انس جهانی تنها دلیل ریزش نیست؛ پای دلار در میان است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر دو عامل دلار و انس جهانی را از موارد موثر بر کاهش قیمت طلا و جواهر می‌داند.

صدای بورسحسین حریریان؛ انس جهانی و دلار در قیمت‌گذاری طلا و سکه دو عامل تاثیر گذار هستند.

ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان مطلب بالا گفت: کاهش و یا افزایش انس جهانی قطعا در تمام دنیا و کشور ما هم تاثیرگذار خواهد بود، دلیل اختلاف نرخ میان بازارهای جهانی و بازار داخلی نوسانات نرخ ارز است؛ این دو عامل ( نرخ ارز و انس جهانی ) در قیمت طلا اثر مستقیم دارند.

وی افزود: کاهش انس جهانی و همراهی آن با کاهش نرخ ارز انتظار آرامش در بازار را ایجاد می‌کند و بعد از ثبات بازار کسب و کار نیز رونق می‌گیرد اما زمانی که در نرخ انس جهانی و دلار نوسان وجود داشته باشد طلا نیز دچار دوگانگی در دنباله روی می‌شود، فعالان بازار طلا و سکه نیز دل خوشی از این نوسانات ندارند، تمایل آنها بر ثبات بیشتر نرخ طلا و سکه است که همراه آن قدرت خرید مردم و تحلیل بالا رود در نوسانات زیاد قدرت تصمیم گیری برای خرید و فروش سخت است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در مورد نسبت تاثیرپذیری بازار داخلی تشریح کرد: اگر درصدی برای دو عامل دلار و انس جهانی قرار دهیم هر دو به یک میزان در قیمت گذاری تاثیر دارند، هر کدام به میزان ۵۰ درصد در قیمت‌گذاری تاثیر دارند.


بیشتر بخوانید:


محمد ولی با بیان اینکه در این میان، معاملات طلا با نیم نگاهی به بازار ارز انجام می‌شود، گفت: ممکن است با کاهش امروز (انس به یک هزار و ۸۴۶ دلار رسید)، بازار ارز بعد از ظهر با این قیمت یکی شده و طلا هم از آن به بعد دچارهمین کاهش شود. اگر زمان تعیین کنیم امروز صبح بعد از کاهش ها و بعد از ظهر بعد از تثبیت نرخ دلار طلا هم به همان مسیر کاهشی می‌رود. قیمت ارز در بازارهای کشورهای اطراف هم ممکن است دچار نوسانات زیاد شود بالاخره ارز نرخ جهانی دارد و بعد تثبیت قیمت ارز بازار طلا نیز با آن هماهنگ می‌شود.

وی درباره نرخ گذاری دلار تصریح کرد: برای این کار معمولا ریت جهانی را استفاده می‌کنند ولی گاهی هم عرضه و تقاضا می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد. برای مثال اگر در بازار هر کشوری تقاضا ۵۰ درصد و عرضه ۳۰ درصد باشد در بحث قیمت اثر گذار است ولی اگر تقاضا و عرضه برابر باشد بازار متعادل می‌شود.

کد خبر 441746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =