روزگار خوب گروه فرآورده‌های نفتی

ارزش بازار گروه فرآورده های نفتی در معاملات روز شنبه ۲۴ مهر ماه به ۳۰۷ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان رسید.

صدای بورس - وحید بلالی؛ گروه فرآورده های نفتی یکی از بهترین و جذابترین گروه های بورسی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت است، ارزش این گروه به صورت دلاری تعیین شده و ارزش جایگزینی آن به مراتب بالاتر از بسیاری از گروه های بورسی است.

ارزش بازار گروه فرآورده های نفتی در معاملات روز شنبه ۲۴ مهر ماه به ۳۰۷ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان رسید که عدد بزرگی در بورس ایران است، ارزش شناوری این گروه برابر با ۹۲۲۹۳ میلیارد تومان بوده و ارزش معاملات آن هم ۵۸۴ میلیارد تومان است.

گروه فرآورده های نفتی از نظر ارزش بازار و ارزش شناوری جزو چهار گروه برتر بورسی است، به عنوان مثال ارزش بازار این گروه ۳ برابر گروه غذایی و ۲ برابر گروه دارویی است.

از لحاظ ارزش شناوری نیز این گروه وضعیت خوبی داشته و با توجه به ارزش کمتر بازار نسبت به گروه چند رشته ای ( ارزش بازار گروه فرآورده های نفتی یک و نیم برابر کمتر از گروه چند رشته ای است) ارزش شناوری آن با این گروه برابر است.

ارزش شناوری در بازارهای مالی بسیار پراهمیت بوده و هر چقدر ارزش شناوری در یک نماد یا صنعت بالاتر باشد پول بیشتری در آن صنعت می تواند حضور داشته باشد و پول های حقیقی نیز را جذب کند.

یکی دیگر از جذابیت های گروه فرآورده های نفتی ، ضریب نقدشوندگی نمادهای آن است، به غیر از چهار نماد این گروه که ضریب نقدشوندگی کمتر از ۹۰ درصد دارند بقیه نمادهای آن ضریب نقدشوندگی بالای ۹۰ درصد دارند( شزنگ با ۳۴ درصد، شپاس با ۷۸ درصد، شاوان ۸۸ و شبندر ۸۷ درصد چهار نماد این گروه هستند که ضریب نقدشوندگی پایین ۹۰ درصد دارند).

یکی دیگر از جذابیت‌های این گروه نسبت به گروه‌های دیگر بازار سرمایه، P به E پایین است، متوسط P به E این گروه عدد ۹.۰۴ بوده که بسیار فوق العاده است، به غیر از نمادهای شزنگ با P/E به ۱۴۰ و ونفت با P/E ۱۰.۰۱ و نماد شپاس با P/E ۹.۹ بقیه Pبه E نمادهای این گروه ۸ و زیر ۸ است.( با توجه به گزارش های اخیر این نمادها و سودسازی های بالا در سه ماه اخیر تحلیلگران پیش بینی می کنند P به E این گروه به شدت پایین آمده و ارزندگی این گروه بیشتر خواهد شد.

تحلیل تکنیکال

همانطور که در تصویر پایین پیداست گروه فرآورده های نفتی از اردیبهشت ۱۴۰۰در یک کانال صعودی قرار گرفته و توانسته کف این کانال را در معاملات دیروز بشکند و اگر امروز این کانال را حفظ کند می تواند در یک رنج مثبت قرار گرفته و ۱۵ تا ۲۰ درصد تا سقف کانال بازدهی به سرمایه گذاران گروه نفتی بدهد.

روزگار خوب گروه فرآورده‌های نفتی

طبق این تصویر اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا همان rsi در معاملات امروز به مقاومت ۵۵ رسیده و اگر امروز بتواند این مقاومت را بشکند می تواند تا نقطه ۷۰ نوسان مثبت بدهد، نوسانی که همراه با همگرایی کانال خواهد بود.

در تایم فریم هفتگی فیبوناچی زمانی را که منطبق با حرکات زمانی شاخص کل بوده را بر روی نمودار گروه نفتی منطبق کرده ایم و نتایج جالبی به دست آمده که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

روزگار خوب گروه فرآورده‌های نفتی

طبق تصویر بالا گروه فرآورده‌های نفتی با ناحیه ۵ خط فیبوناچی زمانی در دو هفته پیش برخورد کرده و از همان زمان گارد صعودی به خود گرفته است، گارد صعودی در ناحیه ۴ تا ۵ فیبوناچی زمانی و اندیکاتور macd به وضوح پیداست.

طبق تصویر فوق شاخص قیمتی فرآورده های نفتی با دو محدوده مقاومتی بسیار سرسخت مواجه بوده که شاید در این محدوده ها یک تروبک به سمت پایین داده و بعد از استراحت به رشد ادامه دهد و شاید هم بتواند به صورت پرقدرت از آن عبور کند.(مقاومت ها با خط قرمز افقی نمایش داده شده است.)

روزگار خوب گروه فرآورده‌های نفتی

طبق تصویر فوق RSI هم می خواهد خط روند درونی- بیرونی پرقدرت خود را که در معاملات این هفته به حمایت تبدیل شده را به سمت بالا حفظ کند که باید دید می تواند یا خیر.

گروه فرآورده های نفتی یکی از مستعدترین گروه های بورسی برای رشد بوده اما از آنجایی که در بورس ایران قطعی ترین موارد هم با عدم قطعیت همراه است نمی توان به صورت دقیق از رشد این گروه در هفته های آتی خبر داد اما آنچه واضح است گارد صعودی این گروه بوده که باید دید با تزریق نقدینگی جدید در بازار این گارد حفظ خواهد شد یا خیر؟

کد خبر 440031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =