مذاکرات تا رسیدن به توافق ادامه دارد

یک مقام اروپایی پس از نشست امروز دیدگاه خود را نسبت زمان پایان مذاکرات وین در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

به گزارش صدای بورس به نقل از الجزیره، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را بر عهده داشت پس از پایان دور جدید مذاکرات وین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که همه هیئت‌ها تائید کردند که تا رسیدن به توافق به مذاکرات ادامه خواهند داد.

مورا در اظهارات خود گفت: «برخلاف وجود دیدگاه‌های مختلف ما تلاش می‌کنیم که این اختلافات را برطرف کنیم. آژانس انرژی اتمی از هر توافقی که بین تهران و غرب انجام شود، حمایت می‌کند.»

او در ادامه با بیان اینکه هر پیشنهادی باید بر اساس آنچه در آخرین دور مذاکرات بدست آمد، باشد، افزود: «نقطه شروع ما در مذاکرات، آنچه که در ماه ژوئن به دست آمد، است. در طول مذاکرات، پیشنهادهایی از سوی همه طرف‌ها ارائه می‌شود که تمام آن‌ها بررسی خواهد شد.»

نشست امروز (پنجشنبه)، ادامه دور هفتم مذاکرات برجام در وین بود که در دولت جدید ایران به ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» انجام شده است. در این نشست هیئت ایرانی به ریاست «علی باقری کنی» و طرف‌های دیگر برجام حضور داشتند.


بیشتر بخوانید: حتی بازار طلا هم به مذاکرات چشم دوخته است


دولت ایران بارها تأکید کرده است که شرط بازگشت به برجام لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان و ارائه تضمین برای عدم اتخاذ چنین اقدامی در آینده از سوی آمریکاست.

آینده برجام پس از خروج یک جانبه آمریکا از این توافق در مه ۲۰۱۸ و تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر صادرات نفت ایران مورد تردید قرار گرفت. پس از آن برخی دیگر از اعضای توافق و اول از همه اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را در فضای اقتصادی نادیده گرفتند و در نتیجه باعث شد که توافق در شکل فعلی خود بی معنی باشد؛ بنابراین ایران شروع به کاهش تدریجی تعهدات خود در توافق کرد.

کمیسیون مشترک برجام از ماه آوریل برای یافتن راه‌های احیای توافق هسته‌ای در شکل اولیه خود شش نشست برگزار کرده است. طرف‌ها درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به توافق، گام‌های لازم برای تضمین تبعیت کامل ایران از مفاد برجام و مسائل مربوط به لغو تحریم‌های ضد ایران بحث می‌کنند.

طرف‌های مذاکره کننده اواخر ماه ژوئن برای یک دوره کوتاه گفت‌وگوها را متوقف کردند، اما از سرگیری مذاکرات به خاطر انتخابات ریاست جمهوری ایران و تشکیل دولت جدید به تعویق افتاد. دور هفتم گفت‌وگوها ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد.

کد خبر 442715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =