ظهور یک پارادایم جدید در سرمایه گذاری

دولت سیزدهم در مدت فعالیتش تاکنون، دیدگاه های قابل تاملی را بیان داشته که نشان از نگاه های جدید سیاسی بر سیاست‌های اقتصادی و سیاسی کشور دارد.

به گزارش صدای بورس دولت سیزدهم در مدت فعالیتش تاکنون ،دیدگاه های قابل تاملی را بیان داشته که می توان نتیجه گیری کرد نگاه های جدید سیاسی بر سیاستهای اقتصادی و سیاسی کشور حاکم شده است.

تغییردیدگاه استراتژیک
امیر آشتیانی عراقی مدیر عامل شرکت نیکان رسانه بازار سرمایه با بیان این مطلب در وبینار "بازارها در آیینه دولت سیزدهم " گفت : اگرچه دولت گذشته چشم به خارج نشینان دوخته بود و نگاه اصلی اش به غرب و اروپاییان بود ،اما دولت جدید علاوه برتاکید بر استفاده از توان داخلی نیم نگاهی به شرق و آسیا دارد. البته در کنار این مسایل باید بپذیریم که شرایط این روزهای اقتصاد ایران قابل قیاس با ۸ دولت قبل و حتی بعد از دوران جنگ تحمیلی نیست.


جهش قابل توجه کسری بودجه وافزایش چالش ها
آشتیانی عراقی با اشاره به اینکه دولت امسال با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که بسیار قابل توجه بوده ، افزود : دولت امسال با کسری بودجه شدیدروبرو است ، به نحوی که بر اساس گزارش ها ی رسمی تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بر آورد شده و پیش بینی می شود این رقم تا ۳۴۰ هزار میلیارد تومان هم افزایش یابد .البته در کنار مشکلات حل نشده صادرات نفت ، وقوع بحران هایی نظیر قطعی برق بنگاه های تولیدی ، پیش بینی کمبود گاز در زمستان ، مباحث جوی کاهش بارش ها و غیره در مباحث تولید، فروش ‌و صادرات محصولات آثار منفی به دنبال دارد و بر چالش های پیش رو دولت افزوده است .


شوم ترین میراث
مدیر عامل نیکان رسانه بازار سرمایه بیان داشت : اگرچه در سالهای قبل دولت ها درآمد ارزی قابل توجه بالغ بر ۱۰۰میلیارد دلار داشته و یا مثل این روزها با مشکل فروش نفت و نقل و انتقالات مالی دست و پنجه نرم نمی کردند، اما شوم ترین میراث دولت روحانی برای دولت سیزدهم انتشار اوراق و رفع مشکلات مسکن وار بود که دولت سیزدهم را به یک بدهکار بزرگ تبدیل کرده است. ‌همچنین با توجه به اینکه در ۴ ماه نخست سال جاری کمتر از ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشتیم، دولت مجبور به اعطای مجوز برای انتشار ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق جدید شده که تایید کننده مشکلات دولت در تامین بودجه است.


آسیب جدی به ساختاراقتصادی
آشتیانی عراقی اظهار داشت : در کنار مسائلی که مطرح شد، پاندمی کرونا معادلات جهانی را بهم ریخته و مشکلات خاص خودش را برای اقتصاد جهانی ایجاد کرد، به نحوی که انجام سرمایه گذاری تخصصی و اقتصادی با چالش های جدی روبرو شده است . همچنین با توجه به شرایط پیچیده و خاص فعلی شاهد تغییرات بنیادین الگوهای مصرف هستیم .البته‌از طرفی دیگر شرایط ‌ اشتغال با چالش های اساسی ربرو شده و کفه تقاضا برای تفریح و سفر با مشکلات جدی روبرو شده که مجموع این مسائل به ساختاراقتصادی آسیب جدی وارد کرده است .

وی گفت : اگرچه در این شرایط بیشتر بانکهای مرکزی جهان برای تحرک بازارها و رفع مشکلات عرضه و رشد تقاضا،اقدام به تزریق گسترده پول در بازار ها کردند،اما با انجام این مسایل الزامات محیط زیستی بازار های کالا را دچار پیچیدگی شدند.


احتمال افزایش بحران مسکن
مدیرعامل نیکان رسانه بازار سرمایه بیان داشت: صحبتهای جدی دولت در خصوص ساخت یک میلیون واحد مسکن جدید در حالی مطرح می شود که که هم اکنون بین ۱.۵ تا ۲ میلیون واحد خالی وبدون سکنه وجود دارد و بررسی ها نشان می دهد نسبت خانه/خانوار بزرگتر از یک است . البته برنامه ای که این روزها برای حل مشکل مسکن خانوار های ایرانی مطرح شده بیش از ساخت واحد های جدید، نیاز به توزیع مناسب در صدور جواز ساخت دارد تا این عدم تقارن تولید متوازن تر شود. ‌ چرا که ساخت واحد های جدید تبعاتی چون تورم، تشدید کسری بودجه و خلق نقدینگی ودر نهایت آثار نامطلوب قیمتی در بازار مسکن دارد .

تمرکز بر اهداف سرمایه گذاران
آشتیانی عراقی با اشاره به اینکه در این شرایط تحلیل شرایط اقتصادی ‌ نرخ تورم برای برای داشتن درک صحیح از رفتار اقتصادی بسیار مهم است ، افزود : البته می توان در خصوص استفاده از اهرم یا عدم استفاده از ان تصمیم گیری کرد، چرا که سرمایه گذاران به صورت ذاتی دو هدف را دنبال می کنند. ایجاد ارزش افزوده و رشد دارایی یا حفظ دارایی از آن جمله است . بر این اساس، حضور گسترده سرمایه گذاران در سالهای ۹۰-۹۱ و ۹۸-۹۹ از نوع ورود به بازار هم در این سالها با هدف حفظ ارزش دارایی بود. همچنین نکته جالب بررسی روند ۲۸ سال اخیر بورس نشان می دهددولت ها پس از تخلیه حباب و ریزش بورس تحویل گرفتند و معمولا با چالش سهامدار ناراضی روبرو بودند.
مدیرعامل نیکان رسانه بازار سرمایه معتقد است :تغییر ذائقه سرمایه گذاری نسل x به صورت سنتی بر طلابود که آن را یک سرمایه گذار مطمئن می دانستند ، به نوعی نسل y هم تاحدودی ادامه دهنده این راه بودند اما در نسل z دیگر اعتقادی به اینکه طلا با سایر کالا فرق دارد نبود،به همین دلیل این روزها طلا هم گرا با سایر کالا ها نوسان می کند.آشتیانی عراقی افزود : این نسل سلیقه سرمایه گذاری خودشان را دارند و ترجیح می دهند در بازار های بدون مرز نظیر رمز ارز بازی کنند تا بازار های سنتی .مجموع این مسائل نشان دهنده ظهور یک پارادایم جدید در سرمایه گذاری است .‌


تغییرماهیت وجایگاه نامطلوب استارتاپ ها
مدیرعامل نیکان رسانه بازار سرمایه با اشاره به اینکه استارتاپ ها دیگر ماهیت استارتاپی قدیم را ندارند و تبدیل به غول کش های انحصار شدند، بیان داشت : شاهد هستیم این مجموعه ها ،بازی بازار ،‌خدمات بانکی و بیمه ای را بر هم زده اند.همچنین توجه داشته باشیم این شرکتها فعالیتشان با جمع هزینه صفر هستند و محرک اصلی اقتصادی آمریکا در دو دهه اخیر استارتاپ ها بودند.
آشتیانی عراقی بیان داشت : این شرکتها هنوز وارد بازار سرمایه ایران نشدند و با وجود سهم قابل توجه در رشد اقتصادی ، سهمی در بازار سرمایه ندارند.
در مجموع با اینکه استارتاپ ها دیگر یک گروه مهم دارایی محسوب می شوند اما هنوز جایگاهی مناسب در معادلات بازار سرمایه ایران ندارند .

کد خبر 438928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =