فلزات اساسی؛ پرقدرت در ابتدا و منفی در آخر هفته/ وضعیت این گروه هفته جدید مشخص خواهد شد

نمادهای اصلی این گروه را می توان از دو جهت فروش در بورس کالا و قیمت های جهانی ارزیابی کرد و این موضوع شفافیت در صورت مالی این نمادها را بیشتر کرده است.

صدای بورس - وحید بلالی، فلزات اساسی یکی از بزرگترین و جذابترین گروه های بازار سرمایه هستند که همیشه جزو پرتفوی سرمایه گذاری حرفه ای های بازار سرمایه قرار دارد، این صنعت از جهت تحلیل پذیری راحت تر همیشه مورد علاقه فعالان حرفه ای بازار سرمایه بوده است. نمادهای اصلی این گروه را می توان از دو جهت فروش در بورس کالا و قیمت های جهانی ارزیابی کرد و این موضوع شفافیت در صورت مالی این نمادها را بیشتر کرده است.

ارزش بازار این گروه فوق العاده بوده و بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار میلیارد تومان است که ارزش بازار این گروه تقریبا چهار برابر نفتی ها، ۴ برابر بانکی ها، ۴ برابر چند رشته ای ها، ۱۲ برابر غذایی ها و بیش از ۸ برابر دارویی ها است.

ارزش شناور این گروه هم فوق العاده بوده که برابر با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که بیش از ۸ برابر شناوری شرکت های چند رشته ای است که این مهم نقدشوندگی در گروه فلزات اساسی را نسبت به سایر گروه ها بسیار بالا برده است.

فلزات اساسی در هفته گذشته پر تقاضا دنبال شد و در تاریخ ۲۴ مهر ماه رکورد پول هوشمند را زده و به بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان پول ورودی هوشمند دست یافت، با وجود خروج پول در دو روز گذشته در فلزات اساسی اما میزان خارج شده در مقایسه با ورود پول در پنج روز کاری گذشته اندک بود، در صورتی که در معاملات چهارشنبه فلزات اساسی قدرت خریدار به فروشنده ۱.۶ بوده که نسبتا در این وضعیت بازار عملکرد خوبی محسوب می شود.

متوسط pبهE گروه فلزات اساسی ۶.۶۶ است که میزان فوق العاده ای است، برای به دست آوردن وضعیت بنیادی این گروه چند نماد اصلی این گروه را بررسی می کنیم:

به عنوان مثال فولاد یکی از بهترین نمادهای این گروه و لیدر این گروه و یکی از لیدرهای بازار سرمایه و نمادهای شاخص ساز است، EPS فولاد ۱۶۴۶ بوده که میزان خوبی است، Pبه E این نماد ۶.۴۱ بوده که از ارزشمند بودن این نماد حکایت دارد، اما بیش از همه PبهS فولاد بوده که عدد فوق العاده ۲.۶۶ است که نشان از بهتر شدن وضعیت این نماد در ماه های آینده است.

یکی دیگر از نمادهای ارزشمند این گروه نماد فملی است که یکی از نمادهای شاخص ساز نیز محسوب می شود و طبق افزایش قیمت مس در ماه های گذشته در بازار جهانی اوضاع فروش خوبی را تجربه می کند، نرخ PبهS فملی ۴.۴۳ بوده که نشان می دهد عملکرد مدیران فولاد در فروش محصولات بازار جهانی بهتر از فملی بوده اما این نرخ برای فروش هم نرخ خوبی است. PبهE فملی هم مانند فولاد در محدوده ۶ بوده اما این نماد EPS بهتری ساخته و به عدد ۲۰۵۹ است.

تحلیل تکنیکال

طبق تصویر زیر فلزات اساسی در یک کانال صعودی در تایم فریم هفتگی قرار گرفته و توانسته این کانال را حفظ کند و این هفته نیز در کانال صعودی به سمت بالا حرکت کردند.

فلزات اساسی؛ پرقدرت در ابتدا و منفی در آخر هفته/ وضعیت این گروه هفته جدید مشخص خواهد شد

کندل هفته گذشته در فلزات اساسی کندل جمع شونده مثبت به سمت بالا بوده و نشان از رنج مثبت این نمادها دارد که توسط یک کندل به سمت بالا حفظ شود. نکته ای در بالا مشخص است این بوده که صعود در این هفته در فلزات اساسی پر قدرت نبوده و می تواند در هفته آینده باز هم مورد نوسان یا در صورت منفی قرار بگیرد و برای تثبیت روند صعودی در داخل کانال لازم است هفته آینده با یک کندل پر قدرت ادامه یابد.

همانطور که در تصویر بالا می بینید پنج هفته است که شاخص فلزات اساسی در این محدوده نوسان می کند، شش هفته قبل با یک کندل منفی اینگالف مواجه بوده که توانسته شاخص فلزات اساسی را از سقف کانال به نزدیکی کف کانال برساند، پنج هفته قبل با یک کندل جمع شونده منفی ( یا مرد دارآویخته) مواجه بوده ، چهار هفته قبل یک کندل مثبت نسبتا کم قدرت که در سه هفته قبل عینا با یک کندل منفی خنثی شده است، نکته مثبت در دو هفته قبل بوده که کندلی به صورت جمع شونده مثبت ساخته( مرد دارآویخته در روند منفی نشان مثبتی است) و این هفته هم یک کندل سبز مواجه هستیم که باید در هفته آینده با یک اینگالف به سمت بالا پرتاب شود وگرنه با نوسان و کندل های کوچک به سمت بالا حرکت خواهد کرد کندل های کوچک قدرت روند صعودی را کم کرده و ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به سقف کانال صعودی در شش هفته قبل برسد.

فلزات اساسی؛ پرقدرت در ابتدا و منفی در آخر هفته/ وضعیت این گروه هفته جدید مشخص خواهد شد

طبق تصویر فوق، شاخص فلزات اساسی در تایم فریم ماهانه نیز در کانال صعودی قرار داشته و در آخرین کندل با یک کندل پین بار مثبت مواجه هستیم که می تواند امید را برای صعود فلزات اساسی در این هفته و هفته های بعد بیشتر کند، در صورت عدم قدرت روند باید منتظر حرکت زمانی یا نوسان خسته کننده در فلزات اساسی در این محدوده بود.

حال به بررسی جزئی تر و سناریوهای پیش روی فلزات اساسی می پردازیم:

فلزات اساسی؛ پرقدرت در ابتدا و منفی در آخر هفته/ وضعیت این گروه هفته جدید مشخص خواهد شد

طبق تصویر فوق در تایم فریم روزانه بعد از چهار روز صعود در معاملات چهارشنبه با یک کندل منفی مواجه شده، نکته مثبت معاملات این هفته خارج شدن از کانال ریزشی و ایجاد یک کانال صعودی است.

فلزات اساسی؛ پرقدرت در ابتدا و منفی در آخر هفته/ وضعیت این گروه هفته جدید مشخص خواهد شد

در معاملات چهارشنبه ریزش بیش از یک درصدی مجموع نمادهای فلزات اساسی را شاهد بودیم که البته نسبت به کندل ابتدای هفته که بیش از ۳.۵۸ درصد صعود را شاهد بودیم کم است اما همانطور که در تصویر بالا مشخص است، فلزات اساسی در هفته پیش رو اگر بتوانند حمایت S۳ پیوت لاین را حفظ کنند می توان امیدوار برای صعود بود وگرنه سناریوی های نوسانی در این محدوده فعال خواهد شد.

طبق تصویر فوق RSI هم به محدوده حمایتی خود در نقطه ۴۷.۳۰ رسیده که این محدوده تراز حرکت مثبت به سمت بالا است و اگر حفظ شود جای نگرانی وجود ندارد.

فلزات اساسی؛ پرقدرت در ابتدا و منفی در آخر هفته/ وضعیت این گروه هفته جدید مشخص خواهد شد

طبق تصویر فوق اندیکاتور پول هوشمند در نقطه کف کانال صعودی قرار گرفته و برای حفظ صعود باید روند را به سمت بالا حفظ کند، طبق تصویر فوق شنبه و یکشنبه روزهای حساسی برای فلزات اساسی بوده که باید منتظر تعیین تکلیف این نمادها ماند.(البته احتمال شکستن این نقطه به سمت پایین در معاملات هفته آینده و پرقدرت شدن در روزهای بعد وجود دارد، زیرا حقوقی ها و سهامداران عمده همیشه دوست دارند فعالان خرد را غافلگیر کرده تا بتوانند نوسان های بیشتری از بازار بگیرند.)

اندیکاتور MACD هم همچنان چیز واضحی را نشان می دهد و واگرایی یا همگرایی در این اندیکاتور در معاملات این هفته تایید نشده و مشغول کف سازی در تایم فریم روزانه بوده است.

کد خبر 440225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =