چرا قیمت اوراق مسکن گران شد؟

عضو هیئت مدیره بانک مسکن گفت: دلیل افزایش قیمت اوراق تسه، تقاضای سفته‌بازی بود.

به گزارش صدای بورس، محمدحسن علمداری، عضو هیئت مدیره بانک مسکن افزود: ماه گذشته قیمت اوراق حق تقدم مسکن مقداری افزایش یافت که دلیل آن درخواست مؤثر از سوی متقاضیان استفاده از نوع وام نبود.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت به‌دلیل سفته‌بازی بود، ادامه داد: با توجه به برنامه‌های بانک مسکن برای خانه‌دار شدن مردم، تصمیم بر این شد برای جلوگیری از زیان متقاضیان، ۵۰ درصد از وام خرید مسکن بدون خرید اورق و سپرده‌گذاری پرداخت شود.

وی تأکید کرد: این مسئله قطعاً باعث کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت اوراق حق تقدم مسکن (تسه) می‌شود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با بیان این‌که نوسانات قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن هیچ ارتباطی به بانک مسکن ندارد، گفت: در بحث اوراق تسه افراد ذی‌نفع هستند و دارندگان آن مردم هستند، در این بین برخی اوقات عرضه اوراق کم می‌شود و در عین حال تقاضا افزایش می‌یابد.

علمداری متذکر شد: متأسفانه در دوره اخیر بیشتر عرضه و تقاضای اوراق حق تقدم مسکن سفته‌بازی بود که موجبات افزایش قیمت این اوراق را به وجود آورد.

وی از احتمال تمدید پرداخت وام خرید مسکن از محل اوراق با خرید نیمی از اوراق موردنیاز خبر داد و اضافه کرد: منابع بدون سپرده بانک مسکن محدود است.


بیشتر بخوانید:

قیمت وام مسکن رکورد زد


عضو هیئت مدیره بانک مسکن پیش‌تر گفته بود: متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می‌کردند هم‌اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می‌توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

علمداری خاطرنشان کرد: این امتیاز درنظر گرفته‌شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می‌شود. تسهیلات جعاله مسکن هم‌اکنون در سراسر کشور ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می‌کردند اما هم‌اکنون با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.

وی تأکید کرد: این امتیاز درنظر گرفته‌شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان‌های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

علمداری گفت: با این تمهید اعمال‌شده هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان به یک‌دوم کاهش می‌یابد و به این ترتیب قدرت خرید آن‌ها در بازار مسکن افزایش می‌یابد. این فرصت در واقع فرصتی مناسب برای تمام متقاضیانی است که قصد دارند از محل اوراق اقدام به دریافت تسهیلات و خرید یا ساخت مسکن کنند.

به گزارش تسنیم، براساس بخشنامه ابلاغی بانک مسکن به شعب در این زمینه نرخ سود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و جعاله تعمیر بدون سپرده ۱۸ درصد است و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل ۸ سال است، همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

کد خبر 443683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =