۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
بودجه‌ای به سود بورس

در نظر گرفتن ۵ درصدی معافیت مالیاتی برای شرکت‌ها همچنین واریز مالیات فروش سهام به صندوق تثبیت برای سرمایه‌گذاری و ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص به صندوق تثبیت و البته کاهش انتشار اوراق دولتی همگی امتیازهایی است که در بودجه برای بازار سرمایه می‌توان دید.

برآیند کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا به نفع بازار سرمایه است. ابتدا اینکه با مشخص شدن رقم ۲۳ هزار تومان برای نرخ دلار به عبارتی تکلیف شرکت‌های صادرات محور و از طرفی نرخ تسعیر ارز برای بانک‌ها و شرکت‌هایی که تراز عرضه مثبت دارند مشخص است یعنی این ابهام به‌طور کل برطرف شده است.

در نظر گرفتن ۵ درصدی معافیت مالیاتی برای شرکت‌ها همچنین واریز مالیات فروش سهام به صندوق تثبیت برای سرمایه‌گذاری و ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص به صندوق تثبیت و البته کاهش انتشار اوراق دولتی همگی امتیازهایی است که در بودجه برای بازار سرمایه می‌توان دید.
صرفا مسئله نرخ گاز تهدید بزرگی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود، بازار خاطره ناخوشایندی در سال ۹۲ از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دارد که افزایشی که در آن سال در بودجه رخ داد منجر به افتی شدید در شاخص کل شد که از ۹۰ هزار به ۶۰ هزار سقوط کرد و نرخ ناعادلانه و بالایی که اعلام شد تأثیر شدید و مستقیم در سودآوری پتروشیمی‌ها داشت اما باید توجه داشت نرخی که در آن مقطع اعلام شد و اثری که بر بازار سرمایه گذاشت در پایان روندی صعودی بود که بازار روند صعودی را سپری کرده بود و آن خبر منجر به اصلاح بازار شد و نرخ گازی که در حال حاضر اعلام شده در انتهای روند فرسایشی اصلاحی است و قاعدتا نباید اینگونه بر قیمت سهام اثر بگذارد که البته این موضوع هم نشانه‌ای از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است.


  • بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از ۷ بند مهم بودجه


همچنین باید توجه داشت که این نرخ گاز اعلام شده صرفا برای شرکت‌هایی است که نرخ انرژی بر آنها تأثیر با اهمیتی دارد و شامل تمامی شرکت‌های بازار نمی‌شود زیرا اکثر آنها هیچ ارتباطی به نرخ گاز ندارند. مشکل اصلی ما اعتماد سرمایه‌گذاران است، اگر شرایط بازار عادی بود بودجه ۱۴۰۱ می‌توانست روند صعودی در آن ایجاد کند اما به قدری بی‌اعتمادی در بازار حاکم است که تهدیدهای کوچک را بسیار بزرگ دیده و شاهد فروش‌های هیجانی در بازار هستیم بنابراین مشکل بازار کلیات لایحه بودجه نیست بلکه مشکل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران است که با کوچک‌ترین خبر منفی over reaction نشان می‌دهند. در کلیات بودجه به غیر از نرخ گاز مورد منفی دیگری مشاهده نمی‌شود، اتفاقا در آن موارد مثبت بسیاری نسبت به لایحه‌های قبلی در سال‌های گذشته شاهد هستیم که هیچ تأثیری بر بازار نداشته و واکنش منفی را در پی داشت. درنتیجه بودجه و لایحه خوبی برای بازار سرمایه است اما مشکل اصلی اعتماد سرمایه‌گذاران است.

  • علیرضا تاجبر - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 443098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =