۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
واکنش‌های خنثی

در مورد عدم تأثیرپذیری بازار سهام نسبت به افزایش قیمت در بازار کالاهای جهانی چند دلیل را می‌توان ذکر کرد؛ مورد اول میزان تأثیرپذیری بازارهای مالی در ایران از تغییرات قیمتی در سایر بازارها در سطح بین‌الملل است.

در واقع افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار کالا در سطح بین‌الملل تأثیرات به مراتب زیادتری بر روی سایر بورس‌ها در جهان نسبت به بازارهای مالی ما دارد و این همبستگی با بررسی روندها در بازار قابل مشاهده است، اما در کشور ما به دلیل شرایط خاص اقتصادی این همبستگی کمتر است. بنابراین تغییرات شدید در قیمت بسیاری از کالاها در سطح جهان تأثیرات بسیار کم یا حتی در حد صفر درصد بر روی قیمت سهام در بورس ما دارد. بر این ‌اساس ضریب همبستگی پایین اولین دلیلی است که می‌توان در این خصوص ذکر کرد.

مورد دوم که مدتی است ایجاد شده، کاهش اعتماد نسبت به بازار سرمایه است که بعد از تغییرات مثبتی که در بازار سهام در اوایل پاییز و اواخر تابستان امسال داشتیم بعد از یک دوره کاملا رکودی متأسفانه دوباره بازار سرمایه در شرایط بی‌ثباتی قرار دارد و خروج سرمایه از بازار سهام به سمت بازارهای موازی مخصوصا رمزارزها شدت پیدا کرده است. امروزه با رونق بازار رمزارزها که در ماه گذشته دوباره اوج گرفته و افزایش قیمت بسیار خوبی را در بسیاری از رمزارزها شاهد بودیم، متأسفانه خروج نقدینگی از بازار سهام را به همراه داشته است. بنابراین اگر چه بسیاری از سهام چه از نظر بنیادی و چه از نظر تکنیکال جذاب هستند، اما اقبالی به این آنها نیست و متأسفانه با وجود خروج نقدینگی از بازار سرمایه و عدم اطمینان نسبت به رونق بازار در زمان آینده و ماه‌های پیش‌رو نمی‌توان اثرات افزایشی بازارهای جهانی را در بازار سرمایه مشاهده کرد.
مورد سوم سیاست‌های دولت و چشم‌اندازی است که نسبت به آینده بازار سرمایه وجود دارد که تأثیرگذار خواهد بود. وقتی در ساختار بودجه در نظر گرفته شده برای امسال مشاهده می‌کنیم که دوباره بر بازار سرمایه و انتشار اوراق بدهی تأکید شده است، قاعدتا این تأثیر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد، بنابراین حتی اگر خبرهای بسیار مثبتی در سطح بین‌الملل، بازار کامودیتی یا سایر شاخص‌هایی که می‌تواند تأثیر مثبت بر روی بازار سهام داشته باشد، وجود داشته باشد، انتظارات کاهشی و نومیدانه سرمایه‌گذار باعث می‌شود که حتی خبرهای خوش که باید بر روی بازار تأثیر مثبت داشته باشد، نتواند باعث ایجاد اصلاحات در بازار شود.
مورد آخر هم تغییر و تحولات در ساختار و بدنه اقتصادی کشور است که نااطمینانی‌هایی نسبت به آینده برای سهامداران و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است و با نگاه به شرایط فعلی با تغییرات گسترده‌ای که در ساختار حاکمیت بازار سرمایه و بدنه اقتصاد جامعه پیش آمده، هنوز مشخص نیست که سیاست آتی نسبت به بازار سرمایه چیست. با وجود صحبت‌هایی که در مورد بازار سرمایه در ابتدای تغییرات دولت صورت گرفت اما سیاست روشنی در مورد بازار سرمایه وجود ندارد. بنابراین، این مورد نیز به عدم رونق در بازار سهام و عدم واکنش به خبرهای مثبت دامن می‌زند.

  • علی جمالی - مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان
  • هفته نامه اطلاعات بورس _ شماره ۴۱۹
کد خبر 440529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =