۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
مالیات جدید برای حقوقی‌ها

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه گفت: با نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه سال بعد را می‌توان بودجه انقباضی خواند.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگوی زنده با صدای بورس به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاثیرات آن بر بازار سرمایه پرداخت.

وی گفت: با نگاه ویژه‌ای که دولت بر بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۱ داشته و بحثی که در خصوص گرفتن مالیات از بازارهای موازی مطرح کرده، سوداگری در این بازار را متوقف خواهد کرد و این اخذ مالیات از بازارهای موازی و سپرده‌ها و... می‌تواند برای بازار سرمایه خوب باشد.

حدادی ادامه داد: در لایحه بودجه حدود ۸۸ همت برای انتشار اوراق در نظر گرفته شده است که این عدد پایین‌تری نسبت به سال جاری است و این مورد هم برای بازار سهام خوب است.

وی اظهار کرد: کاهش نرخ مالیاتی از ۲۵ به ۲۰ درصد و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در این لایحه آمده است نیز برای شرکت‌های تولیدی و خیلی از صنایع بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تغییر مبنای ارز به ۲۳ هزار تومان نیز، سیگنالی به شرکت‌های صادرکننده می‌دهد، پس این شرکت‌ها بهتر می‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند.

حدادی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت بودجه ۱۴۰۱ را به گونه‌ای طراحی کرده که تا جایی که امکان دارد کسری بودجه به حداقل برسد. لایحه بودجه می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد اما بازار طی این چند روز واکنش و نگاه مثبتی نشان نداده است.

وی در خصوص صندوق تثبیت گفت: صندوق تثبیت و صندوق توسعه باهم تفاوت اساسی دارند. منابع صندوق تثبیت از طریق دولت و منابع صندوق توسعه از طریق بانک‌ها، نهادها و کارگزارها تامین می‌شود.

حدادی افزود: دارایی صندوق تثبیت در حدود ۶ هزار میلیارد تومان است و وظیفه آن ثبات بخشیدن به بازار در روزهای مثبت و منفی است. این صندوق به سمت سهم‌های بزرگ که نقدشوندگی بالا و تاثیر بیشتری روی شاخص دارند، می‌رود و در روزهای منفی خریدار و در روزهای مثبت باید عرضه‌کننده باشد تا نقدینگی را حفظ کند.

وی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این امر بخش بزرگی از کسری بودجه را از بین برده و تورم را کم می‌کند و از نگاه اقتصاد کلان برای بازار سرمایه مفید است.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه گفت: با نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه سال بعد را می‌توان بودجه انقباضی خواند. اگر بودجه انقباضی باشد به تبع کسری بودجه کمتری خواهیم داشت و فشار روی بازار سرمایه نیز کمتر خواهد بود و اگر انبساطی باشد کسری بودجه بیشتر و در نتیجه فشار روی بازار سرمایه بیشتر است.

وی در خصوص پیش‌بینی بازار سرمایه تا انتهای سال ۱۴۰۰ نیز بیان کرد: از نگاه بنیادی و با بررسی گزارش‌های ورودی و خروجی شرکت‌ها، شاخص باید رشد خوبی را تا پایان سال تجربه کند اما عدد شاخص تحت تاثیر لایحه بودجه، مذاکرات هسته‌ای و قیمت‌ها در بازار جهانی قرار دارد.

حدادی در انتها در خصوص صنایع پیشتاز در بازار گفت: در مجموع صنایع پالایشگاهی و خودرویی صنایعی هستند که بازدهی خوبی خواهند داشت.

کد خبر 443023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =