مستاجران نگران تمدید اجاره نامه خود نباشند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تمام قراردادهای اجاره به صورت خودکار، تمدیدشده حساب می‌شود.

به گزارش صدای بورس، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت بازار اجاره در پایتخت، افزود: ما نظر وزارت راه و شهرسازی را درباره قیمت زمین، ساختمان و نرخ اجاره چندین بار اعلام کرده ایم. اعداد و ارقام اعلام شده توسط سایر نهادها قابل تسری به همه جای شهر نیست و اگر به صورت محله ای یا منطقه ای اعلام شود مشخص خواهد شد که نرخ‌ها در یکسری از مناطق برخوردار شهر عدد بالاتری است و در مناطقی از شهر بسیار پایین‌تر از قیمت اعلام شده است.

وی درباره ساماندهی بازار اجاره گفت: اخذ مصوبات و ابلاغ آن برای اجرا مهمترین برنامه وزارت راه برای ساماندهی بازار اجاره در شرایط فعلی بوده است. اما بحث کنترل بازار فرق دارد و موضوع جدایی است که متاسفانه دست ما برای نظارت بر کنترل بازار اجاره به دلیل عدم پشتوانه قانونی بسته است و چون هر اقدامی توسط دولت باید با پشتوانه قانونی انجام شود باید این شرایط با کمک مجلس تغییر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همین راستا اخیرا نیز مجلس در قالب طرحی به دنبال راهکاری برای مدیریت بازار اجاره است و اکنون در قالب طرحی در مجلس برای کنترل بازار توسط وزارت راه و شهرسازی در حال تدارک هستیم.

وی تاکید کرد: این تغییر به شدت دنبال می شود تا مکانیزم نظارت بر بازار اجاره به یک چارچوب مشخص برسد.

آخرین وضعیت اجرای مصوبه تمدید خودکار قراردادها

محمودزاده درباره عدم رعایت مصوبه کرونایی تمدید خودکار قراردادهای اجاره با نرخ مصوب نیز گفت: افزایش قیمت خارج از این مصوبه یک توافق بین مالک و مستاجر است و اگر مالک و مستاجر قصد عبور از مصوبه را داشته باشند با توافق با یکدیگر ممکن است. با این حال محتوای مصوبه کاملا مشخص است و تمام قراردادهای اجاره، تمدید شده تلقی می شود مگر موارد استثنا که دستگاه قضایی روی آن حکم تخلیه صادر می کند که در متن مصوبه قید شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مصوبه تعیین نرخ اجاره بها ملاک عمل است و دستورالعملی برای لغو یا کاهش و افزایش آن وجود ندارد.

وی درباره اثرات اجرای این مصوبه در تابستان سال گذشته گفت: بر اساس آماری که از شرکت های خدمات بار استخراج کردیم در پی اجرای مصوبه، ۶۵ درصد کاهش جابجایی در پایتخت داشتیم.

محمودزاده با توضیح اینکه این مصوبه شامل دوبخش جلوگیری از جابجایی مستاجر و کنترل قیمت ها است، ادامه داد: متوسط رشد نرخ اجاره در سال گذشته ۳۲ درصد بود که با وجود اینکه تورم عمومی پایین‌تر بود، همین میزان افزایش نیز بسیار زیاد است و مورد قبول ما نیست. اما در حد امکانات با مصوبه ستاد تا حدودی قیمت ها را کنترل کردیم که برای بهتر شدن شرایط به دنبال حمایت قانونی از سمت مجلس هستیم.

به گزارش ایرنا، مطابق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نرخ اجاره مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری طی مردادماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۷.۸ و ۴۱.۲ درصد در مقایسه با مردادماه سال ۹۹ افزایش یافته است.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا حداکثر افزایش مبلغ اجاره بها یا مبلغ رهن در کلان شهر تهران تا سقف ۲۵ درصد و سایر کلان شهرها تا سقف ۲۰ درصد وبرای سایر مناطق شهری کشور تا سقف ۱۵ درصد است.

همچنین تمام قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری تا سه ماه بعد از اعلام رسمی پایان کرونا به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

کد خبر 438632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    از کیسه خلیفه میبخشید.اگه راست میگید آب و برق مستاجر ها رو رایگان کنید.
  • حسین حسینی طهرانی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    چرا اخبار کذب نشر میدید،
  • M IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    چراازچیب مردم کرم بخشی میکنیدهمین مشگل برای من پیش اومده ۴ماه هستش مستاجر خونه خودم بلند نمیشه تمام وسایل خونم این جااونجاداره خراب میشه باعث شدهمسرم بعد بیست سال زندگی مشترک داره طلاق میگیره شکایتم کردیم هنوز انجام نشده میگن کروناهستش خدا لعنتت کنه اون کسی که باعث شده اگه دولت راست میگه خودش به این جورآدماخونه بده
  • ناشناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    اینا همش دروغه . دوماه قبل بخشنامه ای چند وجهی برای اتحادیه املاک رفته که حتی رئیس اتحادیه هم نمی دونست موضوع چیه . من یکماه قبل قراردادم را باصاحب خانه تمدید کردم با ۵۰ درصد افزایش . الان منزل رافروخته و خریدار گفته می خواهم پسرم را بنشانم و به من دو ماه وقت تخلیه داده . به اتحادیه مراجعه کردم بخشنامه کذایی را نشانم دادندوگفتند باید بلند شوید اما شورای حل اختلاف میگه بلندنشو. خریدار و بنگاهم میگن ما طبق بخشنامه عمل می کنیم حالا من ماندم و یه بدبختی . هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست.
  • شیوا مهدوی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    م مستاجرم ساکن رشت و رهن کامل نشستم و مالک دارای چندین ملک مسکونی بوده و اولاد ذکور هم نداره یعنی بندهای مصوبه کرونا شاملش نمیشده اما چون پسر عموی مالک ریس کارگزینی شورا بود و قاضی شعبه هفتم حل اختلاف سفارش شده بود بدون ابلاغ دستور تخلیه فوری صادر شد با استرس رفتیم املاک دنبال خونه و خونوادگی کرونا گرفتیم ار دفتر امام جمعه رشت گرفته تا دادگستری و حفاظت اطلاعات گیلان و تهران همه جا تماس گرفتم نامه زدم هم درد و رنج و هزینه جانی و مالی کرونا رو متحمل شدم هم مجبور به تخلیه وزیر راه و ریس ستاد ملی کرونا لطفا در مصوباتتون ذکر کنید اصلی ترین بند پارتی و باند بازیه و بی وجدانیه
  • ش IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    برید بابا ،رو حرف شما طرف کاسه کوزه مونو اندتخت کوچه و آخرسر هم خونشو واد اجاره به یکی دیگه.بخدا سه سوت حکم تخلیه رو گرفت.تازه کلی توهبن به کسانیکه این قانون رو وضع کردن ،دادن،هم قاضی هم صابخانه.میگفتند از کی تا حالا مستاجر شده شریک بذره موجر.
  • محمدرضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    اگر مالک جهت تمدید اقدام نکند تکلیف مستاجر چیست
  • کریم ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    بدبختمون کردید ، مستاجرم میگه خونه مال من هست خدارو خوش میاد اینجوری کردید این چه مصوبه مسخره ای هست آدم اختیار مال خودشم نداره
  • مستضعف IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    خیلی مسخره حرف می زنید و بعد عمل می کنید و...بیچاره مردمی که مساجر هستند و ..
  • محسن IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    به این حرفها گوش ندید ،دروغه ،کار ما به دادگاه کشید،در عرض ۱ دقیقه محکوم شدیم ،و تخلیه کردیم،دروغه
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    دمتون گرم .
  • شایسته IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام خدمت شماا چرا دروغ میگید شما که صاحب خونه ها را جریمه نمیکنید
  • حمیدرضا IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    آقاچراحرف بیخود زده ومستاجران رابیشترازقبل تودردسرمیاندازید!موجربنده به شورا مراجعه وسزیعا دستورتخلیه صادرشدوهیچیک ازمراجع قضایی کشورپشیزی ارزش برای این مصوبه قایل نیستند!قاضی هم بالحنی که گویااموال اوراغارت کرده ای،باصراحت ووقاحت میگه مالک دلش نمیخوادبا این نرخ اجاره بده،بریزبیرون!!ودستورفک قفل وتخلیه راصادرکرده!!الان کی جوابگوست!شعاروحرافی وفریبکاری بس نیست حکومتگران شکم سیر!!
  • مسعود IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    زر زیاد میزنن.منو دادگاه درجا بیرون انداخت.گفت صاحب ملک به واحد نیاز داره...مالک سپرده به املاک به دوبرابر قیمت پارسال. به قاضی گفتم میگه ما نمیتونیم در زندگی مردم تجسس کنیم...
  • محمد IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    تورم کجا 32 درصد بوده مرغ خریدی برنج چی بقیه چی همه بالای 50درصد بوده عرضه داشته باش مسکن بساز نه دست کن تو جیب مردم
  • علی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    دلیل خرید املاک ترکیه و دبی و خروج چول از کشور راست میگید یا حقوق کارگر را افزایش دهید یا مخارج را پایین بیاورید حاتم طایی شدن از جیب مردم آسان بود