تاسیس بانک آفشور و بورس بین‌الملل در کیش

دبیرشورای عالی مناطق آزاد گفت: به زودی بانک آفشور و بورس بین‌الملل در کیش تاسیس می‌شود.

به گزارش صدای بورس، سعید محمد، دبیرشورای عالی مناطق آزاد گفت: امروز دیپلماسی قوی با شانزده کشور همسایه برقرار است و می‌توانیم در قالب پیمان شانگهای منطقه آزاد مشترک با چین داشته باشیم و همچنین در قالب موافقت‌نامه آسیا در منطقه اوراسیا مناطق آزاد مشترک ایجاد کنیم.

محمد در هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک ، بیمه و خصوصی سازی با بیان اینکه به دلیل تاخیر در انجام پرواز هواپیمایی ماهان این برنامه با تاخیر آغاز شد، گفت:‌ سرمایه گذاران جهادگران جنگ اقتصادی هستند و مردم و کشورمان بیشتر از هر زمانی دیگری نیازمند تلاش فعالان اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: فعالان حوزه بانک، بیمه و بورس باید بدون در نظر گرفتن منافع جزیره‌ای و با حفظ منافع ملی انسجام ملی تاب‌آوری کشور در شرایط سخت تحریم‌ها را افزایش دهند و بتوانیم معیشت مردم را بهبود بخشیم.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه هرچند تحریم‌ها سخت و آزاردهنده است اما بخشی از مشکلات ناشی از عملکرد ناصحیح و نگاه منفعت طلبانه در بخش هایی از اقتصاد چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بوده ادامه داد: باید بتوانیم شاخصه های اقتصادی را به نفع مردم حرکت دهیم و بالا ببریم .

محمد افزود: مناطق هشت گانه و هفت منطقه جدید ابلاغی که در مجموع تعداد مناطق آزاد کشورمان به ۱۵ منطقه می‌رسد، طرح‌های متفاوتی دارند و با احتساب ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی، ۴۵ درصد صادرات کشور از این مناطق انجام می‌شود که سهم مناطق آزاد دو درصد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه برای هر منطقه با توجه به رویکرد استراتژیک آن منطقه برنامه ریزی‌ها صورت گرفته است گفت: براساس ماموریت و استراتژی هر منطقه برنامه ریزی‌ها را انجام داده ‌ایم و در هرممنطقه هدف‌گذاری منحصر به آن منطقه را دنبال می‌کنیم و به زودی هدف گذاری هر منطقه را اعلام خواهیم کرد .

محمد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ فرصت سرمایه گذاری در مناطق آزاد را معرفی کردیم گفت: این اطلاعات به روز و تکمیل می‌شود و تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید:

افزایش سرمایه سبد؛ چالشی بزرگ برای فعالان بازار / حمایت یا ایجاد چالش


وی ادامه داد: در مناطق آزاد ۸۷۰ شعب نهادهای مالی داریم که یک خانواده بزرگ در این حوزه محسوب می شویم .

محمد با تاکید بر اینکه هدف ما رسیدن به مناطق آزاد نسل هفتم است گفت: ما دستیابی به مناطق آزاد نسل هفتم را هدفگذاری کردیم اما در حال حاضر در نسل یکم و دوم مناطق آزاد گیر کردیم که نسل دوم مناطق آزاد نسل تجارت و تولید است که البته در این موضوعات هم به شاخصه‌های مورد نظر نرسیده‌ایم.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه نسل سوم مناطق آزاد خدمات محور است و باید بتوانیم خدمات پولی، بانکی و بازار سرمایه را در تمام مناطق آزاد ارایه دهیم.

وی با اشاره به تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد تاکید کرد: در جلسه اخیر شورای عالی امنیت بحث راه اندازی بانک آفشور را مورد بررسی قرار دادیم از سوی دیگر ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد از جمله موضوعاتی است که سال‌ها مورد پیگیری قرار گرفته اما رییس سازمان بورس در این باره بسیار مصمم است و به زودی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش راه اندازی می‌شود.

محمد ادامه داد: همچنین تاسیس شرکت تامین سرمایه هم از موضوعاتی است که در اولویت برنامه مناطق آزاد قرار دارد.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد درباره اجرای برنامه های عملیاتی برای رسیدن به نسل چهارم مناطق آزاد گفت: نسل چهارم دانش محور است که توسعه مراکز فناوری و نوآوری استقرار شتاب دهنده ها از جمله برنامه‌های مناطق آزاد برای رسیدن به نسل چهارم است.

محمد ادامه داد: با داشتن نسل‌های سوم و چهار شرایط به رسیدن نسل پنجم که نسل جامع می‌شود محقق کنیم که نسل ششم نسل فرامرزی منطقه آزاد است که در این مرحله ایجاد مناطق آزاد مشترک با سایر کشورها دنبال می شود.

وی تاکید کرد: امروز دیپلماسی قوی با شانزده کشور همسایه برقرار است و می‌توانیم در قالب پیمان شانگهای منطقه آزاد مشترک با چین داشته باشیم و همچنین در قالب موافقت‌نامه آسیا در منطقه اوراسیا مناطق آزاد مشترک ایجاد کنیم.

محمد نسل هفتم مناطق آزاد نسل استفاده از هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی عنوان کرد و گفت:‌ از اقداماتی که در این مرحله به دنبال آن هستیم اهمیت موضوع ارز دیجیتال، اوراق بهادار، ثبت اسناد و ... با رویکرد و چارچوب فین تک در دبیرخانه دنبال می کنیم.

وی افزود: به دنبال ایجاد پلت فرم طراحی دیجیتال هستیم و پیشنهاد راه اندازی رمز ارز ملی در مناطق آزاد برای تسهیل مبادلات بین مناطق را دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، محمد در اولین جلسه شورای مناطق آزاد با رییس جمهوری مهمترین موضوع بحث حکمرانی در مناطق آزاد بود که طبق قانون مناطق آزاد به جز موضوعات امنیتی تمام موضوعات را در منطقه باید راهبری و اداره کند.

کد خبر 442248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =