۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
الزام تغییر در نگرش دولت

تنها راه نجات اقتصاد کشور این است که ساختار دولت تغییر کند، کوچک‌سازی دولت انجام شود و  دولت قبول کند که دولتی ناظر، سیاست‌گذار و حاکم است و تصدی‌گری‌ها را رها و به مردم بدهد.

از جمله موانع ساختاری خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، ترس از این است این دو باشگاه که هواداران بسیار زیادی دارند به دست بخش خصوصی بیفتند و بعد از خصوصی‌سازی مشکلاتی برای دولت و سیستم درست کنند. به همین دلیل سعی می‌کنند بسیار احتیاط کنند و متأسفانه این احتیاط بیش از حد باعث شده است خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به تأخیر افتد وگرنه که این دو باشگاه دارایی چندانی ندارند و فقط یک برند دارند.

اواخر زمانی که در سازمان خصوصی‌سازی حضور داشتم جلساتی برگزار و تصمیم بر این شد ۵۱ درصد آنها وارد بورس و به هواداران عرضه شود و ۴۹ درصد نیز به شکل تعاونی به مالکانی که قصد خریداری دارند کنترل آنها داده شود که بتوانند روی این موضوع مدیریت کنند و زمانی که از خصوصی‌سازی خارج شدیم این قضیه ناتمام باقی ماند، در حال حاضر نیز می‌توان در سه تا چهار ماه با سیستم موجود این واگذاری را انجام داد و مشکل خاصی وجود ندارد. اما متأسفانه مسئولان دولتی اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارند و بیشتر به سمت دولتی‌سازی تمایل دارند و حتی به بهانه‌های مختلف می خواهند شرکت‌هایی که خصوصی شدند را از بخش خصوصی پس بگیرند، بنابراین چنین نگرش بدی در کشور وجود دارد یعنی نگرش به خصوصی‌سازی و بخش خصوصی نیست و یکی از مشکلات بزرگ نگرش این است که هنوز دولتمردان نسبت به بخش خصوصی چنین دیدگاهی ندارند و این قضیه یکی از مشکلات بزرگ خصوصی‌سازی است. درمجموع ساختار دولت بزرگترین مشکل خصوصی‌سازی در ایران است و تا زمانی که ساختار دولت اصلاح نشود، نگرش دولتمردان اصلاح نشود و نقش دولت تغییر نکند خصوصی‌سازی صورت نخواهد گرفت.

با کم کردن سهم دولت نقش دولت تغییر پیدا نمی‌کند و دولت دست از مدیریت‌ها برنمی‌دارد حتی مالکیت‌هایی که واگذار شده مثلا ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند اما دولت همچنان مدیریت و نظارت خود را دارد، نمونه دیگر این است که بانک صادرات، ملت، تجارت و ... واگذار شده است اما همچنان شاهد هستیم که وزیر دارایی مدیرعامل هیأت مدیره‌ها را تعیین می‌کند، چنین روندی در بیمه‌ها، فولادها، نفت و ... وجود دارد، بنابراین نقش مدیریت دولت کم‌رنگ نشده است و باید ساختار دولت اصلاح شود یعنی تنها راه نجات اقتصاد کشور این است که ساختار دولت تغییر کند، کوچک‌سازی دولت انجام شود و دولت قبول کند که دولتی ناظر، سیاست‌گذار و حاکم است و تصدی‌گری‌ها را رها و به مردم بدهد.

  • غلامرضا حیدری کردزنگنه - رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی
  • هفته نامه اطلاعات بورس - شماره ۴۱۶
کد خبر 439582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =