نقش پررنگ بازارگردانان در حمایت بازار؛ هدفی که اجرایی نشد

شرایطی که در حال حاضر بازارگردانان با آن مواجه هستند با شرایط آرمانی فاصله دارد.

صدای بورس-مژده ابراهیمی؛ هدف اصلی از ایجاد رکنی تحت عنوان بازارگردان را می‌توان افزایش نقدشوندگی سهام عنوان کرد و منظور از نقدشوندگی، قابلیت تبدیل یک دارایی به وجه نقد در کوتاه‌ترین زمان، با کم ترین هزینه و همچنین با قیمتی منصفانه است.

هادی روزگار – مدیر صندوق بازارگردانی تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو با صدای بورس گفت: صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی از سال ۱۳۹۴ با هدف افزایش نقدشوندگی و تحدید دامنه نوسان قیمت، همچنین پیشگیری از نوسانات نامتعارف فعالیت خود را در بازارسرمایه آغاز کردند.
وی افزود: بر اساس قوانین و مقررات تعیین شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در قالب دستورالعمل فعالیت بازارگردانی، بازارگردان موظف است سفارش‌های خرید و فروش خود را به صورت هم زمان در دامنه قیمتی و حجم سفارش تعیین شده در سیستم معاملاتی وارد کند.
روزگار بیان کرد: هدف اصلی از ایجاد رکنی تحت عنوان بازارگردان را می‌توان افزایش نقدشوندگی سهام عنوان کرد و منظور از نقدشوندگی، قابلیت تبدیل یک دارایی به وجه نقد در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه و همچنین با قیمتی منصفانه است.
مدیر صندوق بازارگردانی تامین سرمایه لوتوس پارسیان عنوان کرد: بازارگردان با تحدید دامنه نوسان و تلاش در جهت افزایش حجم معاملات، به دنبال دستیابی به این اهداف است و باتوجه به اهمیتی که ویژگی نقدشوندگی در سهولت معاملات و جذب نقدینگی در هر بازاری دارد، می‌توان گفت رکن بازارگردان یکی از مهم ترین عناصر بازار سرمایه است که نیاز به تقویت این رکن به ویژه در ماه‌ های اخیر که بازار سرمایه با نوسانات شدید و تلاطم‌های بی سابقه مواجه بوده است، بیش از پیش نمایان شده است. آنچه طی هفته‌های اخیر در بازار سرمایه شاهد آن بودیم، خروج نقدینگی از بازار به دلیل ترس و احتیاط سرمایه‌گذاران به دلیل ابهامات اساسی پیش‌روی بازار سهام همچون چشم انداز مذاکرات برجامی و روند رو به رشد نرخ بهره در بازار در پی انتشار اوراق از سوی دولت طی ماه‌ های اخیر بود.


بیشتر بخوانید:


به گفته وی در چنین شرایطی وجود بازارگردان‌های قدرتمند می‌تواند نقش مهمی در حمایت از بازار و کاهش هیجانات مقطعی سرمایه‌گذاران و جلوگیری از سقوط غیرمنطقی قیمت‌ها به زیر ارزش ذاتی شود و بدین ترتیب به بازگشت اعتماد عمومی به بازار کمک کند.
روزگار تصریح کرد: به نظر می‌رسد شرایطی که در حال حاضر بازارگردانان با آن مواجه هستند با شرایط آرمانی فاصله دارد و لازم است این نهادها برای افزایش کارایی و اثربخشی خود در بازارسرمایه، از لحاظ منابع مالی در دسترس و سهام تحت تملک تقویت شوند تا بتوانند نقش پررنگ‌تری در جریان معاملات در بازار داشته باشند.

کد خبر 441865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    یکی از بدترین بازارگردانی ها رو صندوق طلا لوتوس داره فروش واحدهای سرمایه گذاری در قیمت های پایین و حتی زیر ناو و بلاتکلیف موندن وجه نقد حاصله در روند صعودی طلا و نهایتا خرید گواهی سپرده سکه در قیمت های بالاتر قطعا منصفانه نخواهد بود و در خلاف جهت منافع دارندگان فعلی واحدهای سرمایه گذاری این صندوقه