فایده تخصیص ردیف بودجه به صندوق تثبیت چیست؟

مدیر عامل برهان گفت: نیمی از محصولات پتروشیمی صادر می‌شود، بنابراین با افزایش قیمت‌های داخلی، قیمت فروش محصولات نیز افزایش می‌یابد همچنین با کاهش نرخ ارز، سود شرکت‌ها کاهشی خواهد بود.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس تقدیم شد. امسال در بودجه در حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای حمایت از بورس به صندوق تثبیت اعتبار در نظر گرفته شده است. بررسی تاثیر لایحه بودجه بر بازار سرمایه موضوع لایو اینستاگرامی صدای بورس بود که در زیر از نظر گذرانده می‌شود.

قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی برهان در ارتباط با تاثیر نرخ سوخت و نرخ خوراک اعلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه اظهار کرد: نیمی از محصولات پتروشیمی صادر می‌شود، بنابراین با افزایش قیمت‌های داخلی، قیمت فروش محصولات نیز افزایش می‌یابد همچنین با کاهش نرخ ارز، سود شرکت‌ها کاهشی خواهد بود.

حذف معافیت مالیاتی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی

وی در پاسخ به این پرسش که حذف معافیت مالیاتی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی صادرکننده مواد خام چه تاثیری روی سهام این شرکت‌ها در بورس دارد، گفت: ۵۰ درصد منابع ارزی کشور را شرکت‌های پتروشیمی تامین می‌کنند اگر صادرات این محصولات با مشکل مواجه شود دولت بخشی از درآمد خود را از دست می‌دهد، بنابراین بعید است دولت در لایحه تقدیمی بخواهد شرکتی‌های پتروشیمی را مشمول مالیات قرار دهد.

شرکت‌های غذایی بورسی متضرر اصلی

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی برهان در ارتباط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: به نظر نمی‌رسد ارز گندم و دارو حذف شود اما شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی از حذف ارز ۴۲۰۰ اثر می‌پذیرند. با افزایش قیمت مواد اولیه قیمت نهایی محصولات افزایش می‌یابد از آنجایی که بازار کشش افزایش قیمت ندارد، مردم میزان مصرف خود را کاهش می‌دهند اما در بلندمدت این افزایش نرخ به تعادل جدیدی خواهد رسید.

وی افزود: در بخش دارو هم افزایش قیمت خواهیم داشت. اما از آنجایی که این محصول نیاز اساسی برای برخی بیماران است، افزایش قیمت تاثیری در میزان مصرف برخی داروها نخواهد داشت.

تخصیص ردیف بودجه برای صندوق تثبیت در لایحه بودجه ۱۴۰۱

محسنی در ارتباط با تخصیص ردیف بودجه برای صندوق تثبیت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: در شرایطی که هنوز اعتماد به بازار بازنگشته و کاهش‌ها ادامه‌دار است، تخصیص بودجه به این صندوق به کاهش سرعت ریزش‌ها کمک می‌کند. در حقیقت قیمت سهام در طول ماه‌های گذشته افت خود را کرده و زمان آن است چرخش بازار سرمایه به سمت بالا رخ دهد. تا رسیدن به زمان این چرخش صندوق تثبیت می‌تواند از بازار حمایت کند.

وی گفت: فعالیت صندوق تثبیت با بازارگردان‌ها متفاوت است. اگر قیمت‌ها در مقاطعی بی جهت افزایش و یا کاهش پیدا کند، صندوق تثبیت با عرضه و یا خرید به موقع، از حبابی شدن سهم‌ها جلوگیری می‌کند. البته صندوق نباید تنها به فکر شاخص سازی باشد بلکه باید از تمامی سهام‌های کوچک و بزرگ حمایت کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مذاکرات فرجام گفت: با شکست مذاکرات حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر می‌شود. به طور کلی بودجه انقباضی نیست و بنابراین نمی‌تواند از طرف تقاضا بودجه را کاهش دهد از طرف عرضه نیز باید بخش از تولید حمایت کند تا بتواند تورم را کنترل کند.

کد خبر 442959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =