۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
تامین مالی و توسعه اقتصادی

رشد و توسعه اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری مستمر در اقتصاد است.

تامین مالی که گام نخست در سرمایه‌گذاری است، به شیوه‌های گوناگونی صورت می‌پذیرد. برخی از این روش‌ها در طول زمان از چرخه‌ تأمین مالی خارج شده‌ و برخی دیگر نیز تکامل‌ یافته‌تر شده‌اند و در حال حاضر توسط بنگاه‌های اقتصادی و دولت‌ها در صنعت تأمین مالی استفاده می‌شوند.

با توجه به گزارش بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی پنج ماهه ابتدای سال جاری مبلغ ۶۱۰۳.۶ هزار میلیارد ریال معادل ۶۷.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی است.
شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد هم بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.
از طرف دیگر، بازار سرمایه از سازوکارهای مهم پیش‌روی نظام‌های اقتصادی کنونی جهان برای جذب و تخصیص بهینه منابع پس‌اندازی اقتصاد ملی به مصارف سرمایه‌گذاری است. این بازار در فرآیند توسعه اقتصاد ملی از اهمیت زیادی برخوردار است به‌ گونه‌ای که میزان فعالیت و اهمیت بازار سرمایه با درجه توسعه‌ یافتگی اقتصاد ملی رابطه‌ای همسو دارد. در واقع، نقش بازار سرمایه در گردآوری نقدینگی غیرمولد و هدایت منابع پس‌اندازی به‌ سوی مصارف سرمایه‌گذاری و تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی مولد، جلب مشارکت مردمی در عمران ملی، ارتقاء و گسترش بنیان‌های مالکیت مردمی، جلوگیری از گسترش اقتصاد غیررسمی و فرار سرمایه، جذب سرمایه‌های خارجی، کاستن از فشار کسری بودجه دولت و کمک به رشد اقتصادی انکارناپذیر است. در واقع بازار سرمایه حلقه‌ ارتباطی بخش پولی با بخش واقعی اقتصاد است که رشد بخش واقعی و توسعه اقتصادی را تسهیل می‌کند.
بنابراین فلسفه وجودی و هدف اصلی بازار سرمایه، تسهیل تأمین مالی است و سایر اهداف از جمله افزایش نقدشوندگی، شفافیت اطلاعاتی، فراهم کردن بازار عادلانه معاملاتی و جلوگیری از تخلف‌های معاملاتی، حفظ منافع سرمایه‌گذاران، مدیریت و کنترل ریسک‌های سرمایه‌گذاری و اطمینان از هدایت صحیح سرمایه‌ها به تأمین مالی طرح‌های سودده، اهداف میانی هستند که تحقق آنها، رسیدن به هدف غایی را تسریع و تسهیل می‌کند. اگر چه تأمین مالی می‌تواند از بازار پول نیز انجام شود اما صرف‌نظر از اینکه هدف بازار پول، تأمین مالی کوتاه‌مدت است، تأمین مالی از بازار سرمایه دارای مزایای متعددی از جمله معافیت‌های مالیاتی، نقدشوندگی و شفافیت است.
در نهایت در کشور نظام تامین مالی تولید به بانک‌ها تکیه دارد. این در حالی است که ما باید از این سیستم دور شویم و تولید را به سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذاران متکی کنیم تا اینگونه زمینه مشارکت قشر وسیعی از افراد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود. امروز در دنیا بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارکان اصلی تامین مالی این حوزه هستند.

  • سیدمحمد هاشمی‌نژاد - نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه مالی ساتا
  • هفته نامه اطلاعات بورس - شماره ۴۲۰
کد خبر 440877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =