پروژه‌های نیمه کاره تامین میشوند

تحریم‌های ظالمانه و نبود برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه پروژه‌ها در سطح کلان سبب ناتمام ماندن و عدم بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام در سطح کشور شد که شاهد بیکاری بسیاری از شرکت ها و افراد شدیم.

به گزارش صدای بورس، امیرتقی خان تجریشی در گفت و گویی به موضوع «نقشه راه غیرتورمی تولید» وزات امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها و عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه پروژه‌ها در سطح کلان، اکنون بیش از یک هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان از انواع پروژه و مگاپروژه نیمه تمام در سطح کشور وجود دارد که عدم اتمام و بهره‌برداری از آنها علاوه بر تأثیر بر رشد منفی اقتصادی، موجب بیکاری بسیاری از شرکت‌ها و افراد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اتفاقات تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت، گفت: تأمین مالی این پروژه‌ها و به بهره‌برداری رساندن آنها می‌تواند خون تازه‌ای را در رگ‌های اقتصاد ایران تزریق کند اما در مقابل کسری بودجه و محدودیت‌های دیگر موجب شده تا کاهش بودجه عمرانی و نیز تمرکز بر مسائل جاری موجب غفلت از تأمین مالی پروژه‌ها شود.

تجریشی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با بررسی نقشه راه وزارت اقتصاد برای رشد غیر تورمی در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها و افزایش تولید، این امید تقویت می‌شود که دولت با به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه کاره، آغاز پروژه‌های حیاتی جدید را در دستور کار خود قرار داده است.


بیشتر بخوانید:

وی اظهار کرد: در ارتباط با تأمین مالی پروژه مبتنی بر سرمایه، در سال‌های گذشته تأمین مالی توسعه نیروگاهی براساس صندوق پروژه صورت گرفت که تجربه موفقی بود اما به علت وجود برخی از سختی‌ها و مشکلات فنی بخصوص در رویه‌های حسابداری این روند ادامه دار نشد و متأسفانه توسعه این نیروگاه، نخستین و آخرین صندوق پروژه بازار سرمایه تا این لحظه بوده است.

تجریشی خاطرنشان کرد: تأمین مالی پروژه‌های مبتنی بر سرمایه از راه بازار سرمایه فرصت‌های جدیدی را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، طرح‌های توسعه و حتی پروژه‌های جدید فراهم می‌کند که می‌توان به جای انتشار اوراق بدهی و کاهش هزینه‌های انتشار با سرمایه‌های سرمایه‌گذاران تأمین مالی پایدار و بلندمدتی را انجام داد.

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران ادامه داد: حال اینکه اگر تأمین مالی با ضمانت صندوق توسعه ملی انجام و به سرمایه‌گذاران چنین اطمینان خاطری داده شود که این طرح‌ها با بازدهی مثبت همراه خواهند بود، می‌توان شاهد اتفاقاتی مثبت از طریق نقشه راه غیرتورمی بود.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه شرکت‌های سهامی پروژه هم از این قاعده مستثنی نیستند، گفت: هرکدام از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، نهادها و حتی شرکت‌ها می‌توانند پروژه‌های زیربنایی و روبنایی خود را در قالب این شرکت‌ها تأمین مالی کنند تا طرح‌های خود را در حوزه جاده‌ای، ریلی، فرودگاهی، زیر ساخت، صنعتی با کمک بازار سرمایه به سرانجام برسانند.

تجریشی با بیان اینکه وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت صنعت می‌توانند اقدام به تامین مالی پروژه‌های خود در قالب یک شرکت پروژه یا صندوق کنند، گفت: تامین مالی پروژه‌های صنعتی از قبیل پتروشیمی، معدنی، فلزی یا حتی فناوری اطلاعات نیز می‌توانند توسط شرکت‌های پروژه محور صورت بگیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه علاوه بر پتانسیل تأمین مالی از طریق اوراق از امکان جذب نقدینگی برای پروژه‌های مبتنی بر سرمایه از طریق صندوق‌های پروژه، صندوق‌های زمین و ساختمان و نیز شرکت‌های سهامی عام پروژه داراست؛ بنابراین در صورت توجه به راه‌اندازی این صندوق‌ها، پروژه‌های بیشتر و متنوع‌تری را می‌توان به سرانجام رساند.

کد خبر 442709

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =