عرضه‌ ها غالب شدند 

در آخرین روز هفته شاهد دو عرضه اولیه فسبزوار با روش ثبت سفارش و نماد توسن با روش ترکیبی برای اولین بار در دو مرحله در بازار فرابورس ایران انجام بودیم.

بازار هفته باز هم نوسانی و اصلاحی به اتمام رسید و سهامداران منتظر پایان شهریور و رسیدن گزارش‌های سه ماهه و اخبار مهم شرکت‌ها و تاثیر مثبت بر بازار هستند.

برخی، عرضه اولیه‌های هفته را مناسب شرایط فعلی بازار نمی دانند ولی این عرضه‌ها باعث عمق بخشیدن به بازار می‌شود و نباید دلیل این نوسانات را اصلاحی شاخص دانست. بازار در شوک واکنش‌های سیاسی به قیمت‌گذاری دستوری بود. در شرایطی که وزیرصمت از بورس کالا حمایت می‌کند و بخشنامه‌هایی در خصوص لزوم عرضه کامل سیمان و تولید شرکت‌ها در بورس کالا می‌دهد، اخباری هم از عرضه خودرو در بورس کالا منتشر می‌شود. در مقابل برخی از نماینده‌ها خبر از قیمت‌گذاری دستوری می‌دهند و به قیمت‌های فروش فولاد و سیمان انتقاد می‌کنند. این در حالی است که قیمت فروش سیمان درب کارخانه در بورس کالا کمتر از نصف قیمتی است که در بازار آزاد به دست مصرف کننده می‌رسد و آثار اصلی آن هزینه‌های حمل و سود دلالان است، سودی که عمدتا به دلیل کمبود ناشی از قطعی برق بود و اکنون سیاست قطع برق مشترکان صنعتی به جای خانگی، گلوی همان شرکت‌ها را گرفته است.

عرضه‌ها جایگزین تقاضا
در خصوص روند کلی بازار هفته، روز شنبه بازار با شروعی مثبت آغاز شد ولی عرضه‌ها جای تقاضا را در بازار گرفتند و گروه‌های خودرویی و بانکی و سیمانی با شدت فشار فروش همراه شدند. شاخص هم وزن به مقاومت تکنیکالی خود رسید وکاهش نرخ ارز محرکی بر این عرضه‌ها شد. در کل ارزش معاملات خرد ۸۰۶۱ میلیارد تومان بود.

خروج نقدینگی حقیقی
دومین روز بازار در ادامه بازار شنبه شروع شد. برخی گروه‌ها به دلیل رشد نکردن همگام با بازار صف‌های فروش کم حجمی داشتند که گروه خودرویی و بانکی از جمله این گروه ‌ها بودند. نمادهای گروه فولاد با حمایت حقوقی‌ها پرحجم تر معامله شدند در نهایت شاخص با اصلاح ۴۰ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد ۶۹۰۶ میلیارد تومان و ۱۴۵۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی را از بازار داشتیم.

منفی‌ها به مثبت رفتند
روز دوشنبه پس از اصلاح دو روز گذشته بازار تلاش کرد که کار خود را با تعادل بیشتری آغاز کند ولی فشار فروش‌ها بر بازار غالب شد ولی در ادامه منفی‌ها به مثبت رفتند و صف فروش‌ها در برخی نمادها به صفر رسیدند. شاخص کل با یک درصد افت درسطح یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد قرار گرفت. نمادهای فارس، میدکو و فملی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

متعادل شدن معاملات
بازار روز سه شنبه بعد از چند روز اصلاح به نقطه حساسی رسید و به سطح حمایتی یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد واکنش نشان داد. اکثر نمادها در قیمت‌ها مثبت و متعادل معامله شدند. در انتها شاخص با رشد ۱.۵ درصد در سطح یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد قرار گرفت. نمادهای پارسان، نوری و فولاد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. گروه‌های برتر صنعت فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و شیمیایی بودند. ارزش معاملات خرد حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود.

افزایش روند عرضه‌ها
بازار در روز آخر هفته با تردید به کار خود پایان داد. بازار با شروعی بی جان و منتظر و بلاتکلیف در مورد ابهامات و تحولات اخیر شروع شد. در ابتدا گروه‌های خودرویی با مثبت‌های کم و گروه‌های پالایشی و فولادی با عرضه و منفی معامله شدند. در ادامه بازار روند عرضه‌ها بیشتر شد و شاخص کل با ۸۶۰۰ واحد منفی به اتمام رسید. در آخرین روز هفته شاهد دو عرضه اولیه بودیم که فسبزوار با روش ثبت سفارش برای کشف قیمت تعداد ۶۰۰ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت در بورس اوراق بهادار عرضه شد. همچنین نماد توسن با روش ترکیبی برای اولین بار در دو مرحله در بازار فرابورس ایران انجام شد که مرحله اول به صندوق‌ها اختصاص پیدا کرد و مرحله دوم به عموم سرمایه‌گذاران به قیمت کشف شده ۷۶۳۰ ریال و به تعداد ۵۰ سهم به هر کد تعلق گرفت.

رشد بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی قیمت زغال سنگ کک شو در بنادر استرالیا ۳۵۵ دلار و چین ۵۰۰ دلار به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. مس همان حوالی ۹۴۰۰ در نوسان است و نفت برنت بالای ۷۰ دلار تثبیت شد و روی به بالای ۳۰۰۰ دلار بر هر تن رسید.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۴
کد خبر 438657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =