مجلس کیفیت را فدای کمیت کرد / نگاه غیر تخصصی بهارستانی‌ها به بورس

رشد بازارسرمایه باید به آرامی صورت گیرد و هر نوع تصمیم غیرتخصصی مجلس منجر به چالش بین شرکت های بورسی می شود.

صدای بورس-مژده ابراهیمی؛ در یکسال اخیر، چندین شرکت سبدگردان،‌ کارگزاری، تامین سرمایه و مشاورسرمایه گذاری مجوز تاسیس از سازمان بورس اخذ کردند که در بین آنها آمار اخذ مجوز شرکت های سبدگردان بیشتر از همه است. به نظر می آید که سازمان بورس در این خصوص تحت فشار بهارستانی ها است و گویا مجلس نهاد ناظر را تحت فشار گذاشته و به عبارتی خود سازمان بورس هم به اخذ مجوز این همه نهاد مالی راضی نیست و از طرفی هم با اخذ این مجوزها چه عاقبتی منتظر بازارسرمایه است.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران درگفت و گو با صدای بورس گفت: رشد بازارسرمایه باید به آرامی صورت گیرد و هر نوع تصمیم غیرتخصصی مجلس منجر به چالش بین شرکت های بورسی می شود. به نظر می آید که اگر توجه به ارتقاء استانداردها و الزامات دریافت مجوز پیشتر مدنظر بود؛ شاید امروز شاهد اتفاقاتی از قبیل انحصار، قانون گریزی و ... در بین برخی از این نهادها نبودیم؛ البته که حالا هم دیر نیست و می توان با در نظر گرفتن استاندارهای بین المللی به دریافت مجوز تاسیس و فعالیت هریک از نهادهای مالی رنگ و بوی کیفی داد.

اسلامی بیدگلی گفت: همیشه دو اظهارنظر در خصوص اخذ مجوزهای سازمان بورس وجود داشته است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که نباید نهاد ناظر مجوزهای نهادهای مالی را محدود کند، ولی باید نظارت داشته باشد.
وی افزود: به اعتقاد آنها اگر این اتفاق رخ دهد، رقابتی بین فعالان بازار ایجاد می شود، از طرفی هم منجر به رشد فضای کسب و کار خواهد شد و برخی دیگر با این گونه سیاست ها مخالف هستند. به نظرم نباید سازمان بورس را محدود کرد؛ از طرفی هم نهاد ناظر باید مقررات را به درستی انجام دهد، ولی بر اساس نیازها؛ نه اخذ مجوز بدون اثر.


بیشتر بخوانید:


دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تصریح کرد: به عقیده بنده رشد بازار سرمایه باید آرام صورت گیرد تا ایجاد رقابت بین نهادهای مالی افزایش یابد . همچنین اخذ مجوزهای بسیاری که از سوی سازمان صورت گرفته شده، می‌تواند آثار زیان باری بر بازارسرمایه داشته باشد و از طرفی دیگر شرکت ها را در آینده نزدیک با چالش مواجه می کند؛ مخصوصا در دوره ای این مجوزها انجام شده که شرایط بازار مناسب نبوده است.
به گفته وی مجلس به شدت در تصمیمات سازمان بورس دخالت می کند و این نهاد ناظر، تحت فشار بهارستانی هاست. باید گفت اگر دولتمردان، سازمان بورس را به عنوان نهاد ناظر قبول دارند دیگر نیازی به نظارت بیش از حد نیست. همچنین اگر مجلس سایه نگاه سنگین و نظارت غیرتخصصی خود را کاهش دهد ، بازار سرمایه مسیر خود را پیدا خواهد کرد و نظارت بهتری هم بر نهادهای مالی خواهد داشت.

کد خبر 441790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =