تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴

صادقی گفت: شرکت ها با برنامه ریزی درست و اتخاذ استراتژی مناسب می توانند نقدینگی سرگردان را مدیریت کرده و به سمت فعالیت های تولیدی سوق دهند.

به گزارش صدای بورس، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از پنج شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در ایران است که سرمایه گذاری در بخش‌های استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی معادل ۹۰ درصد ترکیب دارایی‌های شرکت را در سال گذشته تشکیل می‌دهند. این شرکت از سهامداران عمده مجموعه های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع است.

این هلدینگ بزرگ معدنی و صنعتی در سالیان اخیر با ورود به سرمایه گذاری در حوزه های زیربنایی صنایع معدنی و فلزی همچون اکتشاف، حمل و نقل، تولید برق، فناوری های نوین و انتقال آب توانسته است نقش خود را به عنوان یک مجموعه پیشرو و تاثیرگذار در صنعت و بازار سرمایه تثبیت کند. راه اندازی اولین شرکت پروژه محور بازارسرمایه توسط هلدینگ «ومعادن» با نام «تجلی توسعه معادن و فلزات» و عرضه قریب الوقع بخشی از سهام آن در بورس با نماد «تجلی» بهانه‌ای شد تا با سعید صادقی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر شرکت‌های هلدینگ «ومعادن» و رئیس هیأت مدیره شرکت تجلی به گفت‌و گو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید:

  • وضعیت توازن تولید در زنجیره فولاد را چگونه ارزیابی می کنید؟

    با توجه به سند چشم انداز صنعت فولاد ۱۴۰۴ جهت نیل به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، در ابتدا کشور نیازمند این است که بتواند خوراک این صنعت را تامین کند اما برخی سیاست ها و برنامه ریزی های اشتباه در سال های گذشته، علاقه مندی به سرمایه گذاری در حوزه معدن به خصوص سنگ آهن را به شدت کاهش داده است؛ به عنوان مثال پیش بینی می شود گندله سازان در سال جاری با کسری ۳ میلیون تنی مواد اولیه روبه رو باشند.نکته مهمی که همواره باید به آن توجه کرد این است که سرمایه گذاری در زمینه معدن یک فعالیت دیربازده محسوب شده و ریسک فراوانی به ویژه در حوزه اکتشاف دارد. به همین دلیل سرمایه گذاران رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در آن را ندارند و این روند نهایتا توازن تولید را در طول زنجیره مختل می کند.
  • عکس العمل فعالان تولید در این خصوص چگونه بوده است؟

    در سال های گذشته شرکت های فعال در این صنعت اقدام به توسعه عمودی خود کرده اند؛ یعنی شرکت های معدنی که تامین کننده مواد اولیه ای مثل کنسانتره و سنگ آهن برای شرکت های فولادی بودند خود اقدام به سرمایه گذاری در بخش های پایین دستی کرده اند که این موضوع نیز نشان می دهد سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی از جمله اکتشاف از جذابیت کافی برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید:


  • با توجه به آنچه ذکر شد مجموعه «ومعادن» چه اقدامات و راهبردهایی را در پیش گرفته است؟

    شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با تحلیل وضعیت موجود و آگاهی از مسائل و چالش های پیش رو، تلاش کرده است به زعم خود اقداماتی را جهت تسهیل سرمایه گذاری در این بخش ها انجام دهد؛ به گونه ای که هم منافع سرمایه گذاران تامین شده و انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در این حوزه پیدا کنند و هم به وظایف خود در سطح ملی عمل کند و با اقدامات هوشمندانه و موثر، زمینه ساز تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴ باشد.
  • در مورد نحوه شکل گیری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات توضیح دهید.

    امروزه با توجه به اقبال مردم به بازار سرمایه، یک فرصت مناسب برای شرکت ها ایجاد شده تا طرح های توسعه خود را دنبال کنند. با برنامه ریزی درست و اتخاذ استراتژی مناسب می توان این نقدینگی سرگردان را به درستی مدیریت کرده و به سمت فعالیت های تولیدی سوق داد تا ثمره آن هم به توسعه کشور منجر شده و هم مردم از مزایای این سرمایه گذاری ها برخوردار شوند.
    شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بهره گیری از این فرصت استثنایی با عرضه اولیه شرکت تجلی علاوه بر تامین مالی پروژه های خود، یک روش نوین در تامین مالی را نیز به بازار سرمایه ایران معرفی کرد. شاید لازم بود اولین شرکت پروژه محور در ایران با پشتوانه سه شرکت بزرگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، گلگهر و چادرملو ایجاد شود تا با بهره گیری از تجارب و سابقه این شرکت های خوشنام در بازار، این روش نوین تامین مالی به عنوان یک تجربه موفق در بازار مورد توجه سایر فعالین بازار قرار گیرد. در واقع این شرکت ها تاکنون پروژه های موفق زیادی را اجرایی کرده اند و از این منظر جزء شرکت های قابل اعتماد بازار سرمایه محسوب می شوند. البته طبیعتاً فعالین بازار سرمایه با این شرکت و ماهیت آن آشنایی چندانی ندارند و بسیار مهم است که مردم اطلاعات کافی در این خصوص به دست آورند تا بتوانند با آگاهی کامل اقدام به سرمایه گذاری کنند.
  • در مورد تمایز عملکرد یک شرکت پروژه محور مثل تجلی با سایر شرکت های بورسی بیشتر توضیح دهید.

    به گزارش شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت تجلی همانطور که می دانید ماهیتاً یک شرکتی است که چندین پروژه در حال اجرا را مدیریت می کند. بنابراین معیار سودآوری و آنچه برای شرکت های مرسوم در بازار بورس مورد تحلیل قرار می گیرد اینجا کاربردی ندارد و باید معیار درصد پیشرفت پروژه ملاک عمل قرار گیرد. در واقع عملکرد این شرکت در گرو پیشرفت فیزیکی پروژه هاست و انتظار می رود با افزایش پیشرفت فیزیکی پروژه ها قیمت سهام این شرکت در بورس افزایش یابد. ضمن اینکه به محض تکمیل یک پروژه و رسیدن به مرحله بهره برداری، واحد جدیدی باعنوان کنترل و بهره وری تولید شکل می گیرد و ستاد موقت پروژه منحل و به پروژه‌های جدید منتقل می شود و این فرایند دائما تکرار خواهد شد. واحد مدیریت پروژه در این شرکت همیشگی است و با اتمام پروژه، پروژه دیگری فعال خواهد شد. این شرکت به جای سبد سهام، سبد پروژه‌ها را مدیریت می کند و به مرور زمان با بهره برداری از پروژه ها، هر دو واحد فعال خواهد شد.
کد خبر 438808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =