آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام و آینده دلار

کارشناسان معتقدند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات امکان کاهش موقت قیمت دلار تا حدود ۲۵ هزار تومان نیز وجود دارد اما اگر مذاکرات فرسایشی شود، روند دلار صعودی می‌شود.

به گزارش صدای بورس، مذاکرات برای احیای برجام که به نشست وین معروف است، در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم متوقف شد.

اکنون که حدود پنج ماه از آغاز به کار دولت سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد، قرار است مذاکرات از سر گرفته شود.

برخی کارشناسان بازارهای مالی در مدت اخیر در لایوهای اینستاگرامی تجارت‌نیوز پیش‌بینی‌های خود از قیمت دلار را در سناریوهای مختلف برجامی بیان کرده‌اند.

نظر برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

عباسیان: مذاکرات به نتیجه نرسد، دلار صعودی می‌شود

علی عباسیان، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با مذاکرات برجام گفت: مذاکرات تاثیر مستقیمی روی دلار دارد اما به نظرم تیم دولت آقای رئیسی مشابه دولت احمدی‌نژاد است و من به شخصه چشمم به مذاکرات آب نمی‌خورد.

این کارشناس در ادامه گفت: به نظرم مهم‌ترین دلیل بازگشت آمریکا به مذاکره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین است اما از طرفی ایران هم به دلیل خروج آمریکا از برجام کمی ترس دارد و به دنبال تضمین گرفتن از آمریکاست و بعید می‌دانم فعلا مذاکره راه به جایی ببرد.

عباسیان در رابطه پیش‌بینی قیمت دلار گفت: اگر مذاکره نکنیم دلار گاردی صعودی می‌گیرد و به نظرم دلار تا پایان سال تا ۳۴ هزار تومان رشد می‌کند و بعد در محدوده ۳۰ هزار تومان تثبیت می‌شود.

او در رابطه با پیش‌بینی قیمت دلار در صورت مذاکره بیان کرد: با این فرض که مذاکراه کنیم به نظرم دلار در محدوده ۲۵ هزار دلار کاهش پیدا می‌کند.

کریمی‌شاد: دلار مقطعی به ۲۵ هزار تومان می‌رسد

سامان کریمی‌شاد، کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: به نظرم دولت چاره‌ای جز مذاکره کردن ندارد و اگر مذاکرات به نتیجه برسد دلار می‌تواند تا محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند اما این کاهش قیمت هم مقطعی است و دلیل اصلی این موضوع اقتصاد بیمار است.

این کارشناس در ادامه افزود: اگر مذاکره نکنیم دلار گارد صعودی می‌گیرد و تا پایان سال تا حدود ۳۲ هزار تومان رشد می‌کند اما باید بگوییم که قیمت دلار را کنترل می‌کنند.

مسعودی: بدون توافق، دلار ۴۲ هزار تومان می‌شود

همچنین، وحید مسعودی، کارشناس بازارهای مالی به تاثیر مذاکرات در آینده بازار ارز اشاره کرد و گفت: چه توافقی حاصل شود و چه نشود، دلار در بازه‌زمانی حدود دو ساله روند صعودی دارد.

او افزود: اگر توافق شود، قیمت دلار اصلاح دارد ولی دوباره صعودی می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر مذاکرات فرسایشی باشد و توافقی حاصل نشود، دلار تا قبل از تابستان ۱۴۰۱، می‌تواند به ۳۲ یا ۳۳ هزار تومان نیز برسد. در درازمدت دلار ۴۰ تا ۴۲ هزار تومانی قابل تحقق است. به گفته مسعودی، کف قیمت دلار ۲۵ هزار تومان است.


بیشتر بخوانید:


طباطبائی: ارزش ذاتی دلار، ۳۵ هزار تومان است

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی نیز ارزش ذاتی دلار را ۳۵ هزار تومان دانست و افزود: افت قابل توجه قیمت دلار در بازه زمانی کوتاه، بعید است.

او افزود: برخی کارشناسان احتمال دلار ۲۵ هزار تومانی را مطرح کردند اما احتمال آن کاهش یافته است. حتی گفته می‌شود دولت نیز بودجه ۱۴۰۱ را بر مبنای دلار ۲۳ هزار تومانی می‌بندند.

توافق تاثیر کوتاه‌مدت ندارد

این کارشناس بازارهای مالی گفت: توافق باید انجام شود اما نمی‌توان انتظار داشت در فاصله کوتاه روی قیمت دلار اثر بگذارد. چرا که به یک یا دو سال فرصت نیاز است که رفع تحریم تاثیر خود را در صادرات کشور نشان دهد. به گفته طباطبائی، فقط ممکن است از نظر روانی روی بازارها تاثیر بگذارد و امیدواری برای کاهش تورم ایجاد کند.

دلار به سمت ۳۵ هزار تومان می‌رود

او گفت: دلار کمتر از ۳۵ هزار تومانی با ارزپاشی امکان‌پذیر شده است و احتمالا در ماه‌های آینده قیمت دلار به این سمت می‌رود.

میرزایی: دلار با برجام یا بدون آن صعودی می‌شود

همچنین نیما میرزایی، کارشناس بازارهای مالی معتقد بود که این بازار سر دو راه حیاتی مربوط به برجام قرار گرفته است؛ در هر دو حالت که مذاکرات به نتیجه برسد یا خیر، بازار ارز صعودی می‌شود. نتیجه مذاکرات برجام تنها شدت رشد را افرایش یا کاهش می‌دهد و می‌توان باعث اصلاح موقت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،میرزایی گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، دلار احتمالا سال را با قیمت ۲۵ هزار تومان به پایان می‌رساند و اگر به نتیجه نرسد، می‌تواند تا سقف کانال ۲۰ هزار تومانی برسد اما احتمالا دولت قیمت را کنترل می‌کند تا دلار، ۳۰ هزار تومانی نشود.

کد خبر 442232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =