رصد بانک جهانی از تحولات بازار فلزات گرانبها

بنابر گزارش بانک جهانی قیمت فلزات گران‌بها در هشتمین ماه سال جاری میلادی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش صدای بورس، برمبنای گزارش این بانک تحولات قیمتی فلزات گرانبها شامل طلا، پلاتین و نقره منتشر شد.

در این گزارش متوسط قیمت هر اونس طلا در ماه آگوست برابر با هزار و ۷۸۵ دلار اعلام شده که نسبت به ماه قبل از آن ۲۳ دلار کمتر بود. همچنین هر اونس پلاتین در هشتمین ماه از سال ۲۰۲۱ با بیش از ۸۰ دلار کاهش قیمت نسبت به ماه قبل، به هزار و ۹ دلار رسید. در هشتمین ماه امسال هر اونس نقره هم با قیمت ۲۴ دلار مبادله شد.

افت‌وخیز طلا در چهار فصل اخیر

بانک جهانی در این گزارش نوشت: «در هشتمین ماه امسال هر اونس طلا قیمتی برابر با هزار و ۷۸۵ دلار داشت، این در حالی است که در ماه جولای قیمت هر اونس طلا برابر با هزار و ۸۰۸ و در ماه ژوئن برابر با هزار و ۸۳۵ دلار بود. متوسط قیمت هر اونس طلا در فصل دوم سال ۲۰۲۱ برابر با هزار و ۸۱۵ دلار و در فصل اول برابر با هزار و ۷۹۸ دلار بود که نسبت به فصل آخر سال قبل با کاهش همراه بود، ولی مقایسه آن با وضعیت قبل از کرونا، نشان از افزایش چشمگیری دارد.»

رشد پلکانی از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۸ قیمت هر اونس طلا برابر با هزار و ۲۶۹ دلار، در سال ۲۰۱۹ برابر با هزار و ۳۹۲ دلار و در سال ۲۰۲۰ برابر با هزار و ۷۷۰ دلار بود. البته در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه‌گیری کرونا افزایش شدید قیمت و گذشتن قیمت هر اونس از مرز ۲ هزار دلار را نیز تجربه کردیم.


بیشتر بخوانید:

قیمت جهانی طلا (۱۴۰۰/۶/۳۰)


بررسی روند قیمتی پلاتین در۴ سال اخیر

براساس گزارش بانک جهانی، در بازار پلاتین هم کم‌وبیش، روند مشابهی دیده می‌شود، ولی نرخ رشد قیمت‌ها در این بازار کمتر از طلا بوده است. هر اونس پلاتین در ماه آگوست امسال با قیمت هزار و ۹ دلار مبادله شد، درحالی‌که در ماه جولای ارزشی برابر با هزار و ۸۶ دلار و در ماه ژوئن هزار و ۱۲۴ دلار داشت. از سوی دیگر، قیمت هر اونس پلاتین در فصل دوم سال جاری برابر با هزار و ۱۸۲ دلار و در فصل اول امسال برابر با هزار و ۱۶۰ دلار بود. مقایسه قیمت کنونی این فلز پرمصرف نسبت به سال قبل هم نشان‌دهنده تغییرات در این بازار است. در سال ۲۰۱۸ هر اونس پلاتین ارزشی برابر با ۸۸۰ دلار و در سال ۲۰۱۹ ارزشی معادل ۸۶۴ دلار داشت درحالی‌که متوسط قیمت هر اونس از این محصول در سال قبل برابر با ۸۸۳ دلار بود.

رشد ۸ دلاری قیمت نقره

به گزارش کالاخبر، طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی بانک جهانی، در هشتمین ماه امسال هر اونس نقره ارزشی برابر با ۲۴ دلار داشت که نسبت به متوسط قیمت سال ۲۰۱۸ بالغ‌بر ۸ دلار بیشتر است. در سال ۲۰۱۸ هر اونس نقره قیمتی برابر با ۱۵.۷ دلار داشت و در سال ۲۰۱۹ این عدد به ۱۶.۲ دلار رسید، این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ هر اونس از این محصول با قیمت ۲۰.۵ دلار فروخته شده است.

کد خبر 438917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =