درخواست‌هایی که روی میز ماند/ عشقی  به درخواست‌ها  نگاه می‌کند؟

استفاده از ابزارهای نظارتی و برخورد با دستکاری قیمتی، رفع محدودیت دامنه نوسان، استقلال کامل بازار سرمایه و... درخواست فعالان بازار از رئیس سازمان بورس بود که در زمان دهقان دهنوی اجرایی نشد.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ بازار سرمایه که مرداد سال گذشته تکانه شدیدی را پشت سر گذاشت گویا هنوز از سرگیجه آن خلاص نشده است. تغییر ۳ رئیس در بالاترین رکن این بازار گواه این بی‌ثباتی است. این تغییر و تحول گاه به قدری سریع بوده که مدیر وقت فرصتی برای اجرای درخواست فعالان نداشته است. در این میان و البته با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر جدید و حالا رئیس سازمان جدید بسیاری امیدوارند خواسته‌هایی که دهقان دهنوی فرصتی برای تحقق آن نداشت در دوره ۳۰ ماهه مجید عشقی عملی شود.

خواسته های فعالان چه بود؟

به سنت همیشگی انتصاب‌ها،‌ وقتی رئیس جدید معرفی می‌شود بسیاری از فعالان و کارشناسان کاستی ها و راهکارهایی برای بهبود وضعیت مطرح می‌کنند. این مهم با روی کار آمدن دهقان دهنوی که در طوفانی ترین روزهای بازار سرمایه به ساختمان ملاصدرا رفت هم وجود داشت.

حذف دستورالعمل‌های شبانه و قوانین خلق الساعه که بورسی‌ها را عاصی کرده بود، شاید نخستین قولی باشد که دهقان دهنوی به آن عمل کرد. توسعه ابزارهای بازار سرمایه،‌ کمک به کاهش وضع قوانین متعدد در بازار و تلاش برای افزایش بعد نظارتی، تشکیل میز صنعت، روش ترکیبی برای عرضه‌های اولیه، رونمایی از صورت‌های مالی سازمان بورس، تسهیل در صدور مجوز کارگزاری‌ها، احراز هویت الکترونیکی، رفع انحصار، راه‌اندازی سامانه دیده‌بان بازار، تغییر حجم مبنا و امکان فروش سهام عدالت به صورت بلوکی و حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آنها از جمله وعده‌هایی است که دهقان در دوره خود به آن جامه عمل پوشاند.

چه وعده‌هایی عملی نشد؟

اضافه شدن ماهی نیم درصد به دامنه نوسان شاخص کل بورس از جمله وعده های عملیاتی نشده دهقان دهنوی است. استفاده از ابزارهای نظارتی و نظارت بیشتر بر نهادها و برخورد با دستکاری قیمتی، محدودیت دامنه نوسان، افزایش صندوق‌های سرمایه گذاری، راه‌اندازی بازار معاملات آتی، معاملات الگوریتمی، استقلال کامل بازار سرمایه، توسعه ابزار ریپو،‌ حذف قیمت‌گذاری دستوری، راه‌اندازی صندوق‌های اهرمی، تشکیل کانون سهامداران حقیقی،‌ طراحی مکانیزمی برای ورود خودرو به بورس، جبران زیان خریداران پالایش یکم، طرح جامع برای دامنه نوسان و راه‌اندازی سامانه معاملات بومی وعده‌های دیگر رئیس سازمان بورس بود که اجرایی نشد.

طرح حمایت از سهامداران هم یکی از مهمترین‌ درخواست‌های سهامداران خرد از رئیس سازمان بورس بود که با پایان دوره دهقان دهنوی نیمه کاره ماند.

در این بین و حالا، امیدها برای اجرایی شدن بسیاری از وعده‌ها و جبران خسارت به سمت مجید عشقی کمانه کرده‌ است.


بیشتر بخوانید:

وعده‌های شفابخش دهنوی برای نجات بازار سرمایه!


عشقی، توجه به مکانیزم‌های مدرن به منظور افزایش نظارت عامه بر فعالیت ناشران، توسعه ابزارهای نظارتی به شکل پیش‌گیرانه و متناسب با توسعه بازار، اصلاح قوانین و مقررات به سمت افزایش عدالت و پاسخگویی در کل بازار و تقویت اکوسیستم تامین مالی در سطح متوسط و خرد از طریق ابزارهای نوین را در کنار تسهیل‌گری و توسعه زیرساخت‌های جذب و مدیریت سرمایه خارجی در بازار در کنار باز مهندسی ساز و کار رسانه‌ای و نشر اطلاعات در بازار و تقویت نظارت بر آن و البته بازمهندسی نسل نوین زیرساخت‌های فنی با هدف افزایش امنیت، پایداری و سهولت دسترسی را ۷ راهبرد اصلی و در کنار آن سه محور " تمرکز بر توسعه بازار سرمایه" ، "حرکت به سمت نظارت هوشمند و فراگیر" و " فرهنگ‌سازی و نظم بخشی به فضای گردش اطلاعات در بازار سرمایه " را سه محور برنامه‌های هیات مدیره جدید معرفی کرده است.

به نظر می‌رسد به چند دلیلِ همگن شدن دولت، مشخص شدن نام رئیس سازمان بورس و بانک مرکزی و البته برخی خبرها درباره رخدادهای بین المللی مثبت، باید آتیه خوبی برای بازار سرمایه متصوربود. باید دید تقارن انتخاب سیزدهمین رئیس سازمان بورس از آغاز تا امروز در کنار آغاز به کار دولت سیزدهم خوش یمن خواهد بود؟

کد خبر 440018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =