بازگشت اعتماد بازار سرمایه دشوار است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه‌، بازگشت اعتماد به این بازار کاری دشوار است.

به گزارش صدای بورس، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز (یکشنبه) در نشست خبری که در محل سازمان بورس برگزار شد در جمع خبرنگاران اعلام‌کرد: امیدوارم با توجه به نوساناتی که از سال گذشته در بازار شاهد بودیم به زودی بتوانیم نوسانات را به حداقل برسانیم.

وی افزود: با تلاش های سازمان بورس، مجموعه سیاست گذاری دولت و مجلس و کمک رسانه ها و فعالان بازار سرمایه، در راستای شفافیت و ثبات بازار تلاش می کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: اصلاح ساختارها و رایزنی ها در خصوص بودجه ریزی و سیاست گذاری از جمله فعالیت هایی هستند که در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه دامنه نوسان در بورس اعلام کرد: سازمان بورس در حال بررسی ابعاد مختلف دامنه نوسان هستند تا تصمیمات لازم متناسب با شرایط بازار اتخاذ شود.

عشقی با تاکید بر اینکه بهترین اقدام در این زمینه این است تا همچون بورس‌های بزرگ دنیا از دامنه نوسان پویایی برخوردار باشیم، گفت: اکنون بازار در وضعیت نامتعادلی قرار دارد و در صورتی که عدم وجود دامنه نوسانف نوسانات حاکم در بازار با شتاب بیشتری همراه می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به بررسی حذف دامنه نوسان در هیات مدیره سازمان اشاره کرد و گفت: روش‌های مختلفی برای باز کردن دامنه نوسان وجود دارد، در این زمینه می‌توان به باز کردن دامنه نوسان برای سهام شرکت‌هایی اشاره کرد که از تعادل و بازارگردان مناسبی برخورداند.

وی با بیان اینکه اکنون بحث دامنه نوسان به عنوان جدی بازار سرمایه تلقی می شود و نمی توان یکباره آن را برداشت، بنابراین باید تلاش شود تا به صورت تدریجی و از صنایعی که دارای ثبات معاملاتی و وضعیتی مثبت هستند آن را اجرایی کنیم.

عشقی با اعتقاد بر اینکه حذف دامنه نوسان با اثرات مختلفی در سهام مختلف همراه خواهد بود، اظهار داشت: حذف دامنه نوسان از کلیت بازار اقدامی دشواری خواهد بود و انجام آن به طور حتم با تبعات زیادی همراه می شود.

حذف قیمت گذاری دستوری

وی با اشاره به قیمت گذاری دستوری گفت: اکنون با توجه به اقدامات صورت گرفته و تلاش های انجام شده از سوی دولت و سازمان بورس، قیمت گذاری دستوری از سایر کالاهای بورس کالا حذف شده است که این صنایع سهم بزرگی از بورس را به خود اختصاص می دهند.

عشقی با تاکید بر اینکه این مسیر باید ادامه پیدا کند و تلاش خود را برای لغو قیمت گذاری در سایر کالاها انجام خواهیم داد، افزود: چالش صنایع حاضر در بورس منحصر به قیمت گذاری دستوری نیست، در این مسیر برخی از فرآیندها مشکل دار هستند که باید در صدد رفع آنها هم برآییم.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه در بخش پالایشگاه‌ها از دولتی بودن آن رنج می بریم، گفت: اکنون صادرات محصولات پالایشگاه ها توسط دولت انجام می‌شود، در حالی که این پالایشگاه خصوصی شده اند و ۸۰ درصد آن دیگر در اختیار دولت قرار ندارد.

وی معتقد است که برخی از صنایع با چالش های دیگری در این بازار همراه هستند و نمی توان آن را فقط به بحث قیمتت گذاری دستوری ربط داد.

عشقی اعلام کرد: برای مثال در صنعت خودرو فقط با مشکل قیمت گذاری دستوری همراه نیستیم بلکه در این مجموعه با برخی مشلات در زمینه ساختار مدیریتی و مالی مواجه هستیم که باید آنها را مورد اصلاح قرار داد.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: بحث قیمت‌گذاری دستوری و لغو آن را از طریق رایزنی‌ها با سیاست‌گذاران مختلف انجام می‌دهیم.

واگذاری اموال مازاد دولت از طریق بازار سرمایه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واگذاری اموال مازاد دولت از طریق بازار سرمایه انجام می شود یا خیر، گفت: اموال مازاد دولت ، املاک و مستغلات مازاد دولت است که فعالیت اصلی آن توسط سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد در حال پیگری است.

عشقی با بیان اینکه براساس صحبت‌های انجام شده قرار است تا واگذاری املاکی که امکان عرضه آن در بورس کالا وجود دارد به طور حتم از طریق این بازار انجام شود، گفت: در وضعیت فعلی از نظر زیرساختی با مشکلی مواجه نیستیم، همچنین توافقی با وزارت اقتصاد انجام شده است که در دستورالعمل های مربوطه قرار است تا این واگذاری از طریق بورس و نیز سامانه‌های دولت انجام شود.

رییس سازمان بورس افزود: اکنون مذاکرات در حال انجام ، اموالی که امکان پذیریش در بورس کالا وجود دارد از طریق بورس وجود دارد.

این مسوول به پذیرش صنایع بزرگ در بورس اشاره و بیان کرد: اکنون در حال تمهیداتی برای پذیرش شرکت های تکنولوژی محور هستیم.

وی به وجود ۲۰ شرکت در فرآیند پذیرش تاکید کرد و افزود: بازار سرمایه از نظر شرکت های پذیرش شده و نیز تعداد سهامداران از رشد قابل توجهی برخوردار بوده، به همین دلیل لازم است تا اقدامات لازم برای ارتقای زیر ساختارهای موجود به کار گرفته شود.


بیشتر بخوانید:

سرخابی ها همچنان درگیر صورت های مالی/عملیات بازار باز ربطی به بورس ندارد

قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد سم است


شفافیت اطلاعات مالی شرکت ها، رسالت اصلی سازمان بورس

وی یکی از رسالت های اصلی سازمان بورس را شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: با فروش محصولات شرکتی در ساختار شفاف و مشخص، خریداران با اطمینان بیشتری اقدام به خرید در این بازار خواهند کرد.

پیگیری‌های سازمان بورس برای عرضه محصولات در بورس کالا

عشقی به پیگیری های سازمان بورس برای عرضه محصولات در بازاری شفاف مانند بورس کالا اشاره کرد و خاطر نشان کرد: اکنون خریداران در زمینه محصولات فولادی می توانند به راحتی با مراجعه به بورس کالا قیمت ها را رصد کنند که این موضوع در ارتباط با سایر کالاها هم نیز وجود دارد.

رییس سازمان بورس به مسایل و مشکلات حاکم در اقتصاد کلان اشاره کرد و گفت: کنترل تورم و کنترل نقدینگی از اولویت های دولت و بانک مرکزی است، تلاش ما این است تا از طریق رایزنی های صورت گرفته اقدامی انجام دهیم تا بازارسرمایه کمترین آسیب ها را از تغییرات متحمل شود.

آخرین وضعیت سهام عدالت

وی به آخرین وضعیت سهام عدالت اشاره کرد و گفت: فرایند سهام عدالت با ایراداتی همراه بود که منجر به توقف فروش آن شد.

عشقی خاطرنشان‌کرد: براساس مسایل موجود، قرار بر این است تا ساختار فرایند اجرایی سهام عدالت بررسی و اصلاحات مورد نیاز به سرعت انجام شود.

نحوه بازارگردانی سهام عدالت

عشقی به نحوه بازارگردانی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: مقرر شده تا بازارگردانی سهام عدالت در قالب یک صندوق بازارگردانی و با تصویب شورای عالی بورس، انجام شود.

رییس سازمان بورس به نحوه تعیین ارزش سهام عدالت اشاره کرد و ادامه داد: ارزش سهام عدالت براساس ارزش بازار تعیین خواهد شد و تلاش این است تا ارزش سهام عدالت و منافع سهامداران حفظ شود.

معضلات حاکم در روش‌ جدید عرضه اولیه

وی به معضلات حاکم در روش‌ جدید عرضه اولیه اشاره کرد و افزود: این روش برای همه صندوق ها امکانپذیر است؛ بنابراین همه سهامداران می توانند از این امکان استفاده کنند و این به معنی نبود رانت در این رابطه است.

این مسوول با بیان اینکه روش قبلی عرضه اولیه به طور کامل کنار گذاشته نشده است، گفت: آن روش با مشکلاتی درگیر بود وعرضه سهام کوچک با متقاضیان چند میلیونی باعث می‌شد تا به هر کد، تعداد ناچیزی سهم تعلق بگیرد.

عشقی با تاکید بر اینکه اکنون سودآوری شرکت‌ها در وضعیتی بسیار مناسب قرار دارند، گفت: شرایط فعلی بازار دائمی نیست و بر این اساس دولت در بازاری که با تقاضا همراه است اقدام به عرضه سهام خواهد کرد.

توجه دولت به کشش بازار برای عرضه سهام

رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه براساس شرایط کنونی، امسال شاهد عرضه اولیه خرد نخواهیم بود، افزود: برای سال آینده عدد تامین بودجه دولت از طریق فروش اموال و سهام در بورس کمتر دیده شده است.

به گزارش ایرنا، وی به توجه دولت به کشش بازار برای عرضه سهام خود اشاره کرد و گفت: در ماه‌های آینده شرایط بازار بهتر می شود.

کد خبر 442849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =