خط سیر دلار تا شب عید/ بدون ارزپاشی و چاپ پول دلار روی چه رقمی ثابت می‌شود؟

در صورتی که ارزپاشی و پول هم چاپ نشود، قیمت دلار در شش ماه آینده در همین رنج ۲۷ هزار تومان می‌ماند.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ بر اساس اعلام صرافی بانک ملی دلار همچنان در کانال ۲۶ هزار تومان است و در بازار آزاد این ارز با ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان در حال معامله است.

خط سیر دلار تا شب عید/ بدون ارزپاشی و چاپ پول دلار روی چه رقمی ثابت می‌شود؟
قیمت دلار در صرافی بانک ملی

بررسی آمار یک هفته‌ای دلار نشان از کاهش بیش از ۷ درصدی دارد، اما اینکه آیا با افزایش یا کاهش قیمت دلار مواجه خواهیم بود یا نه، به دلایل بسیاری بستگی دارد.

خط سیر دلار تا شب عید/ بدون ارزپاشی و چاپ پول دلار روی چه رقمی ثابت می‌شود؟
بررسی عملکرد دلار در بازه زمانی های مختلف
در سایت صرافی المپیک

اوضاع ارز چطور خواهد بود!؟

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه و ارز در ارتباط با تحلیل بازار ارز در گفت و گو با صدای بورس گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰، بازار ارز رفتار منطقی از خود نشان داده است. روند افزایشی و کاهشی ارز، مقطعی و بر اساس شرایط اقتصادی و سیاسی بوده است.

وی افزود: روند تحولات بازار ارز بر بازار سرمایه متفاوت است چرا که بر اساس انتظارات تورمی، بورس تاثیر متفاوتی از تحولات قیمت دلار می‌گیرد. اگر قیمت دلار ۵ درصد افزایش یابد، بازار سرمایه آن را با ۲۰ درصد تحویل می دهد.

وی افزود: بازار ارز بدون توجه به تحلیل کارشناسان بازار سرمایه رفتار منطقی‌تر و متناسب‌تری نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی نشان داده است. تاثیر میزان نقدینگی کل بر روی قیمت دلار در شرایط جالبی قرار دارد. نمودار در کف است و برای مدت ها قیمت دلار می‌تواند در همین سطوح کنترل شود یعنی اگر دولت بخواهد فقط کنترل قیمت روی ارز داشته باشد، می تواند در یک سال آینده، روی قیمت ۲۷ هزار تومان برای دلار مانور دهد به عبارت دیگر اگر سمت عرضه ( با عرضه دلار توسط دولت) تقویت نشود و در حالت فریز بماند، امکان اینکه دولت بتواند دلار را زیر ۳۰ هزار تومان کنترل کند، وجود دارد.

حجم نقدینگی به دلار

این کارشناس بازار با اشاره به وضعیت تورمی و کسری بودجه، گفت: دولت یک شکاف بودجه ای ۵۰ درصدی دارد که برای تامین منابع آن باید از روش هایی استفاده کند؛ از جمله اینکه دست به پایه پولی بزند و از چاپ پول استفاده کند که اگر به هرکدام از ابزارهای تامین مالی این چنینی دست بزند، امکان نگهداشتن دلار زیر ۳۰ هزار تومان دیگر وجود نخواهد داشت چرا که دلار خود را به سمت بالا تطبیق می‌دهد.

وی افزود: اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که از ابتدای سال تا کنون گزارش های مختلفی ارائه شده که بر اساس آن میزان تورم نقطه به نقطه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اعلام می شود در حالی که این تورم بر قیمت دلار تاثیر چندانی نداشته است. حال چرا این تورم بر قیمت دلار تاثیر نداشته؛ اتفاقی که افتاده اینکه به هر حال از یک طرف با به هم ریختگی نظام عرضه کالا مواجه بودیم یعنی نظام عرضه مستقیم خرده فروشی مشکل دارد و از طرفی برنامه‌ریزی کلی اقتصادی مشکل دارد یعنی تیم اقتصادی دولت در تبیین برنامه های خود مشکل دارد.

افنانی به تاثیر اخبار مثبت بین‌المللی بر بازار ارز و سرمایه هم اشاره کرد و افزود: در عرصه بین‌الملل، در رابطه با برجام مذاکراتی برای رسیدن به هدف در کوتاه مدت انجام و ۲ موضوع مطرح شده؛ یکی اینکه «مذاکرات به نتیجه رسیده و به زودی اعلام می شود» و دوم اینکه «به مذاکرات وین باز می‌گردیم به شرط آنکه به نتیجه برسیم» هر دو این فرضیات یعنی اینکه به نتیجه خواهیم رسید و در نهایت سیگنال به بازار می‌دهد.


بیشتر بخوانید:


آزاد سازی منابع کشور مرحله ای و بر اساس راستی آزمایی

وی افزود: وقتی جمع سیگنال های مثبت را در نظر بگیریم، در کوتاه مدت امکان آزادسازی برخی منابع و افزایش درآمدهای نفتی وجود دارد. این آزادسازی به صورت یک دفعه و به میزان زیاد نیست، به نظر می‌رسد مذاکرات و آزاد سازی منابع کشور مرحله ای و بر اساس راستی آزمایی رخ دهد.

قیمت دلار با فرض به نتیجه رسیدن و نرسیدن توافقات

کارشناس بازار ارز افزود: به نظر می‌رسد دولت با اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی، دلار را در کوتاه مدت روی عدد ۲۵ هزار تومان ثابت کند. همچنین با فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات، قیمت دلار را تا شب عید کنترل کند و در شب عید قیمت آن تا ۲۷ هزار تومان برساند و تا مدتی در همین کانال قیمت دلار را کنترل کند و برای سال آینده ( ۱۴۰۱) قیمت دلار به اندازه تورم سالانه رشد کند.

قیمت دلار با فرض به نتیجه نرسیدن مذاکرات

وی در پاسخ به این پرسش که با فرض به نتیجه نرسیدن، مذاکرات، قیمت دلار به کجا می‌رسد، گفت: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، قیمت دلار در مرز ۲۷ و ۲۸ هزار تومان در مقطع ۶ ماهه کنترل می شود و بعد از آن به احتمال زیاد، جهش قیمتی خواهیم داشت و انتظار می‌رود دلار به رقم ۳۳ هزار تومان برسد.

افنانی با بیان اینکه تحلیل‌ها نشان می‌دهد، کاهش قیمت دلار در بلندمدت شدنی نیست، گفت: در سال آینده قیمت دلار حداقل به اندازه تورم رشد می‌کند.

وی افزود: رفتار بازار ارز، منطقی است، برآورد این نیست که قیمت دلار ناگهانی ۵۰ درصد افزایش و یا کاهش پیدا کند، بلکه در مقاطعی، ممکن است قیمت دلار تغییر ۱۰ درصدی داشته باشد، البته با فرض اینکه به پایه پولی نمی خورد، دولت پول چاپ نمی کند و منابع ارزی ایران آزاد نمی شود. با این ۳ فرض، با تلورانس ۱۰ درصدی قیمت دلار مواجه هستیم؛ اگر هر کدام از این فرضیه ها تغییر کند، ‌تحلیل ها نیز تغییر می‌کند.

تاثیر تحولات قیمت دلار بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر تحولات قیمت ارز بر بازار سرمایه اظهار کرد: محرک اصلی در بورس در سنوات گذشته، افزایش قیمت ارز بوده که سود شرکت های بورسی را افزایشی کرده است. تحلیلگران نیز بورس را رشدی در نظر می گیرند؛ بنابراین به بازار پی بر ای بالاتر از میانگین می‌دهند و بازار سرمایه رشد شارپی می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در هنگام ریزش نیز همین طور است، بازار p/e کم می‌کند یعنی مثلا اگر دلار رشدی باشد، بازار سهام این شرکت را با پی بر ای ۵ حساب نمی کند بلکه آن را به سمت پی بر ای ۷ می برد و در زمان ریزش نیز پی بر ای شرکت را به سمت ۴ می برد و سرعت ریزش و یا افزایش قیمت سهام بیشتر می شود و یا به دید دیگری شاخص به خصوص شاخص هم وزن سریع‌تر واکنش نشان می دهد.

تاثیر نرخ ارز در شرکت های بورسی

وی افزود: بنابراین تاثیر نرخ ارز در شرکت های بورسی از نظر ریالی چشمگیر نخواهد بود. اگر دلار ریزشی باشد پی بر ای رشدی به بازار نمی دهد، آن موقع بازار به نظر من با این تحلیل ها در شرایط فعلی ثابت می ماند. اما اگر دلار افزایش پیدا کند و تا مرز ۳۰ هزار تومان برسد، شاخص کل بورس به سمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می رود و به نوعی اگر ریزش آنچنانی در قیمت دلار داشته باشیم و به زیر ۲۵ هزار تومان برسد، احتمال دارد شاخص کل بورس به کف یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بازگردد و این تاثیر رفتار دلار بر شاخص است.

افنانی گفت: البته واکنش شاخص فقط به دلار بستگی ندارد، به طور کلی بحث تامین شکاف بودجه‌ای دولت و نرخ بهره در آینده بازار سرمایه تأثیر گذار است. نرخ بهره در طول مدت دو ماه گذشته با شیب ملایمی در حال افزایش است؛ این می تواند در حرکت شاخص کل بورس تاثیر گذار باشد. دوم، میزان فروش اوراق و یا تامین مالی دولت از بازار است که روی حرکت شاخص تاثیر گذار است. به نظر با روشن شدن سیاست های تیم اقتصادی دولت به شکل شفاف و همچنین خبرهای مستدل تر از بحث مذاکرات اقتصادی دولت می توان برای بازار سهام تصمیم گرفت.

کد خبر 439912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =