ظرفیت فنی و مهندسی کشور اجازه ساخت یک میلیون مسکن را می‌دهد

عضو هیأت مدیره بانک مسکن با بیان اینکه ظرفیت فنی و مهندسی کشور اجازه ساخت یک میلیون مسکن را می‌دهد، گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده و هنوز ۲۲۶ هزار واحد باقی مانده است.

به گزارش صدای بورس محسن فاضلیان، عضو هیأت مدیره بانک مسکن در هشتمین همایش بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش اظهار داشت: تاکنون از محل تسهیلات مسکن در قالب فروش اقساطی برای مسکن مهر ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۳۴۹ واحد تعیین تکلیف شده و در سال جاری تا امروز برای بیش از ۳۴ هزار و ۹۱ واحد مسکن مهر دفترچه ارائه شده است.

وی ادامه داد: آنچه از مسکن مهر مانده ۲۲۶ هزار و ۵۳۶ واحد است که باید تکمیل و ارائه شود. از سال ۸۴ خط اعتباری ۵۰۰ هزار میلیارد ریالی توسط بانک مرکزی برای مسکن مهر اختصاص یافت، در حال حاضر مسکن مهر باقیمانده در برخی‌ مناطق ۳۰ درصد و در برخی مناطق دیگر ۳۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته و آنهایی که بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، در اولویت قرار دارند.

وی در مورد طرح اقدام ملی مسکن افزود: تا امروز ۲۵۹ هزار و ۴۳۸ واحد مسکن اقدام ملی ثبت‌نام شده و ۱۰۵ هزار میلیارد ریال پول متقاضیان واریز شده است، در کنار این طرح جهش تولید مسکن هم دنبال می‌شود.

عضو هیأت مدیره بانک مسکن در مورد سهم زمین از هزینه مسکن گفت: در شهرهای بزرگ بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، شهرهای متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و در شهرهای کوچک زیر ۳۰ درصد از هزینه مسکن مربوط به زمین است.

به گفته فاضلیان، تقاضای انباشته برای مسکن در کشور ۵ میلیون واحد است و هر سال به اندازه تعداد ازدواج‌ها و تشکیل خانواده‌ها به این تقاضا اضافه می‌شود، جمعیت کشور ۸۶ میلیون نفر است که ۲۵ تا ۲۷ میلیون مسکن در کشور وجود دارد. بین ۵ تا ۶ میلیون نفر هم مستأجر هستند.

وی ادامه داد: برای ساخت یک میلیون مسکن در سال که متراژ متوسط ۷۰ تا ۸۰ متر است در مجموع ۸۰ میلیون متر مربع مسکن باید احداث شود و اگر هزینه هر متر مربع مسکن ۵ میلیون تومان باشد در مجموع ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است و این همان عددی است که به اندازه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای جهش مسکن در نظر گرفته شده است.

به گفته عضو هیأت مدیره بانک مسکن، با توجه به اینکه عدد نقدینگی در کشور بیش از ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان است عدد ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای احداث مسکن که طی ۲ تا ۳ سال هزینه می‌شود حدود ۷ تا ۱۰ درصد خواهد بود که نمی‌تواند در ایجاد تورم اثرگذار باشد.

فاضلیان گفت: سالانه حدود ۳۵۰ هزار مسکن توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود. در روستاها حدود ۲۵۰ هزار توسط بنیاد مسکن و ۴۰۰ هزار مسکن هم در قالب طرح جهش مسکن تولید خواهد شد.

اوراق سلف موازی فرصت مناسب فروش متری مسکن

یاسر امامی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن نیز در این نشست گفت: بزرگترین پروژه اقدام ملی را در دست ساخت داریم که این پروژه ۱۲ هزار واحدی است.

وی بیان کرد: همچنین ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار پروژه در حال حاضر فعال است.

یاسر امامی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: ظرفیتی که بازار سرمایه ایران برای تمامی بخش‌های اقتصادی دارد، بسیار قابل توجه بوده که بر این اساس گروه سرمایه‌گذاری مسکن با توجه به پرتفوی قابل توجهی که در صنعت ساختمان در اختیار دارد، توانسته از ابزاری که برای یکی از پروژه‌های در دست اجرای خود، در بازار سرمایه مناسب‌سازی شده، استفاده کند.

وی افزود: بر این اساس اوراق سلف موازی استاندارد با تعریف جدید می‌تواند فروش متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم زند؛ این در حالی است که بعد از مطالعات قابل توجه انجام شده در این حوزه و مذاکره جدی با وزارت راه و شهرسازی، بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار، تعریف این اوراق آغاز شده و مراحل کمیته فقهی سپری و تائیدیه‌های لازم دریافت شده است.

به گفته امامی، اکنون امیدنامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه شده و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم شده و منتظر تائیدیه نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار این اوراق هستیم؛ این درحالی است که در شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی درآمدهای مردم، این اوراق می‌تواند باعث خانه‌دار شدن بسیاری از خانوارهای ایرانی شود.

وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: در واقع، با توجه به اینکه بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن را در شرایط کنونی به دلیل بالارفتن قیمت‌ها و تورم این بخش ندارند، این اوراق می‌تواند یاری‌رسان متقاضیان مسکن در بازار باشد؛ به خصوص اینکه پیش خرید مسکن نیز در شرایط کنونی قابل اتکا نیست؛ چراکه قرارداد پیش فروش مسکن نوعی از قرارداد که قابل تائید قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد رسمی باشد، تلقی نمی‌شود؛ بنابراین ریسک بالایی دارد.

امامی گفت: اوراق سلف موازی برای یک پروژه از سوی ناشر که در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است، منتشر شده و فرد می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خرید کند که در زمان خرید، موقعیت آپارتمان مشخص نیست و فرد می‌تواند طی سنوات متوالی نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام نماید تا به سقف ۸۰ متر طی سه سال برسد.

وی افزود: پس از اعلام سازنده، آپارتمان آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود و فرد متقاضی بر اساس اوراقی که در اختیار دارد، می‌تواند از واحدهای مسکونی این پروژه تحویل بگیرد؛ به این معنا که فرد دارنده اوراق، متناسب با میزان دارایی خود، می‌تواند واحد را انتخاب کند، اما اگر دارایی او کمتر بود، می‌تواند مابه التفاوت را به سازنده پرداخت کرده و صاحب واحد شود؛ اما اگر هیچ از این شرایط را مناسب ندانست، می‌تواند اوراق را به کسانی که متقاضی هستند واگذار کند.

امامی گفت: این اوراق سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه را جمع خواهد کرد و با توجه به اینکه برخی از خریداران به دلیل درآمدهای خود، قادر به حضور در بازار مسکن نیستند؛ این ابزار می‌تواند به آنها کمک‌کند تا از منافع و رشدهایی که در بازار مسکن رخ می‌دهد، حتی با درآمدهای محدود و متراژ کم هم بهره‌مند شود.

وی اظهار داشت: فروش متری مسکن، آرزوی بسیاری از فعالان صنعت ساختمان است چراکه این ابزار در بستر بازار سرمایه، این شرایط را فراهم خواهد کرد تا در یک بازار کاملا شفاف و با پشتوانه قابل قبول، خرید متری مسکن رواج داده شود؛ ضمن اینکه شرکت سرمایه گذاری مسکن متعهد این اوراق در بازار سرمایه بوده و به همین دلیل، این اوراق کاملا شفاف است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در خصوص نمایشگاه کیش اینوکس هم گفت: هدفگذاری ما در این نمایشگاه به چند هدف اصلی خلاصه می‌شود؛ به نحوی که یکی از این اهداف فروش های آپارتمان بود که به صورت استاندارد در حال انجام است و با توجه به سرمایه‌های جذابی که به دنبال خرید آپارتمان هستند، این هدف می‌تواند با شرایط ویژه محقق گردد.

وی افزود: ما با پرتفوی دو میلیون مترمربعی در سطح کشور، در اقصی نقاط ایران امکان فروش آپارتمان را داریم؛ ضمن اینکه بسته های سرمایه گذاری را به عنوان یک اقدام جدید معرفی خواهیم کرد تا برای مجموعه‌هایی که متقاضی سرمایه گذاری در بازار مسکن هستند، شرایطی فراهم شود که با توجه به برند شرکت سرمایه گذاری مسکن با پیشینه خوشنامی در سه دهه قبل، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان شکل گیرد.

امامی گفت: ما ۱۲ یونیت ۵ درصدی را در پروژه های مسکونی و تجاری متنوع آماده‌سازی کرده‌ایم و هر مجموعه می‌تواند به تناسب شرایط خود، چند یونیت را تهیه کند.

وی افزود: جلسات رو در رو با مجموعه سرمایه گذاری، پتروشیمی ها و بانکها هستند که زمین های متعددی بوده و به دنبال سازنده متعدد هستند در دستور کار قرار دارد، به نحوی که این سرمایه گذاری می‌تواند در قالب مشارکت با شرکت سرمایه گذاری مسکن اجرایی شود.

کد خبر 442323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =