نقدینگی تا پایان سال چقدر می‌شود؟/ بازار سرمایه از گازوئیل تاثیر می‌پذیرد از بنزین نه!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که انرژی برق و آب رانتی به فولادی‌ها داده می‌شود، در حقیقت بخشی از سهم همه مردم بین سهامداران فولاد تقسیم می‌شود، حال ایرانیانی که سهامدار فولاد نیستند از این سود منتفع نمی شوند.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز و سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: در حال حاضر نقدینگی حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان است. به نظر من طبق این نقدینگی، روی کاغذ قیمت کف دلار ۲۴ هزار تومان و سقف آن ۳۴ هزار تومان است. پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰، میزان نقدینگی در کشور به حدود ۴ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. به‌طورکلی با این نقدینگی، روی کاغذ کف قیمت دلار ۲۷ هزار تومان و سقف آن ۳۴ هزار تومان خواهد شد.

وی در ارتباط با تحلیلی مبنی بر اینکه قیمت دلار باید زیر ۲۴ هزار تومان باشد، گفت: در تحولات قیمت دلار رفتار هیجانی وجود دارد، اگر به هر دلیلی قیمت دلار زیر ۲۴ هزار تومان بیاید، سرمایه‌دار تا می‌تواند دلار می‌خرد و به اصطلاح دلار را از کف بازار جارو می‌کند چون می‌داند که قیمت واقعی دلار بیش از این‌هاست و همواره سرمایه خود را به سمتی می‌برد که افزایش یابد؛ بانک مرکزی عمیقا این موضوع را می‌داند، به همین دلیل دلار را در کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان نگهداشته است تا خروج سرمایه صورت نگیرد.

این کارشناس بازار ارز بیان کرد: تصمیم دولت در قیمت گذاری دلار باید به‌گونه‌ای باشد که برای سرمایه‌داران جذابیت ایجاد نکند. تعیین قیمت دلار در بستر اقتصاد آزاد، راهی است که در هر صورت باید پیموده شود، زیرا ام‌الفساد مشکلات اقتصادی ایران قیمت‌گذاری دستوری است.

راه دولت برای جبران کسری بودجه

وی با بیان اینکه حرف‌های پوپولیستی هزینه‌های پوپولویتسی دارد، افزود: دولت برای جبران کسری بودجه باید ریل‌گذاری کند، دریافت مالیات و صادرات باید در قالب خاصی انجام شود. باید کسری بودجه ساختاری به تعادل برسد.

سهام آینه تمام نمای اقتصاد

بوربور با بیان اینکه قیمت دلار بر بازار سرمایه تأثیرگذار است، گفت: سهام آینه تمام نمای اقتصاد است و یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است، به طور منطقی در بورس میانگین ۱۲ ماهه دلار بر نرخ فروش محصولات اثرگذار است اما در حال حاضر بازار بیشتر تحت تأثیر جو روانی است. افزایش قیمت دلار به نفع بازار سرمایه است (به صورت اسمی) و رشد شاخص کل بورس را به همراه دارد. در حال حاضر فضای نشست وین ابهام سنگینی بر بازار ارز تحمیل کرده که فعالان را به سمت محافظه‌کاری برده است. با این شریط برای ورود پول به بورس همه منتظر خبرهای داغ هستند.

۴ دهه مشکلات تلمبار شده است

وی در ادامه با اشاره به کسانی که تحریم‌ها را عامل اصلی مشکلات ایران می‌دانند، گفت: مشکل اصلی تحریم نیست، بیش از ۴ دهه مشکلات تلمبار شده است اما با رشد تولید و کنترل نقدینگی شاهد سرکوب تورم خواهیم بود و در بلندمدت کسری بودجه جبران می‌شود.

وی در ارتباط با تأثیر آزادسازی حامل‌های انرژی بر بازار سرمایه گفت: گرانی بنزین تأثیر چندانی بر بورس ندارد، گرانی گازوئیل بر گروه‌های مختلف بورسی اثر خواهد گذاشت چرا که گرانی این حامل انرژی، بهای تمام‌شده محصولات را بالا می‌برد و این موضوع بر ارزش سهام اثر منفی می‌گذارد. اما باید در نظر داشت که به‌طورکلی این آزادسازی در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور است.

رانت انرژی و صنایع

بوربور در ارتباط با رانت انرژی که به صنایع از جمله صنایع فلزی و معدنی داده می‌شود، گفت: نفت، برق، آب و گاز ملی و سهم همه ایرانیان است. زمانی که انرژی برق، گاز و آب رانتی به فولادی‌ها داده می‌شود، در حقیقت بخشی از سهم همه مردم بین سهامداران فولاد تقسیم می‌شود، حال ایرانیانی که سهامدار فولاد نیستند از این سود منتفع نمی‌شوند.

وی افزود: بهترین راهکار امروز صنایع این است که دولت با پرهیز از رانت و ایجاد یک بازار آزاد، از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد.

کد خبر 441094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجیدعشاقی GB ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    شما دستتون تو جیب مردم است اونوقت دم از خدا و دین هم میزنید