ریشه مشکلات قطعه‌سازی از کجا آب می‌خورد؟/ ۳ منفعت بورسی شدن خودرو چیست؟

مدیر گروه قوای محرکه کروز گفت: عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به واقعی شدن قیمت‌ها، بهبود نقدینگی و آزاد سازی قیمت‌ها کمک کند.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ صنایع قطعه سازی خودرو از جمله صنایع استراتژیکی است که در صورت ارتقا و توسعه آن، صنعت خودرو نیز می‌تواند پله‌های ترقی را سریع‌تر طی کند. بخش عمده‌ای از مواد اولیه این صنعت از بورس کالای ایران تهیه می‌شود بنابراین هرگونه افزایش و کاهش در قیمت این محصولات در بورس کالا بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذار است.

حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه کروز در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به واقعی شدن قیمت‌ها، بهبود نقدینگی، آزاد سازی قیمت‌ها کمک کند و باعث فاصله گرفتن از قمیت گذاری دستوری شود. در نگاه اولِ بررسی، بورس کالایی شدن می‌تواند در مسیر بهبود نقدینگی و نهایتا تکمیل زنجیره تامین هم کمک کند و توسعه را به همراه داشته باشد، البته باید این موضوع از جهات مختلف بررسی شود.

مهمترین چالش قطعه سازی کشور

وی در ادامه به اهمیت قطعه‌سازی در ارتقاء کیفیت تولیدات خودرویی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین چالش‌های قطعه سازی کشور عدم اعتماد به صنعت قطعه سازی است؛ به این معنا که یک سری قابلیت‌ها از نظر دانشی، تکنولوژیکی و تولیدی در تولیدکنندگان داخلی وجود دارد اما آن طور که باید و شاید به قطعه سازی اعتماد نمی‌شود.

اولویتی به نام حمایت
انصاری با بیان اینکه حمایت از قطعه سازی باید به عنوان یک اولویت مطرح باشد، گفت: شرکت‌هایی همچون کروز که داخلی سازی محصولات را انجام می‌دهد، باید حداقل بتوانند مواد اولیه‌ مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند؛ در مسیر تولیدات حمایت نیز شوند. این در حالی است که متاسفانه در برخی موارد نه تنها حمایت وجود ندارند، بلکه عکس آن نیز رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید:
بهترین راهکار برای رهایی از تورم/ ارز و ۲ عامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی مواد اولیه


بدهی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازی‌ها

مدیر گروه قوای محرکه کروز در ارتباط با شرایط تحریم افزود: شرکت‌های مختلف صنعتی در ارتباط با تامین منابع مورد نیاز خود مشکل دارند، کروز نیز مشکلاتی همچون تامین نقدینگی و منابع مالی دارد.

وی افزود: میزان بدهی‌ خودروسازان بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، بازگشت این میزان پول به چرخه تولید شرکت‌های قطعه سازی می‌تواند بسیاری از مشکلات این صنعت را حل کند.

ریشه مشکلات قیمت گذاری دستوری است

وی با بیان اینکه مشکلات نقدینگی باید حل شود، گفت: ریشه این مشکلات در قمیت گذاری دستوری است، با آزادسازی قیمت‌ها و انجام معاملات بر اساس قانون عرضه و تقاضا، مشکلات نقدینگی حل خواهد شد.

کد خبر 441208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =