ضرورت حرکت به سمت اقتصاد آزاد

بورس بازاری است که با مکانیسم عرضه و تقاضا تعریف شده و درنتیجه در اقتصاد آزاد، بازار سرمایه مسیر درست اقتصادی دارد بنابراین باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرد.

عاجل‌ترین اقدام برای بازار سرمایه ثبات رویه‌های اقتصادی است. در ابتدا باید در نظر داشت که بازار سرمایه معلول تمام عوامل و متغیرهاست یعنی رویه‌های اقتصادی مانند ابهامات در شرایط بودجه، ابهامات در سیاست اقتصادی، ابهامات در شرایط سیاسی کلان و روابط بین‌الملل، تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی برای نرخ بهره و ... متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه هستند و به هر میزان این تنش و ابهامات زیاد و یا کم شود سرمایه‌گذاران ریسک گریز دور خواهند شد یعنی سعی می‌کنند حاشیه امن خود را حفظ کنند.
همیشه این ابهامات وجود داشته است یعنی هرسال وقتی به زمان بودجه نزدیک می‌شویم صحبت از ارز ترجیحی و اختلاف آن با ارز آزاد، نرخ مالیات، نرخ تسعیر ارز، صادرات کشورها و مشوق‌های اقتصادی شروع می‌شود، بازار سرمایه هم وقتی در شرایط مبهم قرار می‌گیرد بیشتر به این مسائل منفی و مبهم دامن می‌زند درنتیجه عاجل‌ترین اقدام و راه مؤثر برای بازار سرمایه همان راه درستی است که باید برای اقتصاد اجرا شود، عده‌ای بر این عقیده هستند برای نجات بورس کاهش نرخ سود بین بانکی یا تزریق منابع قابل توجه باید لحاظ شود که به‌نظر می‌رسد این عوامل مرهم‌های کوتاه مدت اشتباهی است که به اقتصاد ضربه وارد می‌کند.


  • بیشتر بخوانید:

ساختار اصلاح شود


بورس بازاری است که با مکانیسم عرضه و تقاضا تعریف شده و درنتیجه در اقتصاد آزاد، بازار سرمایه مسیر درست اقتصادی دارد بنابراین باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرد. همچنین باید به این سمت حرکت کنیم که وقتی از حذف قیمت‌گذاری دستوری صحبت می‌شود به این معنا نباشد که قیمت‌ها زیاد شوند و به تبع قیمت بازار رشد داشته باشد بلکه حذف قیمت‌گذاری یعنی حذف بازار رانت، حذف رانت ارز ترجیحی، حذف رانت واسطه‌گری‌ها و حذف فساد سیستمی.
اگر مسیر درست اقتصادی انتخاب شود، ارز ترجیحی حذف شود، دریافت مالیات مبتنی بر PIT شود که راه‌های فرار مالیاتی بسته شود و شفافیت اقتصاد در این زمینه افزایش پیدا کند نتیجه بسیار خوب و مطلوبی بر بازار می‌گذارد، در چنین شرایطی بازار سرمایه دیگر در گرو این نیست که وزارت نفت چه زمانی قیمت نفت و فرآورده‌ها را اعلام می‌کند، وزارت نیرو برای برق چه برنامه‌ای دارد و ...
اگر مکانیسم قیمت‌گذاری دستوری وجود نداشته باشد قطعا منجر به این می‌شود که به‌طور مثال فولاد مبارکه خرید گران برق را به اینکه دو ماه برق و تولید نباشد ترجیح دهد برای اینکه روند خط تولید را حفظ کند، مطمئنا سرمایه‌گذار هم به سمت سرمایه‌گذاری و تأسیس نیروگاه برق سوق پیدا می‌کند این یعنی مکانیسم بازار و اقتصاد مطلوب که به تبع آن بازار سرمایه هم خوب خواهد بود.

  • روزبه شریعتی - مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار
  • شماره ۲۴۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۵
کد خبر 443117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =