پایانی بر ریزش بازار وجود دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد بازار سرمایه به بازار سودمحور و تحلیل محور تبدیل می شود؛بنابراین افراد باید خود را به دانش تحلیل و انتخاب درست سهام مجهز کنند تا بتوانند از این طریق مانع از ضرر و زیان های احتمالی خود در بازار شوند.

به گزارش صدای بورس، امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته پایانی مهر ماه اشاره کرد و افزود: جو کلی معاملات بورس در هفته ای که گذشت ناپایدار بود، به این معنا که بازار در برخی از روزها از سمت تقاضا با اقبال سهامداران مواجه شد و در مقابل در دیگر روزها با فشار فروش در بازار همراه بودیم.

وی اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده وجود سردرگمی در کلیت معاملات بازار بود و این اتفاق عمدتا نشات گرفته از وجود ابهام در برخی شاخص های اقتصادی است.

امیرباقری نرخ ارز را از جمله مسایل اثرگذار بر روند فعلی معاملات بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اکنون چند سناریو در میان فعالان بازار برای نرخ ارز متصور است، از آنجایی که فعالان بازار سرمایه تحلیل درستی از روند قیمتی ارز در بازار ندارند؛ بنابراین قادر به پیش بینی میان مدت و بلندت مدت نرخ ارز در بازار نیستند و نمی توانند اثر این پیش بینی را بر قیمت و سوددهی سهام شرکت ها بررسی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به تبعیت نرخ ارز در کشور از متغیرهای داخلی و خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: بحث حجم نقدینگی و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، منجر به اثرگذاری نرخ ارز و عدم جذب نقدینگی در تولید خواهد شد که طبیعتا در این زمان قیمت ارز در یک کانال صعودی میان مدت حفظ خواهد شد و همین امر منجر به تورم نهادینه در کلیت اقتصاد کشور می شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است بانک مرکزی کنترل نقدینگی را از جمله اهداف مهم خود در کشور بداند و از طرفی باید رشد اقتصادی که پارامترهای مختلفی بر آن موثر است را مدنظر خود قرار دهد و نقدینگی جذب نشده را به سمت تولید پیش ببرد تا از این طریق تا حدودی از فشار و انتظارات تورمی بکاهند.

امیرباقری به ایرنا گفت: این نکته باید مدنظر باشد که با کاهش انتظارات تورمی، زمینه فشار فروش بر بازار دارایی ها ایجاد می شود و در این میان کارایی و عملیات آن شرکت ها تنها نکته ای خواهد بود که قیمت سهام و دارایی ها را در حدی معقول حفظ می کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بر این اساس، شرکت های با کارکرد بالا مورد توجه سهامداران قرار خواهند گرفت و می توان نسبت به رشد سهام آنها در بازار امیدوار بود؛ بنابراین اکنون سهام شرکت های صادرات محور و سودمحور به دلیل نبود تحلیل دقیق از نرخ ارز با فشار فروش مواجه هستند.

وی اظهار داشت: انتشار گزارش ٦ ماهه شرکت ها در سایت کدال به عنوان معیاری معقول و مثبت از اتفاقات ٦ ماه نخست امسال تلقی می شود که در آن زمان می توان اثر همه متغیرها را بر سودسازی شرکت ها بررسی کرد و مسیر تحلیلی را در اختیار تحلیلگران قرار داد، زیرا تحلیلگران با این وضعیت می توانند چشم اندازی معقول را از روند معاملات بازار داشته باشند.

امیرباقری معتقد است که با خروج جریان نقدینگی از بازار به مرور زمان شاهد فاصله گرفتن گزارش های کدال از قیمت ها خواهیم بود و به مراتب کارایی بازار سهام کاهش پیدا می کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتظار می رود تا زمانی که روند سکون در بازار حاکم است شاهد وجود نوسان در معاملات بورس باشیم اما به محض رسیدن نرخ سهام در بازار به قیمت های جذاب دوباره روند صعودی به کلیت بازار سرمایه باز خواهد گشت.

وی ادامه داد: به طور قطع مسیر سهام شرکت ها به دلیل وجود نگاه سود محور به جای نگاه دارایی محور و نیز گزارش تحلیلی در خصوص سهام از یکدیگر جدا می شود و در میان مدت شاهد رشد جداگانه سهام و صنایع مختلف خواهیم بود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: اکنون بحث نرخ گاز در راس قیمت های جهانی قرار دارد و طبیعتا به دلیل اهمیت نرخ گاز به عنوان خوراک در برخی از صنایع مهم و شاخص ساز بازار سرمایه، نرخ آن بر صنایع اثرگذار است و در نهایت آن صنایع فشار فروشی را بر روی شاخص و کل بازار ایجاد خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: براساس پبش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد بازار سرمایه به بازار سودمحور و تحلیل محور تبدیل می شود؛ بنابراین افراد باید خود را به دانش تحلیل و انتخاب درست سهام مجهز کنند تا بتوانند از این طریق مانع از ضرر و زیان های احتمالی خود در بازار شوند.

کد خبر 440292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    آخه پسرخوب تو چرا الکی امید میدی بملت ما خودمان هم به این باور رسیدیم پولمان تو بورس نابود شدست ومملکت ورشکستست ...
  • محسن IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    آقای کارشناس قیمت سهام نزدیک به هشتاد درصد ریزش دارد دلار رشد کرده بگو بازار دستوری هست این موضوع را یک بچه میداند تو نمی‌دانی حقوقی ها اگر دستور بگیرند مثل آب خوردن بازار را سبزپوش می‌کنند...... کارشناس
  • همت علیزاده IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    برو کارشناس یکسال 50تا60درصد ضررکردیم شما کارشناسان قلابی مردم بیچاره کردید بدبخت شدیم توبورس 15ماه توبورس هستم 200,میلیونم شده 120میلیون دزدهای بیشرف
  • مال باخته بورس کزایی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    به کدام نظر.بورس ایران مافیایی اداره میشه.نظردادن هم خیال باطلی بیش نیست
  • Ams IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    دولت و شمامردم رو چی فرض کردین نمونه دستکاری بورس روزنشست عشقی که کل بورس سبزشد ینی مردم بخاطرعشقی خان اینقدفهمشون بالا رفت و سهمشونونفروختن ت ف به هرچی مسئول خیانتکاره
  • احمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    تو این بازار که همه سهام ها منفی می شوند و تکنیکالی هم نمیشه سهم رو تحلیل کرد و شاخص دستوری ریزش داره مگه میشه سهم خوب هم خرید یه حرفایی میزنی