توزیع لاستیک نصف قیمت بازار

یک کارشناس صنعت تایر گفت: رانندگان تمامی خودروهای سنگین و نیمه سنگین می‌توانند با مراجعه به سامانه تخصیص تایر وزارت صمت تایر مورد نیاز خود را بر اساس نرخ مصوب تهیه کنند.

به گزارش صدای بورس، وحید خراسانی، کارشناس صنعت تایر در مصاحبه با رادیو با اشاره به وضعیت نامطلوب نرخ تایر سنگین در بازار، گفت: تایرهای عرضه ‌شده در سامانه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. در حوزه تایرهای وارداتی با توجه به قیمت‌ آن‌ها، اختلاف نرخ تایر در سامانه و بازار آزاد بسیار کم است. برای مثال اگر تایر درجه یک چینی در سامانه حدود ۱۵ میلیون است، در بازار نیز نرخ آن به همین صورت است.

وی افزود: در بخش تایرهای تولید داخل، به دلیل آن‌که یارانه‌های متفاوتی به تولیدکننده اعطا می‌شود، نرخ تمام شده آن حدود ۸ الی ۹ میلیون تومان است؛ اما با توجه با اختلاف قیمت آن با تایرهای خارجی، نرخ آن در بازار حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان است.

این کارشناس صنعت تایر در واکنش به شائبه دلالی تایر سهمیه‌ای در بازار آزاد، گفت: بسیاری از راننده‌ها با دریافت سهمیه تایر خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد می‌کنند و این موضوع که دلالان تایرها را به نرخ دولتی گرفته و در بازار آزاد می فروشند، درست نیست.

خودکفایی کشور در تولید تایر سواری

خراسانی ادامه داد: در بخش تایرهای سبک در شرایط مساعدی قرار داریم و تولیدکنندگان علاوه بر این‌که توانایی برطرف کردن نیاز کشور را دارند، علاقمند به صادرات محصولات خود نیز هستند؛ اما این موضوع در بخش تایرهای سنگین صدق نمی‌کند و در این بخش خصوصاً در نوع تایرهای رادیال کماکان دچار مشکل هستیم و تنها یک سوم نیاز کشور از طریق تولید داخل تأمین می‌شود.

وی در خصوص اثر واردات تایرهای خارجی بر قیمت تایرهای داخلی، اظهار داشت: حضور پررنگ تایرهای خارجی سایز سنگین و نیمه سنگین در کشور موجب خواهد شد که تایر خارجی نرخ تایر در بازار را مشخص کند. البته که یک تولیدکننده داخلی در حال ورود به این عرصه است که به محض ورود محصولات آن به بازار، سهم تایر خارجی در بازار به حداقل خواهد رسید.

همچنین الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که تاکنون گزارشی مبنی بر احتکار، تخلف و بازار سیاه در بازار تایر دریافت نشده است، گفت: وضعیت تولید داخل در شرایط خوبی قرار دارد اما به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان هنوز توانایی تأمین تمام تقاضای تایر در کشور را ندارند و تایرهای وارداتی در حال تأمین این بخش از نیاز رانندگان هستند و میزان قابل توجه اختلاف قیمت نیز به همین دلیل است.


بیشتر بخوانید:


رانندگان تایر مورد نیاز خود را از سامانه وزارت صمت دریافت کنند

بر اساس اطلاعیه سامانه کالا وزارت صمت، تمامی ناوگان سنگین و نیمه سنگین (دارای رینگ‌های ۱۴ با ظرفیت بالای یک تن و بالاتر) که بیمه شخص ثالث فعال دارند، می‌توانند در این سامانه نسبت به اخذ فیش رزرو تایر اقدام نمایند.

یکی از عاملین فروش تایر در بازار سرچشمه گفت: یک تایر ۳۸۵ اتوبوسی و کامیونی در سامانه به قیمت ۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما در بازار آزاد با قیمت ۱۵ میلیون تومانی عرضه می‌‎شود. بنابراین به نظر می‌رسد که این دست رانندگان ناوگان سنگین و نیمه سنگین باید تایر مورد نیاز خود را با قیمت مصوب از سامانه توزیع کالا به آدرس kala.ntsw.ir دریافت نمایند.

به گزارش تسنیم، در بازار لاستیک سنگین بعضاً مشاهده می‌شود که فاصله‌ای قابل توجه میان قیمت لاستیک ایرانی با قیمت مصوب در بازار آزاد وجود دارد. متأسفانه بسیاری از رانندگان از قیمت رسمی و مصوب تایر اطلاع نداشته و در مورد چگونگی خرید تایر از سامانه کالا وزارت صمت ناآگاه هستند. به همین دلیل لاستیک را با قیمت ۲ برابر بیشتر از بازار آزاد خریداری می‌کنند.

کد خبر 441930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیغمبرزاده IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    باسند دوحلقه تایرسمند۱۹۵ خریدم۱۲۰۰ در صورتی بازار۱۵۰تومن بیشتره کجا نصف قیمت میدن
    • ایرانی IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      خوشتیب لاستیک سنگین را گفته نه لاستیک سبک چندبار اشاره کرده که سبک اختلاف زیادی ندارد اما سنگین اینگونه نیست برید
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    6 2
    خبرتون یاقدیمیه الان قیمت بازاروسامانه مثل همه وتوبازارقسطی میتونی بگیری وارزونترین لاستیک چینی از13,5درسامانه کمتر نیست
  • کامیوندار US ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 1
    سامانه که ایشان صحبتش را میکنند اولا که لاستیک ایرانی کامیونی ۱۲ ۲۴ که وجود ندارد و اگر هم لاستیک چینی موجود باشد یک حلقه هم به رانندگان تحویل نمیشود گویا ایشان مطلقا از نحوه توزیع اطلاع نداردلاستیک کامیونی ۳۱۵ و ۳۷۵ هم وجود ندارد اگر به این نحوه پیش برویم تا چند ماه آیندا تمامه کامیونها زمین گیر میشود
  • محمد زین العابدینی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    6 1
    راننده مگه دیوانس که لاستیک را به نرخ دولتی بگیره و در بازار به نرخ اذاد بفروشه وبعد برای تامین لاستیک خود کاسه چه کنم دست بگیره.
  • علیرضا IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    9 3
    راننده چگونه سهمیه ی لاستیک خود را در بازار ازاد میفروشد؟! اینها نور چشمی هایی هستند که به اسم راننده سهمیه ی رانندگان را میگیرند انهم به صورت انبوه و به بازار میدن و البته با مسئولین امر شریکند!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 3
    لطفا" برای ماشینهای سبک هم فکری بکنید... لاستیک‌ها خیلی گران است و بودجه ما نمی‌رسد... خطر در کمین ماست...
  • جواد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 3
    ثبت نام در سامانه فقط کلاه برداری هست،لاستیک در بازار ارزانتره
  • دضا IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    شما فقط باید بازار را از انحصار نمایندگان آزاد کنید نمایندگی لاستیک دولتی را با اختلاف بسیار بسیار زیاد به فروشندگان جزئی میفروشد و جزئی فروش مجبور میشود گران دهد.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    لاستیک ایرانی خیلی بی کیفیت شده
  • مسعود IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    لاستیک دنا سایز 20 دنا خریدم با گارانتی بعد از 6 ماه دو پوست شده گارانتی تایید کرد گفتن باید پول واریز کنید تا لاستیک نو ارسال کنیم واقعا معنی گارانتی چی هست؟ مملکت ما از این بهتر نمیشه لاستیک دنا قبلا خیلی خوب بود الان بی کیفیت و اشغال شده
  • رامین IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام دوستان لاستیک 12و315 ایرانی هر روز در سامانه بار گذاری میشه فقط زود تمام میشه .من گرفتم
  • آرش IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    یاد حرف جواد ظریف افتادم که گفت ،،، مردم ما خودشون انتخاب کردن اینجوری زندگی کنند ،،،،
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    2 0
    متاسفانه اگه از کالاهای ایرانی حمایت بشه دزدان کیفیت جنسها رو پایین میارن بجای آنکه جنس خوب دست مردم بدهند بد میدهند