صدور مجوز «موافقت اصولی» یک کارگزاری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: روز گذشته مجوز «موافقت اصولی» یک کارگزاری در جلسه هیات مدیره سازمان بورس برای تاسیس کارگزاری صادر شد.

به گزارش صدای بورس، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه جلسه هیات مدیره سازمان بورس به آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: مقرر شد تا پیشنهادات نهایی پس از اخذ مجوز از طریق شواری عالی بورس به شرکت‌ها ابلاغ شود که در یکی دو ماه آینده این کار انجام خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته رویه برای پرداخت سود سهامداران عدالت در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود داشت که امسال نیز با الهام از همان رویه سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنیم، هرچندتصمیم نهایی با شورای عالی بورس است.

عشقی در مورد مشکل برگزاری مجمع برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، بیان‌داشت: در مورد شرکت‌های استانی باید تصمیم‌گیری شود، بسته کامل سهام عدالت شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، شرکت‌های غیر بورسی‌ و موضوعاتی شامل فروش سهام و دیگر موارد در دست تهیه است و جلسات آن برگزار می‌شود و امیدوارم به جمع‌بندی برسیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سود شرکت‌های ۳۶ گانه از سبد سهام عدالت دریافت و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به وکالت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پرداخت می‌شود، اما درباره ترکیب هیات مدیره و مجامع این شرکت‌ها باید تصمیم‌گیری شود.

۲۷۰ شرکت از طریق سجام سود پرداخت کردند

وی در مورد پرداخت سود سهام شرکت‌ها از طریق سامانه سجام، گفت: پیش از این هر شرکت استانی برای پرداخت سود، رویه مخصوص به خود را داشت، اما در یکی دو سال گذشته این موضوع مطرح شد تا شرکت سپرده‌گذاری، دریافت و پرداخت سودها را از طریق اطلاعاتی که در سامانه سجام وجود دارد، انجام دهد.

عشقی اضافه‌کرد: پارسال نزدیک به ۱۳۰ شرکت و امسال نیز حدود ۲۷۰ شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: برخی از شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام خود از طریق سامانه سجام درخواست دادند که در یکی دو ماه آینده بستر فنی برای انجام آن آماده می‌شود تا همه شرکت‌ها بتوانند سود خود را از این طریق به سهامداران پرداخت کنند؛ البته در آینده الزامی خواهیم گذاشت تا همه شرکت‌ها سود سهام را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید:


توسعه‌بخشی، سیاست سازمان بورس در اعطای مجوزها

وی ادامه‌داد: اکنون کمیته‌های مربوط به اخذ مجوز در حال بررسی درخواست‌های ارائه شده هستند، روز گذشته نیز مجوز «موافقت اصولی» یک کارگزاری در جلسه هیات مدیره سازمان بورس برای تاسیس کارگزاری صادر شد.

عشقی با بیان اینکه این روند ادامه خواهد داشت و درخواست‌هایی که از قبل ارائه شده است در حال بررسی هستند، گفت: تاکنون از ۳۸ درخواست تاسیس کارگزاری چهار درخواست پاسخ داده شده و سه درخواست رد شده است و سایر درخواست‌ها نیز در حال رسیدگی هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان‌داشت: این درخواست‌ها به مرور و با دقت برای رعایت همه الزام‌ها بررسی می شوند، همچنین در تلاش هستیم تا هفته‌ای یک تا ۲ مجوز را در هیات مدیره بررسی و نظر نهایی را اعلام کنیم.

وی اظهار داشت: دستورالعمل‌های اعطای مجوز در همه نهادهای مالی به طور دقیق بررسی می‌شوند، در مدت یک ماهی که از دوره جدید هیات مدیره می‌گذرد تلاش کردیم با دقت بیشتری مجوزها را بررسی کرده و نظارت کافی برای تاسیس شرکت های کارگزاری داشته باشیم.

عشقی ادامه‌داد: در صدور مجوز موافقت اصولی‌ها، حداقل‌هایی از نظر سابقه کاری در صنعت، توان مالی و تحصیلات در نظر گرفته شده است که برای گرفتن مجوز باید کسب شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نهادهای مالی راه‌اندازی می‌کنند، اما اکنون بحث در خصوص اعطای مجوزها نهادهای مالی مانند شرکت‌های کارگزاری و سبدگردان‌ها است.

به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به توزیع سود نقدی شرکت‌ها از طریق سامانه سجام اشاره کرد و گفت: پیرو مذاکراتی که در جلسه با رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، توزیع سود نقدی شرکت‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با اولویت بالا در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 441937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =