۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
تولد بلای «اومیکرون»

در بازار لندن نیز پیرو اخبار مربوط به شیوع «اومیکرون» شاهد افت شاخص قیمت بسیاری از کالاهای پایه بودیم. قیمت نیکل در هفته گذشته به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته خود رسید و سایر فلزات پایه نیز با افت قیمت‌های قابل توجهی روبه‌رو بودند.

احتمال همه‌گیری ویروس «اومیکرون» به عنوان واریانت جدید کووید ۱۹ در هفته گذشته بازارهای کالایی را با موجی از فروش‌های گسترده روبه‌رو کرد؛ به طوری که در بازار فلزات صنعتی و بازار محصولات فولادی، شاخص قیمت بسیاری از بازارهای اصلی با ریزش قابل توجهی روبه‌رو شد؛ هرچند این روند با شروع هفته جدید و تعدیل اخبار و اطلاعات متعادل شد، اما هنوز به نظر می‌رسد ریسک بالایی در معاملات بازارهای کالایی نهفته است. کارشناسان با اشاره به عدم قطعیت در مورد شدت اثرگذاری اومیکرون بر روابط تجاری و سفرها می‌گویند، با این حال نمی‌توان از ریسک‌های کوچک نیز در این بازار به سادگی عبور کرد و این در حالی است که آفریقا به عنوان صادرکننده برخی مواد پایه فلزی مانند مس یا برخی محصولات کشاورزی جایگاه مهمی در مبادلات تجاری با دنیا دارد و شیوع این بیماری از این منطقه می‌تواند مبادلات تجاری با آن را متوقف سازد که نتیجه این امر نیز بر هم خوردن تعادل در بازارهای کالایی است. از طرف دیگر چین اعلام کرده به طور موقت واردات کلیه محموله‌های غیرکانتینری را از برخی مرزها متوقف خواهد کرد که توقف واردات از مغولستان یکی از این موارد است که روی قیمت کنسانتره و سنگ آهن اثرگذار خواهد بود.
در بازار لندن نیز پیرو اخبار مربوط به شیوع «اومیکرون» شاهد افت شاخص قیمت بسیاری از کالاهای پایه بودیم. قیمت نیکل در هفته گذشته به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته خود رسید و سایر فلزات پایه نیز با افت قیمت‌های قابل توجهی روبه‌رو بودند. برخی موسسات معتبر پیش‌بینی می‌کنند بازار جهانی نیکل با کسری ۱۴۹ هزار تنی در سال جاری روبه‌رو شود و این در حالی است که پیش از این میزان کسری در این بازار ۵۲ هزار تن پیش‌بینی می‌شد که دلیل آن بهبود غیرمنتظره در بازار فولاد ضد زنگ و باتری است. علاوه بر این، رشد کمتر از حد انتظار در ظرفیت تولید این محصول در اندونزی نیز بر شکاف فزاینده بین عرضه و تقاضای جهانی افزوده است.


بیشتر بخوانید:

آلت‌کوین‌ها جبران کردند

طلا به دنبال جایگاهی امن بین سرمایه‌داران


در این بین آمارهای مربوط به بازارهای مطرح سنگ آهن نیز از نشانه‌هایی مبنی بر پر شدن انبار کارخانه‌های چینی حکایت دارد. واله تصمیماتی در جهت کاهش میزان تولید در محدوده ۳۲۰ میلیون تن گرفته است که از افت ۱۵ میلیون تنی تولید این شرکت حکایت دارد و این در حالی است که رقم ۳۳۵ میلیون تنی که پیش از این اعلام شده بود، کمتر از انتظارات بازار بوده است.
در بازار محصولات کشاورزی، با اعلام دفتر اقتصاد کشاورزی استرالیا مبنی بر پیش‌بینی تولید زمستانه ۳۴.۴ میلیون تنی این کشور در مقایسه با رقم ۳۲.۶ میلیون تنی آن در برآورد قبلی، پیش‌بینی‌ها از بهبود وضعیت این محصول افزایش یافته است. آب و هوای مطلوب در طول مرحله رشد، از جمله باران‌های کافی و دمای ملایم در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر، به افزایش عملکرد گندم برای این بازار کمک کرده است. این دفتر انتظار دارد که عملکرد گندم زمستانه به ۲.۶۵ تن در هکتار در مقایسه با برآورد قبلی ۲.۵۲ تن در هکتار و سال گذشته ۲.۵۹ تن در هکتار افزایش یابد. در مقابل اما صادرات گندم روسیه برای فصل جاری با ۱۷ درصد کاهش در سال به ۱۸ میلیون تن رسیده است. اگرچه این کاهش تا حد زیادی با عرضه بیشتر از اوکراین جبران شد، جایی که صادرات با رشد ۲۲ درصد در سال به ۱۴.۵ میلیون تن افزایش یافته است.

تولد بلای «اومیکرون»

  • هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۶
کد خبر 442364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =