ریزش شاخص همچنان اصلاح است/ عرضه اولیه ترکیبی انتخاب درست این روزهاست

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه اولیه ترکیبی باعث می‌شود، ناشران قیمت‌های منصفانه‌تری برای عرضه‌های اولیه خود منتشر می کنند.

صدای بورس- مریم منیری، روند نزولی بورس امروز هم ادامه دار بود هرچند ۴۰ هزار واحدافت دیروز را تجربه نکرد اما با ۱۴ هزار واحد ریزش به کار خود پایان داد تا نگرانی سهامداران بیشتر شود که آیا اصلاح قیمتی است یا قرار است باز هم با افت شدید بازار سرمایه مواجه شویم، در این میان برخی نیز عرضه‌های اولیه ترکیبی را دلیلی برای ریزش سرمایه می دانند.

مجتبی شهبازی،‌ کارشناس بازار سرمایه درباره علت ریزش بازار به خبرنگار صدای بورس گفت: رشد چند ماه گذشته بازار به دلیل ارزندگی سهام بوده و همانطور که همه شاهد بودیم بازار رشد خوبی را در چند ماه گذشته داشت و ۵۰ درصد صعود کردبنابراین پس از این روند صعودی بازار باید اصلاح داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مواقع نزولی شدن بازار افراد عمدتا به دنبال بهانه هستند و دلیلی را به بازار می چسبانند، ادامه داد: در حال حاضر نیز برجام بهانه ریزش بازار شده اما آنچه اهمیت دارد اینکه ابهام در برجام چند سال است که وجود دارد و برای چند ماهه اخیر نیست که دوباره پررنگ شود.

شهبازی افزود: افرادی که به دنبال دلیل هستند، برای رشد بازار بالا رفتن قیمت دلار را بهانه می کنند اما در چند روز اخیر که قیمت دلار تغییر آنچنانی نداشته و بازار ریزش داشته حرفی از دلار به میان آورده نمی شوند. بنابر این در روند بازار تنها ارزندگی سهام است که تاثیر دارد و ریزش بازار تنها اصلاح زمانی و قیمتی است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: از طرفی با توجه به اینکه قیمت محصولات جهانی چند سالی است که در پیک خود هستند و گزارشات مجامع شرکت ها خوب است، به اعتقاد من وضعیت فاندامنتال بازار سرمایه بسیار خوب است و اگر توافق در برجام صورت گیرد و تحریم ها رفع شود از این هم بهتر خواهد شد چرا که هزینه شرکت‌ها کمتر و صادراتشان بیشتر می شود.

او با تاکید بر اینکه بازار نیاز به بهانه برای توجیه اصلاح قیمت ها دارد، گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار رو به پایین نخواهد بود و این شرایط به نفع شرکت های صادرات محور است، باید به بازار فرصت داد تا پس از رشد ۵۰ درصدی که داشت خود را اصلاح کرده و آماده ورود سرمایه گذاران جدید بشود. بنابراین با اینکه روند اصلاح قیمتی قابل پیش بینی نیست، اما با توجه به شرایط فعلی کشور بازار در شرایط خوبی به سرمی برد.


بیشتر بخوانید:


عرضه اولیه ترکیبی فاجعه بازار است؟

شهبازی در پاسخ به این پرسش که رویه عرضه اولیه ترکیبی با نارضایتی برخی سهامداران همراه بوده و عده ای دلیل ریزش بازار را همین مهم می‌دانند، گفت: با توجه به اینکه ارقام عرضه اولیه ترکیبی اعداد زیادی نبوده و عرضه خاصی هم صورت نگرفته نمی تواند تاثیری روی بالا یا پایین رفتن شاخص بورس داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه البته عرضه اولیه ترکیبی را روش خوبی برای عرضه سهام دانست و تصریح کرد: تا پیش از این روش افرادی که سررشته ای هم از بازار نداشتند به صرف اینکه سهام عرضه اولیه می‌شود، در صف خرید منتظر می ماندند؛ اما اکنون با توجه به اینکه صندوق ها سهام را می خرند مردم تبه حضور در صندوق های سرمایه گذاری تشویق می‌شوند، از طرف دیگر بازار نظم می گیرد و قفل شدن صف‌های خرید بسیار کمتر خواهد شد.

شهبازی ادامه داد: با این روش ناشران نیز قیمت‌های منصفانه‌تری برای عرضه‌های اولیه خود منتشر می کنند و اگر قیمت بالا بدهند و صندوق ها سهامشان را نخرند، دیگر نمی‌توانند سهام خود را عرضه کنند بنابراین بهترین روش برای عرضه اولیه بوده و ضعف های روش های دیگر را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روش عرضه اولیه ترکیبی باعث شلوغ شدن صف های خرید نخواهند شد،‌گفت: هر روشی محاسن و معایب خود را دارد. در حال حاضر نیز صف‌های خرید قفل هستند، حتی برخی نمادها پس از یک سال هنوز روان نشده اند. اما عرضه اولیه ترکیبی جدای این ایراد محاسن خاص خود را دارد که باعث می شود مردم به سمت صندوق ‌ها ترغیب شوند و ناشران نتوانند هر سهمی را با هر قیمتی عرضه کنند.

کد خبر 438527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم پورمشک IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    بنظرم با کشف قیمت سهام وقیمت گذاری توسط صندوقهای سرمایه گذاری برای خریداران اگر چه مشکل ساز نیست بلکه عالیست مشروط براینکه قیمتها واقعی ومنصفانه اعلام شود تا بخش حقیقی رغبت بیشتری برای خرید داشته باشد .دراین خصوص بایدخط قرمزی برای صندوقها درنظر گرفت ودرصدی باضرایب منطقی ومعقول برای ممانعت از زیاده خواهی آنها تصویب وب صندوقها اعلام کرد .قبلا بیشترین درصدسهام عرضه اولیه ب صندوقها اختصاص داده میشد که درروش جدید باید دراین موردتجدید نظر شود ومشوقی برای سرمایه گذاران حقیقی هم درنظر گرفت درغیر اینصورت بخش حقیقی بتدریج از گردونه سهام بخصوص سهام عرضه اولیه خارج خواهدشد
  • محسن IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    خوبه ولی اگه صندوق ها مثل اپال بی شعور بازی درنیارن و این مستلزم نظارت هست البته نه نظارتی که جناب ناظر میکنن