بورس پیشرفته می‌تواند اقتصاد را پیش‌بینی کند

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بورس پیشرفته می تواند اقتصاد را پیش بینی کند، اما تورم غیرقابل پیش بینی اجازه نمی‌دهد.

به گزارش صدای بورس، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: بورس کالای ایران در سال ۱۳۸۶ برای از بین بردن رانت ایجاد شد، فعالیت بورس کالای ایران به نسبت سایر کشورها عمر زیادی ندارد و در حال حاضر بزرگترین بورس کالا در چین فعال است.

وی افزود: شفافیت در بورس کالای ایران به این معنی نیست که معاملات دو نفر برای دیگران تشریح شود بلکه به این معنی است که دستگاه های نظارتی امکان ورود و نظارت به فرآیند معاملات را داشته باشند. در بورس کالای ایران به صورت زنده تابلوی معاملات به نمایش در می آید.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: بورس پیشرفته می تواند اقتصاد را پیش بینی کند، اما متاسفانه با توجه به تورم غیرقابل پیش بینی در کشور، نمی توانیم از این ابزار بورس استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در استان مرکزی شرکت های شاخصی وجود دارند و از ابتدای سال تا هفته گذشته حدود ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار تن محصول از شرکت های استان به ارزش ۱۶ همت(هزار میلیارد) مورد معامله قرار گرفته است.

سلطانی نژاد بیان کرد: در خصوص تقاضای واحدهای خرد برای حضور در بورس، آمادگی کامل در راستای ایجاد زمینه مناسب در سازمان کالای بورس وجود دارد و در رابطه با گواهی سپرده واحدهای خرد نیز باید کارگروهی ایجاد شود تا به صورت آزمایشی اقدام لازم را انجام دهد، همچنین در تلاش هستیم که صنایع بالادستی نیز وارد بورس شوند.


بیشتر بخوانید:

بورس کالا میزبان ۱۴۲ هزار تن میلگرد


وی خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی در مدت فروش وجود ندارد و عرضه کننده مدت فروش خود را اعلام می کند، برخی کالاها هم به میزان محدود تولید می شوند و در زمان کوتاهی نیز عرضه می شوند. نظارت بر صنایع پایین دستی برای بورس تعریف نشده و بورس محل انجام معاملات است.

وی اظهار کرد: تنها بورسی در کشور هستیم که تسویه چندماهه را آغاز کرده ایم و در حال حاضر ۱۸ بانک به اتاق پایاپای بورس کالای ایران متصل هستند.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه بورس برای جلوگیری از سرکوب قیمت ایجاد شده ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۳ میلیون تن محصول در بورس کالای ایران به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله شد و در سال جاری تا هفته گذشته بیش از ۴۹ میلیون تن محصول به ارزش نزدیک به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی مبادله شده که البته ارزش کل بازارهای بورس کالا به ۴۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این ارقام نشان از روند رو به رشد معاملات و رسیدن این رقم در هفته های آتی به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دارد.

سلطانی نژاد بیان کرد: مکانیسم درستی برای تسویه ارزی در صادرات وجود ندارد و اگر این مکانیسم ایجاد شود آمادگی فعالیت در حوزه صادرات را نیز داریم، البته باید شرط تامین نیاز بازار داخل پیش از صادرات تامین یا مشخص شدن سهم بازار داخل و صادرات باید انجام شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: بورس کالا در حوزه پذیرش محولات جدید آمادگی پذیرش کالایی که در بورس موجود نیست را دارد، البته برخی محصولات بورسی نیستند و این آمادگی برای محصولاتی است که امکان بورسی شدن را دارند.

کد خبر 443233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =