علت افت شاخص مشخص شد/ نگرانی فعالان بازار شدت گرفت

نرخ ارز در مقطع فعلی تابع وضعیت برجام و سیاست های اقتصادی دولت جدید است که هر دو در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند و در هفته پیش رو سایه این ابهامات از بازار ارز و بازارسرمایه کوتاه نمی شود.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ خبر تغییر رئیس سازمان بورس، نگرانی تازه ای برای فعالان بازار ایجاد کرد؛ چون بسیاری از تیم دهقان دهنوی رضایت داشتند بنابراین برای این هفته انتظار بازار متعادل همراه با شیب کم نزولی، معاملات رکودی و افت ارزش معاملات را داریم.

زهرا شیری، مدیر معاملات کارگزاری بانک انصار در گفت و گو با صدای بورس گفت: در هفته پیش رو شرکت های بورسی باید عملکرد تابستان خود را منتشر کنند، همچنین گزارشات تابستان تحت عوامل مختلفی بودند و قطعی برق به افت شدید تولید سیمان و فولاد منجر شد.

وی افزود: سیمانی ها با وجود قطعی برق و افت تولید گاه با رشد مبلغ فروش همراه شدند، بعضی از فلزی ها فروش‌های چشمگیری را در تابستان به ثبت رساندند که می تواند نوید یک گزارش خوب را برای آنها بدهد. همچنین برخی دارویی ها با افزایش نرخ های قابل توجه مبالغ فروش ماهانه جذابی را به ثبت رساندند.

شیری با بیان اینکه قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی رو به رشد است، گفت: در شرایط فعلی، گزارش شرکت ها به نظر معقول می رسد پس در حد انتظار یا بهتر از انتظارات است.

مدیر معاملات کارگزاری بانک انصار بیان کرد: حجم پایین و نوع معاملات در هفته گذشته نشان دهنده قدرت بیشتر هیجان و ترس از تحلیل در بازار است. بنابراین مهم ترین علت افت شاخص را می توان ترس سهامداران از تاثیرگذاری کاهش نرخ دلار بر روی شاخص بورس که با قوت گرفتن احتمال آغاز شدن مذاکرات برجام و رفع تحریم ها حاصل شده است بدانیم.


بیشتر بخوانید:


این هفته فرجی در کار نیست

شیری عنوان کرد: همبستگی کامل بازارسرمایه و بازار ارز غیرقابل انکار است و منفی شدن دلار، فشار فروش در بورس تهران را شدت داد. نرخ ارز در مقطع فعلی تابع وضعیت برجام و سیاست های اقتصادی دولت جدید است که هر دو در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند و در هفته پیش رو سایه این ابهامات از بازار ارز و بازارسرمایه کوتاه نمی شود؛ پس انتظار فرجی در این دو بازار نیست.

به گفته وی خبر تغییر رئیس سازمان بورس، نگرانی تازه ای برای فعالان بازار ایجاد کرد؛ چراکه اهالی بازارسرمایه از عملکرد دهقان دهنوی و تیم وی در این مدت محدود رضایت داشتند، در روز چهارشنبه مجید عشقی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس انتخاب شد البته انتظار می رود تا حدی ابهامات سیاستگذاری بورسی رفع شود.

مدیر معاملات کارگزاری بانک انصار تصریح کرد: در هفته گذشته ارزش معاملات سهام بسیار کم و بیشتر ارزش معاملات مربوط به اوراق و صندوق های با درآمد ثابت بود. با نگاهی دقیق تر، شاهد افزایش تند نرخ بهره اسناد خزانه اسلامی به ۲۳% هستیم و از طرفی نرخ بهره بین بانکی با شیب ملایمی افزایش یافته و به ۱۹.۵% رسیده که منجر به نگرانی جدی بورس بازان از افزایش نرخ سود بانکی شده است. حال باتوجه به موارد فوق برای این هفته انتظار بازار متعادل همراه با شیب کم نزولی، معاملات رکودی و افت ارزش معاملات هستیم.

کد خبر 439939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام من سوال کوچیک دارم پس چرا زمانی که دلار رشد کرد سهام ها تکون نخردن الان با قیمت دلار ۲۴ هزارتومان پایین تر هم هستن وپارس دلار ۲۴هزار تومانی ۲۷۰ الان ۲۳۳ وبملت دلار ۲۴ هزارتومانی ۳۶۰ الان ۲۴۵ تازه میگید دلار پایین بیاد بازار سهام هم پایین میاد این دو تا رو مثال زدم کف قیمتشون رو تو دلار ۲۴هزار تومانی گفتم شاخص ۱۱۰۰۰هزار قیمت وپارس ۲۶۰ شاخص ۱۴۰۰۰ هزار وپارس ۲۳۳ قضاوت با شما
  • GB ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    دیگه خورویی که ریالی هست چرا خودتونو زدین به نفهمی،اینا ریالی هستن به برجام ربطی ندارن باید برن بالا ما هم شما بمیرین خالی نمیکنیم،حالا هر کاری میخوایین بکنین،اونورو نوسان میگیریم بسوزین
  • ابوالفضل IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    بسیار عالی و دقیق و مفید بود
  • كيانوش IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    در كوتاه مدت اين نگرانيها وجود دارد ولي براي خبره هاي بازار كه تا حدي با اقتصاد كلان نيز آشنايي دارند، هيچ جاي نگراني ندارد. دولت چه با برجام ( كه به نظر شخصي من يك توهم بيش نيست) و چه با برجام بي فرجام ، دلار بدون شك تا اواسط سال آينده دست كم كم ٥٠ هزار تا ١٠٠ هزار تومان را خواهد ديد. بازار سرمايه جاي سرمايه گذاران هيجاني نيست. سهم با بنياد را بايد خريد و بدون استرس و نوسانات بازار ، دست كم به ديد ٤ سال نگهداري كرد. حرفه اي ها هرگز هرگز و هرگز سرمايه اي كه نياز دارند را وارد بازار نميكنند و با صبوري تمام سودهاي اصلي را آنها خواهند برد كه به حق، حق آنهاست. والسلام.