۳ عامل تصمیم خرید هیجانی دلار/  راهکارهای بازگشت اعتماد مردم چیست؟

انتظار تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی در سال جاری به عنوان یکی از سناریوهای پیش رو موجب شده مردم برای نجات سرمایه خود به ارز پناه ببرند.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ خبر امکان توافق بین ایران و آمریکا خبری است که قیمت دلار را در چند روز گذشته کاهشی کرد اما نکته مهم استقبال سرمایه گذاران از بازار دلار است. پالس مثبت دولت باید کاهش قیمت و تقاضای دلار را در پی داشته باشد، اما بازار با افزایش تقاضای دلار همراه است. عملکرد عکس شهروندان به اخبار مثبت دولت و بازار نشان از کاهش سرمایه های اجتماعی دارد. بازگشت اعتماد به بازار با شاخصه هایی همچون ثبات قیمتی، کنترل نقدینگی و کنترل تورم اجرایی خواهد شد

علیرضا عباسی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: هر زمانی که خوش بینی نسبت به مذاکرات برجام افزایش پیدا می کند، بازار ارز روند کاهشی یافته و به محض اینکه خبر منفی از روند این مذاکرات منتشر می شود،‌ شاهد رشد ارزش دلار هستیم.

وی افزود: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر شروع دوباره مذاکرات بین ایران و آمریکا منتشر شد، منبع خبر مشخص نیست اما تحرکات دیپلماتیک ایران در کشور عراق و مذاکراتی که آمریکا با هم پیمانان خود داشت، پیش بینی یک توافق قریب الوقوع را به ذهن متبادر می‌کند که در نهایت باعث کاهش ۵ تا ۷ درصدی دلار در چند روز گذشته شد.

سه عامل تصمیم خرید هیجانی دلار

این کارشناس بازارهای موازی در پاسخ به اینکه چرا مردم با کاهش قیمت دلار، برای خرید این ارز هجوم می‌برند، گفت: برای اینکه کسری بودجه، تورم انتظاری و افزایش شدید نقدینگی در نگاه بلند مدت، افزایش قیمت دلار را در پی دارد و به توافق نرسیدن ایران و آمریکا ممکن است موجب تحریک بخشی از تقاضای نهفته در بازار شود.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: بازار مسکن در رکود بی سابقه است، بازار ارز هم زیر سایه ریسک بالای ریزش ناشی از توافق است پس می توان بازار سرمایه را بهترین گزینه سرمایه گذاری دانست .

این فعال بازار ادامه داد: آزاد کردن نیروهای بازار به نفع تولید و تجارت و جذاب کردن اقتصاد ملی با بهبود فضای کسب و کار و کاهش فرامین اقتصاد دستوری و لغو سیاست ناکارآمد قیمت گذاری دستوری می تواند مانع خروج گسترده سرمایه از کشور شود .
وی افزود: انتظار ۵۰ تا ۶۰ درصدی تورمی در سال جاری به عنوان یکی از سناریوهای پیش روست و مردم برای نجات سرمایه خود از آفتاب سوزان تورم، به ارز پناه می برند. خرید گسترده ارز باعث کاهش ارزش پول ملی و خروج ارز از چرخه اقتصاد ملی می شود.

عملکرد عکس شهروندان به پالس مثبت دولت

عباسی تصریح کرد: در شرایط عادی زمانی که دلار کاهشی و سیگنال های مثبت از طرف دولت در مورد توافقات برجامی منتشر می‌شود، باید میزان تقاضا برای ارز کاهشی شود اما بدقولی های مستمر مدیران قبلی اقتصادی باعث شده مردم در جهت گیری های اقتصادی خود هر زمانی که پیامی از دولت منتشر می شود، موضوع را برعکس تفسیر کنند و به عنوان پالس منفی برای اقتصاد در نظر بگیرند. این رفتار ناامیدانه همراه با بی اعتمادی به دولت، چالش بسیار بزرگی است و نشان از کاهش سرمایه اجتماعی دولت دارد.

کابینه یک دست رئیس جمهور جدید راه گشاست

این اقتصاددان گفت: امیدواریم با کاهش تنش، تحریم و رونق مجدد بازارها مسئولین از وعده وعید های پوپولیستی دوری کنند، از ارائه مدل هایی که علم اقتصاد رد می کند، فاصله بگیرند و در عملکرد خود تابعی از متغیرهای واقعی اقتصاد باشند. همچنین امیدواریم با تغییر گسترده مدیران اقتصادی و تیم یک دست در کابینه رئیس جمهور جدید در ایران شاهد یک هماهنگی در اتخاذ تصمیمات و اجرای برنامه ها باشیم.

کد خبر 437794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =