آینده بازار ارز و طلا چیست؟

باتوجه به پیش بینی صعودی بودن دلار، در روزهای آینده از تلاطم بازار ارز و طلا کاسته و شیب تند افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ تغییر در سیاست انبساطی فدرال رزرو به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر شاخص دلار همواره مورد توجه تحلیلگران بازار جهانی کامودیتی‌ها بوده است. همچنین شاخص دلار گارد صعودی گرفته و بعد از تکمیل یک موج کارکشن می تواند صعود کند؛ در صورتی که شاخص دلار وارد فاز صعود شود، باید منتظر فشار فروش بر کامودیتی ها و مخصوصا فلزات گرانبها باشیم.

سید علی خسروشاهی، مدیر سرمایه گذاری سبدگردان اندیشه صبا در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازار ارز و طلای ایران در حالی وارد ششمین ماه از سال ۱۴۰۰می‌شود که در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها بوده است.

وی افزود: تحولات سیاسی افغانستان و تعطیلی بازار ارز هرات به عنوان یکی از مهمترین مبادی ورود ارز به کشور تاثیر چشمگیری در افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته داشته است. جدای از تحولات سیاسی افغانستان کم‌رنگ شدن امیدها به برجام نیز به تورم انتظاری در جامعه دامن زده است، همچنین ارقام اعلامی درباره کسری بودجه امسال نیز مزید علت شده تا قیمت ها صعودی شود.

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان اندیشه صبا بیان کرد: بازار طلا هم متاثر از نرخ ارز با افزایش قیمت ها همراه بود؛ به گونه ای که قیمت سکه امامی تا محدوده دوازده میلیون دویست هزار تومان افزایش یافت، اما برخلاف تاثیر مثبت نرخ ارز بر قیمت سکه و طلا، انس جهانی در چند روز گذشته با کاهش همراه بود و نتوانست خود را در کانال ۱۸۰۰دلار حفظ کند و تا محدوده ۱۷۸۰دلار کاهش یافت.


بیشتر بخوانید:

نرخ رسمی ۲۲ ارز کاهش یافت


تغییر سیاست فدرال رزرو، عامل مهم نوسان دلار

خسروشاهی عنوان کرد: تغییر در سیاست انبساطی فدرال رزرو به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر شاخص دلار همواره مورد توجه تحلیلگران بازار جهانی کامودیتی ها بوده است. همچنین با وجود نظرات بعضی از اعضای فدرال رزرو مبنی بر نزدیک بودن زمان پایان سیاست های انبساطی هنوز خبر موثقی در این باره منتشر نشده است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا (Prelim GDP q/q)در روز پنجشنبه و همچنین شاخص تورم هزینه مصرفی شخصی (Core PCE Price Index m/m)در روز جمعه می تواند تاثیر زیادی بر رای اعضای کمیته فدرال رزرو در مورد پایان دادن به سیاست های انبساطی و افزایش نرخ بهره داشته باشد.

فعالان بازار در انتظار برنامه های عملی وزیر اقتصاد

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان اندیشه صبا ادامه داد: علاوه بر همه مطالب عنوان شده نباید از آغاز به کار رسمی دولت جدید در شهریورماه هم غافل شد. با اتمام زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و مشخص شدن وزرای دولت جدید و همچنین انتخاب رئیس بانک مرکزی در شهریورماه، باید منتظر اعلام برنامه‌ها و اقدامات عملی وزیر اقتصاد و همچنین رئیس بانک مرکزی بود.

خسروشاهی گفت: از بعد تحلیل تکنیکی سکه در محدوده ۱۲.۱۰۰.۰۰۰ الی۱۲.۲۰۰.۰۰۰تومان با مقاومت مواجه است و در صورت شکست محدوده ذکر شده می تواند تا محدوده ۱۲.۸۰۰.۰۰۰تومان رشد کند. نرخ ارز نیز در محدوده ۲۷.۵۰۰الی۲۸.۰۰۰تومان با مقاومت روبه روست که در صورت شکست محدوده مذکورمقاومت بعدی در محدوده ۳۰.۰۰۰تومان است.

فشار فروش کامودیتی ها با افزایش نرخ دلار

به گفته وی شاخص دلار گارد صعودی گرفته و بعد از تکمیل یک موج کارکشن می‌تواند صعود کند؛ در صورتی که شاخص دلار وارد فاز صعود شود، باید منتظر فشار فروش برکامودیتی ها و مخصوصا فلزات گرانبها باشیم. همچنین با توجه به مطالب عنوان شده به نظر می رسد با فروکش کردن درگیری های سیاسی افغانستان و بازگشایی بازار ارز هرات و همچنین با توجه به پیش بینی صعودی بودن شاخص

دلار، طی روزهای آینده از تلاطم بازار ارز و طلا کاسته خواهد شد و شیب تند افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 437369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =