تردیدها بازار سرمایه را نوسانی کرده است / در کدام صنایع سرمایه گذاری کنیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اگر دولت برای کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض کند، مشکلات تورمی آینده را خواهد داشت.

به گزارش صدای بورس؛ بازار سرمایه این روزها دچار نوسان‌های شدیدی شده و روند خاصی را ادامه نمی‌دهد، امروز نیز وضعیت کلی بازار سرمایه منفی بوده و شاخص کل بورس به رغم رشد اندک خود نتوانست رشد دیروز را ادامه دهد، البته دیروز هم ارزش معاملات پایین بوده و نتوانست به عدد ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

تردیدها همچنان ادامه دارد

حمید میرمعینی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس، مهمترین دلیل نوسان در بازار سرمایه در دو هفته اخیر را تردیدها نسبت به وضعیت سیاسی و سیاستگذاری اقتصادی دولت دانست و افزود: فعالان اقتصادی احتمال توافق ناگهانی را ممکن دانسته و هر لحظه احتمال یک توافق را می دهند و به همین علت احتمال شوک ریزشی دلار وجود داشته و دلار اکنون در حال در جا زدن است.

دلار؛ بزرگترین بازیگر این روزهای بازار سرمایه

میرمعینی افزود: قیمت دلار مهمترین عاملی است که در دو سال اخیر در بازار سرمایه ایران نقش بازی کرده است و اکنون نیز ریسک کاهش قیمت دلار نسبت به احتمال رشد ، احتمال بیشتری دارد، بنابراین بازار سرمایه دیگر بر روی افزایش قیمت دلار حساب باز نمی کند.

سیاست های اقتصادی دولت مشخص نیست

این تحلیلگر بازار سرمایه دومین عامل مهم نوسان در بازار سرمایه را بحث سیاستگذاری دولت برای تامین کسری بودجه دانست و افزود: نحوه تامین کسری بودجه بسیار مهم است، کنترل تورم با انتشار پول های جدید، استفاده از منابع بانک مرکزی، خلق پول بدون پشتوانه، انتشار اوراق، روش‌هایی است که در گذشته برای کسری بودجه استفاده شده و هر کدام از موارد فوق شرایط خاص خود را داشته و باعث اثرگذاری در اقتصاد و بازار سرمایه خواهد شد.

میرمعینی افزود: اگر دولت برای کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض کند، مشکلات تورمی آینده را خواهد داشت. اگر اوراق را منتشر کنند باعث رکود در بازارها خواهد شد. دغدغه فعالان بازار سرمایه این است که دولت برای تامین کسری بودجه انتشار اوراق را در دستور کار قرار بدهد و برای اینکه انتشار اوراق را جذاب کند سود سپرده های بانکی را بالا ببرد در همین راستا هم در هفته گذشته اوراق منتشر شد. علت های بعدی که در بازار سرمایه در هفته های گذشته تاثیر گذاشته و می تواند در آینده نیز بازار را دچار نوسان کند عبارتند از: واردات خودرو و قیمت گذاری دستوری در صنایع شاخص ساز ، این دو عامل می تواند جذابیت در صنایع بزرگ بورسی همچون خودرویی و فلزات اساسی را از بین برد.


بیشتر بخوانید:


احتمال رشد کوتاه مدت بورس

میرمعینی انتشار گزارش ۶ ماهه از شرکت های بورسی را علت رشد احتمالی بازار در هفته های آتی دانسته و افزود: عامل اصلی رشد پایدار و معنادار بازار سرمایه انتشار گزارش ها نبوده و باید با تعیین تکلیف شدن اوضاع سیاستگذاری اقتصادی و از بین رفتن تردیدهای سیاسی ریسک بازار کاهش یابد و تا زمانی که این ریسک اساسی وجود داشته باشد بازار سرمایه روند رو به رشد خود را ادامه نخواهد داد و فعالان بازار سرمایه در این شرایط سعی می کنند تا به نوسان گیری روی بیاورند، هرچند که در این روزها ریسک نوسانگیری هم بسیار زیاد شده است.

میرمعینی خارج شدن بورس از تردیدها را تابع وضعیت برجام دانست و تصریح کرد: اگر اخبار خاصی از برجام منتشر شود بازار سرمایه جهت خواهد گرفت، اگر اخبار نسبت به خوشبینی بر وضعیت اقتصاد باشد، طبیعتا بازار سرمایه هم روندی رو به رشد را آغاز خواهد کرد، اطلاعات و اخبار فعلا روند مشخصی را تعیین نمی کند.

صنایع جذاب بورس

مدرس بازار سرمایه، پیش بینی صنایع پیشرو در بلند مدت را بسیار سخت دانست و افزود: در بازه زمانی شش ماهه همچنان شرکت هایی با PبهE متوسط ۶تا۷ همچنان جذاب هستند و می توانند یک بازده معقول را برای سرمایه گذاران نسبت به تورم و بازارهای موازی بورس داشته باشند، باید نسبت به وضعیت اقتصادی و احتمال کاهش نرخ دلار و افزایش سود بانکی صنایعی را انتخاب کنیم که ریزش چندانی را از این دو محل تجربه نکنند و صنعت های کم ریسک باشند؛ صنعت فولاد، فلزات اساسی، پتروشیمی از این دست صنایع هستند.

سرمایه گذاران انتظارات خود را پایین بیاورند

میرمعینی اضافه کرد: باید بر این نکته تاکید شود که سرمایه گذاران در شرایط حاضر باید انتظار خود از بازار سرمایه را کاهش داده و به دنبال سودهای بسیار زیاد نباشند، این بازده شاید بالاتر از ۳۰ تا ۳۵ درصد نباشد و بازده بالاتر از این عدد می تواند ریسک سرمایه گذاری را به شدت افزایش داده و سرمایه گذار را دچار زیان های شدید و جبران ناپذیر کند.

شرکت های فراکابی چرا سودسازی بالایی دارند؟

حمیدمیرمعینی با اشاره به حواشی ایجاد شده در شرکت های فراکابی گفت: علت رشد خوب این شرکت ها را نمی توان با روند کلی بازار سرمایه مقایسه کرد و روند خاص خود را پیگیری می کنند، البته روند چهار شرکت بورس، بورس انرژی، بورس کالا و فرابورس به گردش حجم معاملات ارتباط پیدا می کند ولی با توجه با حضور سهامداران خاص این نمادها، تغییرات این چهار شرکت روند خاص خود را دارد و روند معاملات متفاوت دارند. حمید میرمعینی در پایان گفت: برای وضعیت کوتاه مدت یک ماهه بهترین سرمایه گذاری اوراق صندوق های با درآمد ثابت است.

کد خبر 439139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =