به داد تولید برسید

ساده‌ترین و درست‌ترین راهکار برای تورم، افزایش تولید است و اگر تولید افزایش پیدا کند تورم نیز به‌صورت خودکار کاهش پیدا می‌کند.

مهمترین مشکلی که فقط به نیمه دوم سال هم اختصاص ندارد و همیشگی است و حدود بیش از ۱۰ سال با آن مواجه هستیم، بحران تولید و کاهش رشد اقتصادی است که در حال حاضر به معنای بحران در اقتصاد است و بعد از آن مسئله تورم است که بیش از ۴۰ سال در اقتصاد ریشه دوانده و مشکلی بسیار حاد است.

این دو بحران هم‌زمان در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و مشکلات را تشدید کرده‌اند. مشکل اصلی تولید در کشور ما کمبود سرمایه‌گذاری است که فرار سرمایه‌ها در سال‌های گذشته باعث آن شده است.

مورد بعدی این است که مشکلات ساختاری در اقتصاد ما وجود دارد و بخشی از مشکلات نیز مربوط به دست‌اندرکاران و مجریان است که مانع سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌های خارجی می‌شوند. به دلیل کمبود شدید سرمایه برای تولید اگر سرمایه‌های زیادی وارد کشور شود، می‌تواند بسیار مطلوب باشد و به افزایش تولید کمک کند اما یکی از مشکلات اساسی برای ورود سرمایه‌های جدید خارجی وجود سیاست‌های نامناسب در کشور ماست و مهمتر از همه اینکه مجریان و دست اندرکاران ما عامدانه یا جاهلانه مانع ورود سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور می‌شوند و اگر به نقطه‌ای برسیم که سرمایه‌های جدید وارد کشور شوند، مشکلات حل خواهند شد.

ساده‌ترین و درست‌ترین راهکار برای تورم، افزایش تولید است و اگر تولید افزایش پیدا کند تورم نیز به‌صورت خودکار کاهش پیدا می‌کند. همچنین بهبود مراودات خارجی نیز می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

  • مرتضی عزتی - اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
  • هفته نامه اطلاعات بورس _ شماره ۴۱۹
کد خبر 440555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =