محصولات « شکام » به ۲۴ کشور صادر می‌شود

واحد تولید ماده مؤثره مترونیدازول «شکام» ایران را به یکی از چهار کشور تولیدکننده این محصول تبدیل کرده است.

اوایل مهر ماه امسال، معاملات سهام شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در فرابورس ایران آغاز شد و از آن زمان تاکنون قیمت این سهم در بیشتر روزهای معاملاتی با رشد همراه بوده است.

این شرکت با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت، شرکتی حد واسط شرکت‌های مادر پتروشیمی و پایین دست پتروشیمی است که نیازهای ۱۸ شاخه صنعتی را تأمین می‌کند. شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ موفق به اخذ موافقت اصولی برای تولید ماده اولیه مولنوپیراویر شد. از داروی مولنوپیراویر برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌شود. برای آگاهی از شرایط کنونی و برنامه‌های آتی «شکام» با سید محمد رضا موسوی اصفهانی، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

درمورد شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز و فعالیت‌های آن توضیح دهید.
شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد و در این سال‌ها با افتتاح واحدهای مختلف تولیدی، توانست مجتمعی قابل اطمینان در تولید و تأمین مواد اولیه صنایع شیمیایی و دارویی در کشور باشد. «شکام» شرکتی حد واسط بین شرکت‌های بالادستی و پایین دستی پتروشیمی است و در حال حاضر مواد لازم برای ۱۸ شاخه صنعت از جمله داروسازی، آرایشی و بهداشتی، صنایع شوینده، صنایع کشاورزی، صنایع غذایی و... را تولید می‌کند. بیش از هزار شرکت از مشتریان فعال شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز هستند. این شرکت در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد. ابتدا در دهه ۷۰ واحد اتوکسیلات شرکت به بهره‌برداری رسید، پس از آن واحدهای مختلف دیگری مانند واحد تولید ماده مؤثره مترونیدازول که ایران را به‌ یکی از چهار کشور تولیدکننده این محصول تبدیل کرد، سپس واحد تولید مونو پروپیلن گلایکول که تنها تولیدکننده این محصول در خاورمیانه هستیم. واحد تفکیک و خالص‌سازی اتیل گلایکول‌ها و تولید ضد یخ در سال ۱۳۹۸ و واحد گلیسیرین دارویی در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید، همچنین در سال گذشته واحد تولید ماده مؤثره استأمینوفن را به بهره‌برداری رساندیم که پس از شرکت «دتماد» دومین تولیدکننده این محصول در داخل کشور هستیم و واحد تولید آسپرین نیز در سال جاری به بهره‌برداری رسید و برنامه‌های توسعه متعددی به خصوص در زنجیره دارو در دستور کار است. همچنین شرکت حدود ۱۲ هکتار زمین برای طرح‌های توسعه اختصاص داده و با در اختیار داشتن واحد یوتیلیتی مشکل و ریسکی از بابت قطعی برق و گاز به شرکت وارد نمی‌شود و در عین حال شرکت دارای گمرک اختصاصی است که تسهیل کننده امور واردات و صادرات شرکت است.

درمورد آخرین وضعیت واحد استأمینوفن توضیح دهید.
واحد استأمینوفن سال گذشته به بهره‌برداری تجاری رسید و مجوزات سازمان غذا و دارو اخذ شد. امسال نیز هدف‌گذاری دستیابی به ۷۰ درصد ظرفیت را داریم، در راستای سیاست‌های دولت، مواد اولیه این دارو از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر یافت و سبب افزایش نرخ فروش و سود این واحد شد. آزادسازی نرخ ارز امکان صادرات محصول را نیز فراهم کرد. در حال حاضر شرکت برای اخذ مجوز صادرات صد تن استأمینوفن اقدام کرده است و قرارداد فروش آن منعقد شده است. انتظار داریم در سال آتی این واحد به ظرفیت ۱۰۰ درصدی معادل ۱۳۰۰ تن در سال برسد. قیمت جهانی این محصول نیز رشد خوبی داشته و به بیش از ۱۲ دلار رسیده است.


  • بیشتر بخوانید:


اکنون طرح‌های توسعه شرکت در چه شرایطی است؟
پس از آنکه واحد تولید استأمینوفن به بهره‌برداری رسید، ماده اولیه آن یعنی پارا آمینوفنول (PAP) از سوی شرکت وارد شد و هیچ تولیدکننده داخلی برای این محصول وجود ندارد، باتوجه به در اختیار داشتن دانش فنی در واحد تحقیق و توسعه قرارداد ساخت این واحد منعقد شد و برآورد سرمایه‌گذاری آن ۱۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت آن ۴۰۰۰ تن است، و در پایان شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است و در حال حاضر باتوجه به تکمیل ساختمان‌ها و مخازن تولیدی، حمل تجهیزات و خطوط تولید در حال انجام است و انتظار داریم تا پایان سال وارد مدار تولید شود. قیمت این محصول حدود ۸.۵ تا ۹ دلار است که باتوجه به دیگر تولیدکننده استأمینوفن در کشور مصرف داخلی آن حدود ۲۵۰۰ تن برآورد می‌شود و باتوجه به ظرفیت ۴۰۰۰ تنی مازاد آن صادر خواهد شد. باتوجه به ظرفیت و قیمت محصول پیش‌بینی می‌شود که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار به فروش شرکت افزوده شود که باتوجه به ارزیابی بهای تمام شده این محصول حاشیه سودی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد خواهد داشت. طرح‌های توسعه دیگر استأمینوفن دی سی و منفنامیک اسید است که تولید آزمایشی آنها آغاز شده است و در حال تکمیل خط تولید و اخذ مجوز وزارت بهداشت و بازاریابی محصول هستیم. همچنین طرح دیگر واحد متفورمین است که در چند ماه آینده به تولید آزمایشی خواهد رسید. طرح‌های توسعه دیگری نیز در مرحله تحقیق و توسعه است که پس از راه‌اندازی واحدهای فعلی ساخت آنها اغاز خواهد شد.

واحد اتوکسیلات شما با ظرفیت بسیار پایینی فعالیت می‌کند، چه برنامه‌ای برای افزایش تولید این واحد دارید؟
اتوکسیلات اولین واحد تولیدی شرکت است و تقریبا بزرگترین تولیدکننده اتوکسیلات با تنوع محصول بسیار زیاد در کشور هستیم. بیش از ۵۰ نوع محصول در این واحد تولید می‌شود که مواد اولیه بسیاری از صنایع از جمله صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی و صنایع دیگری مانند صنعت غذایی است. در حال حاضر به‌دلیل کمبود خوراک اتیلن اکساید در کشور شرکت با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ درصد در حوزه اتوکسیلات فعالیت می‌کند که پتروشیمی مارون در حال ساخت واحد اتیلن اکساید است که در سال آینده وارد مدار تولید می‌شود و می‌تواند ظرفیت تأمین این ماده اولیه را در کشور تا ۴ برابر افزایش دهد و باتوجه به ظرفیت خالی این شرکت می‌تواند با تأمین خوراک نسبت به افزایش چندین برابری تولیدات اقدام کند. این شرکت در واحد اتوکسیلات دارای واحد GNP است و توان تولید گریدهای دارویی و غذایی را نیز دارد.

وضعیت دوره وصول مطالبات فروش‌های داخلی و صادراتی چگونه است؟
عمده فروش‌های شرکت نقدی است و باتوجه به سهم بازار بالا در محصولات، شرکت رقیب خاصی در بازار داخلی ندارد. با لحاظ برخی فروش‌های ۱۵ تا ۴۵ روزه به شرکت‌های معتبر میانگین دوره وصول فروش‌های داخلی کمتر ۳۰ روز است و این موضوع هم در محصولات دارویی و هم محصولات شیمیایی صادق است. از سوی فروش‌های صادراتی به‌صورت نقدی است و ارز آن نزد صرافان به منظور واردات مواد اولیه و سایر مصارف ارزی شرکت باقی می‌ماند.

آخرین وضعیت GNP شرکت را تشریح کنید.
شرکت دارای چندین واحد GNP است که عمده این واحدها پیش از عرضه اولیه بروزرسانی شده است.

سرمایه‌گذاری جدید شرکت در شرکت فرآیند شیمی حکیم به کجا انجامید؟
شرکت فرآیند شیمی حکیم یکی از تولیدکنندگان مهم مواد مؤثره دارویی از جمله داروهای قلبی و عروقی، دیابت، چربی و بیماری‌های کلیوی در کشور است، این شرکت سه سهامدار شامل مجموعه شفا، بخش خصوصی و یک شرکت هندی داشته است. شرکت هندی این‌سوئیفت با توجه به فشارهای آمریکا و تحریم‌ها تمایل به خروج از سهامداری این شرکت و واگذاری سهام آن داشت که ما از این فرصت استفاده و سهم حدود ۳۰ درصدی آن شرکت در فرآیند شیمی حکیم را خریداری کردیم. این شرکت طرح توسعه افزایش بیش از ۲ برابری تولید را داشته که در ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده است. بیش از ۸۰ درصد ارز این شرکت در حال حاضر از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود و برآورد سود امسال بدون لحاظ طرح توسعه ۶۰ میلیارد تومان است، درصورت حذف ارز ۴۲۰۰ و قیمت‌گذاری براساس ارز نیما و به ظرفیت رسیدن طرح توسعه سود شرکت می‌تواند به ۵ تا ۶ برابر افزایش پیدا کند درنتیجه چشم‌انداز خوبی برای سودآوری شرکت وجود دارد.

«شکام» بیش از هزار مشتری از ۱۸ صنعت دارد. آیا در بین آنها مشتری خارجی هم دارید؟
تقریبا بیش از یک سوم فروش شرکت صادراتی است و در حال حاضر محصولات «شکام» به بیش از ۲۴ کشور صادر می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود که فروش صادراتی شرکت بیشتر شود. با توجه به تغییر نرخ ارزی که محصولات دارویی داشته و از ارز ترجیحی به سمت ارز نیما رفته است، پیش‌بینی می‌شود که محدودیت‌های صادرات دارو لغو شود و این موضوع می‌تواند به افزایش تولید و صادرات شرکت منجر شود زیرا در واحدهای دارویی نیز به دلیل محدودیت صادرات تولید کمتر از ظرفیت است، همچنین عمده فروش ارز شرکت براساس ارز سنا است. توضیحا از افتخارات شرکت، صادرات مواد مؤثره دارویی به کشور هندوستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید داروی جهان است.

آیا در حوزه داروهای کرونا فعالیتی داشته‌اید؟
باتوجه به ارائه و تایید داروی مولنوپیراویر از سوی شرکت مرک (Merck) به عنوان داروی خوراکی ضد کرونا، شرکت در اواخر آبان ۱۴۰۰ موافقت اصولی تولید ماده مؤثره مولنوپیراویر دریافت کرده است که از این دارو برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌شود. برآورد قیمت آن برای هر کیلو بیش از ۱۲۰۰ دلار و تقاضا حدود ۱ تن برآورد می‌شود و پس از اخذ مجوزهای لازم و تأمین مواد اولیه تولید تجاری آغاز خواهد شد.

آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارید و سیاست تقسیم سود شرکت چقدر است؟
درخصوص تجدید ارزیابی‌ها از طبقات مختلف دارایی‌ها، با توجه به کارشناسی که امسال صورت گرفته و می‌تواند فرصتی برای اصلاح ساختار مالی ما باشد، موضوع در هیأت مدیره در حال بررسی است و به محض تصویب در سامانه کدال افشا می‌شود. برنامه سهامداران عمده تقسیم حدود ۹۰ درصدی سود خالص است.

کد خبر 443740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =