالیت‌های یک شرکت دارویی، نظرات سید مهدی سجادی، مدیرعامل شرکت دارو سازی البرز بالک را جویا شویم.

هدف از ایجاد ظرفیت سازی‌های جدید "دبالک " چه بود؟
توانستیم درسایت‌های مختلف نظیر بخش آنتی بیوتیک، داروهای استروییدی و غیره، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ارتقای دانش فنی تولید محصولات، افزایش ظرفیت سازی کنیم. همچنین در صورتی که نیاز شرکت‌های داروسازی برای محصولات ما وجود داشته باشد و سیاست‌های حمایت تولید داخل توسط سازمان غذا و دارو انجام شود شاهد تولید بیشتر نیز خواهیم بود.

توسعه و تکمیل خط پلنت B چه تاثیری بر عملکرد شرکت دارد؟
سایت تولیدی پلنت B " دبالک"، با کار گروهی مدیران و کارکنان پس از ۱۵ سال در چرخه بهره‌برداری قرار گرفت که فعالیت آن می‌تواند بویژه در بخش تولید داروهای عمومی ظرفیت خوبی را ایجاد کند. همچنین در سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش ظرفیت را شاهد بودیم که این روند می‌تواند در سال آینده نیز همچنان تداوم یابد.


  • بیشتر بخوانید:

نام نمادهای گواهی سپرده سکه طلا تغییر کرد + جدول


حاشیه سود ناخالص ۶ ماهه سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه کمتر شد، دلیل آن چه بود و برای مدیریت این موضوع چه برنامه‌ای دارید؟
کاهش حاشیه سود به دلیل تفاوت نوع کالاهای فروش رفته در دوره‌های مشابه است. در ۶ ماهه جاری عمده کالاهای فروش رفته از محل تولیدات دوره جاری بود، در حالی‌که فروش دوره مشابه سال قبل از محل کالاهای تولید شده سنوات قبل با بهای پایین تر صورت گرفت. همچنین در این روند، هزینه‌های سربار و حقوق دستمزد نیز با توجه به تورم، خیلی بیشتر از نرخ فروش رشد داشت. البته شرکت با مدیریت خریدها، هزینه‌های تولید و استفاده بهینه از خطوط تولید، سعی در کاهش نرخ بهای تمام شده محصولات در دوره‌های آتی را دارد.

چرا فروش آنتی بیوتیک در سال جاری نسبت به مدت مشابه افزایش داشت؟
با توجه به تغییراتی که در سایت تولیدی آنتی بیوتیک و همچنین فرآیندهای تولید ایجاد شد ظرفیت تولید افزایش یافت. بر این اساس توانستیم سهم بیشتری در تأمین نیازهای شرکت‌های داروسازی داشته باشیم.

برای تأمین نقدینگی با چه مسائلی روبه‌رو هستید؟
با توجه به افزایش نیاز به نقدینگی بیشتر به دلیل تغییر احتمالی نرخ ارز برخی محصولات از دولتی به نیمایی همراه با افزایش فروش و تولید، به طور متناسب میزان تسهیلات دریافتی نیز افزایش خواهد یافت. همچنین کاهش دوره وصول مطالبات و چرخه عملیات از راهکارهای مد نظر برای مدیریت نقدینگی است.

دوره وصول مطالبات چقدر است و برای کاهش آن چه برنامه‌ای دارید؟
اگرچه دوره وصول مطالبات حدود ۹۰ روز بوده، اما با وجود مشکلات، شرکت در نظر دارد با انعقاد قراردادهای فروش با دوره وصول مشخص و ثابت موضوع مربوطه را مدیریت کند.

تولید و توسعه محصولات جدید در سال مالی آتی چه جایگاهی دارد؟
طرح‌های توسعه سبد محصولات، به نحوی برنامه‌ریزی شد که واحد تحقیق و توسعه شرکت همکاری‌های بسیار خوبی با شرکت‌های دانش بنیان و دانشکده‌های داروسازی داشتند. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود حداقل سه ملکول جدید در سال آینده به سبد محصولات شرکت اضافه شود. همچنین در نظر داریم برای تولید محصولات‌هازارد، طراحی و اجرای سایت مورد نظر در سال جاری آغاز و در نیمه سال ۱۴۰۱ مورد بهره‌برداری قرار دهیم. در این خصوص مقدمات طراحی نقشه و مکان یابی سایت و مطالعات اولیه بروی محصولات مرتبط انجام گرفته است.

چه برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟
با توجه به دو مرحله‌ای شدن افزایش سرمایه سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال افزایش سرمایه مصوب در مرحله پذیره نویسی بود که تا پایان اسفند ۱۴۰۰ به ثبت می‌رسد. همچنین مرحله دوم افزایش سرمایه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود.

روند سودآوری و تقسیم سو د چگونه خواهد بود؟
در صورت تحقق فروش پیش‌بینی شده، حدود ۳۸۰ میلیارد ریال سود خالص خواهیم داشت و تحقق همین حاشیه سود حداقل برای سال آینده هم پیش‌بینی می‌شود. همچنین بر اساس روند سال‌های قبل، حدود ۹۰ درصد از سود قابل تقسیم خواهد بود.

به نظر می‌رسد یکی از مشکلات رشد هزینه‌هاست علت چه بود و برای کنترل آن چه تدابیری اندیشیده اید؟
هزینه‌های سربار تولید -خدمات، مخارج انتقال و تبدیل ارز به جهت شرایط تحریم‌ها، همچنین تهیه مواد کمکی - حلال‌ها و تجهیزات مورد نیاز و غیره همچنان در حال افزایش بوده و تناسبی با تغییرات قیمت فروش محصولات دارویی ندارد. بنابراین تا جایی که امکان پذیراست سعی داشته در خرید مواد حد واسط و سایر خریدهای داخلی دقت بیشتری کنیم تا با تأمین منابع جدید و مطمئن هزینه مربوط به خرید کنترل شوند. همچنین با افزایش بهره وری تولید و دریافت تسهیلات کم بهره، سعی در کاهش روند رشد هزینه‌ها داریم.

تغییر نرخ ارز تخصیصی، چه تاثیری بر عملکرد فعالان صنعت دارو دارد؟
ازآنجاکه حدود ۹۰ درصد از مواد حدواسط مورد نیاز شرکت‌های دارویی، با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود، برای تغییر نرخ ارز بخش دارویی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم ساخت. به طور یقین یکی از بزرگترین چالش‌های پیش رو این موضوع، تغییر چند برابری قیمت دارو همراه با فشار اقتصادی مضاعف به بیماران کم بضاعت خواهد بود. تا زمانی که شرکت‌های بیمه گر توان جبران افزایش هزینه‌های دارو را نداشته باشند، انجام حرکت مذکور مصلحت ملی نیست. چالش دیگر نقدینگی مورد نیاز جهت تأمین و خریدهای خارجی بوده که شرکت‌های تولید کننده از این بابت به شدت دچار خسارت و افزایش هزینه‌های مالی خواهند شد. همچنین سقف تسهیلات بانکی نیز محدود بوده و پاسخگوی این نیاز چند برابری فعالان صنعت دارو نخواهد بود. پیشنهاد بنده این است که تغییرات تدریجی و پلکانی نرخ ارز دولتی همزمان با تغییر قیمت دارو نهایی شود. دیگر اینکه تا آنجایی که امکان پذیر است محصولات تولید داخل حمایت شوند و تغییرات نرخ ارز این گروه، در اولویت آخر قرار گیرد.

پایان کرونا چه تاثیری در فروش محصولات دارویی دارد؟
احتمالاً توجه به سایر مراقبت‌های شاخص‌های سلامت و بیماری‌های مزمن بیشتر می‌شود و از اینرو فروش سبد محصولات شرکت‌های دارویی به روال عادی برخواهد گشت.

کد خبر 443813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =