رایزنی برای اختصاص منابعی برای پالایشی یکم و دارایکم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای تخصیص منابعی برای بازارگردانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا همان ETFها (پالایشی یکم و دارایکم) در حال رایزنی هستیم.

به گزارش صدای بورس، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درمورد تصمیم سازمان بورس برای ساماندهی وضعیت ETFها توضیح داد: برای تخصیص منابعی در حال رایزنی هستیم تا این منابع تجهیز شوند که مدیر صندوق بتواند بازارگردانی این صندوق‌ها را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تجهیز منابع هنوز قطعی نشده است، گفت: این موضوع به طور جدی از سوی سازمان درحال پیگیری است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به این سوال که منابع از چه محلی تامین خواهند شد پاسخ داد: منابع می‌تواند بخشی از سود صندوق‌ها باشد. همچنین سازمان به دولت پیشنهاد داده است تا دولت کمک کند و منابعی برای این موضوع تخصیص داده شود.

بر اساس این گزارش، سال گذشته و درحالی که شاخص کل بورس برای گذر از مرز دو میلیون واحد کمین کرده بود، وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه‌ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد. دولت بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، دو صندوق دارایکم (باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین) و پالایشی یکم (باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس) به مردم عرضه شد. با وجود اینکه بازدهی دارایکم از ۲۰۰ درصد نیز گذر کرد ولی در این روزها به قیمت روز عرضه نزدیک شده و پالایشی یکم نیز همچنان زیر قیمت روز عرضه معامله می شود.

کد خبر 443085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =