۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
زمان، راه را روشن می‌کند

نه می‌توان گفت چشم‌انداز صنعت بانکداری بسیار خوب است و نه بسیار بد، باید اجازه دهیم به مرور زمان مسیر صنعت بانکی مشخص شود.

در حال حاضر مهمترین مشخصه صنعت بانکداری این است که تقریبا نزدیک به یک سال است تراز عملیاتی برخی بانک‌ها بهتر شده است، بانک‌های مشکل‌دار همچنان شرایط خوبی ندارند اما بانک‌هایی که تراز کوچک منفی داشتند در شرایط فعلی وضعیت خوبی دارند مانند بانک اقتصاد نوین که مابه‌التفاوت سود دریافتی تسهیلات و سودی که به سپرده‌گذاران می‌داد، روندی مثبت یافته است. نکته دیگر این است که برخی از بانک‌ها توانستند مطالبات خود را وصول کنند، دارایی‌های مازاد خود را فروختند و این موضوع بسیار به مدیریت نقدینگی در بانک‌ها کمک کرد.
عامل دیگری که فشار را از روی صنعت بانکی برداشته، فعالیت عملیات بازار باز بانک مرکزی است و مدیریتی که روی نرخ‌های بین بانکی انجام گرفت و باعث شد در مواقعی که کمبود نقدینگی در بانک وجود دارد، به سمت سپرده‌های بالا نروند و آشفتگی در نظام بانکی ایجاد نشود. همچنین در سال ۹۹ سود سرمایه‌گذاری‌ها برای بانک‌ها بسیار خوب بود، بسیاری از بانک‌ها توانستند بازوهای سرمایه‌گذاری خوبی تشکیل دهند و سود خوبی از محل بخشی از منابع مشاع خود شناسایی کنند.

اگرچه ممکن است چشم‌انداز آینده صنعت بانکی متفاوت باشد، اما در هر صورت دولت در حال تغییر بوده و معمولا با تغییر دولت‌ها ممکن است نگاه به سیستم بانکداری یا درخواستشان از سیستم بانکداری عوض شود. بر این اساس احتمال دارد بخشی از وام‌های بی‌توجیه برای سرمایه‌گذاری به بانک‌ها ابلاغ یا درخواست شود و به‌طور کلی عموما در گذشته شاهد وجهه خوبی از تغییر دولت در صنعت بانکداری نبودیم.
البته نمی‌شود همه بانک‌ها و شرکت‌هایی که در این صنعت هستند را با یک نگاه دیدو باید شرایط هر کدام از آنها با جزئیات بررسی شود. یکی از چشم‌اندازهایی که درخصوص صنعت بانکداری وجود دارد، برداشته شدن تحریم‌ها و عملیات ارزی است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که هنوز به لحاظ استانداردهای بانکداری و پیش‌نیازهای ارتباطات بانکداری در دنیا به روز نیستیم، پس باید چنین موردی با احتیاط در صنعت بانکداری دنبال شود.
اگر شرایط فعلی درخصوص مدیریت بازار بین بانکی وجود داشته باشد، باتوجه به ابهاماتی که درخصوص توافق یا عدم توافق وجود دارد، همچنین باتوجه به آرام شدن بازارها و چشم امید به توافق، بانک‌ها قدرت بیشتری در جذب منابع به واسطه تغییر ذائقه‌های تورمی مردم دارند. بنابراین نه می‌توان گفت چشم‌انداز صنعت بانکداری بسیار خوب است و نه بسیار بد خواهد بود. باید بگذاریم به مرور زمان مسیر صنعت بانکی مشخص شود. البته تنها نکته موجود این است که قیمت سهام این شرکت‌ها ریزش زیادی از سقف خود داشتند و اگر ارزان نباشند، خیلی گران نیستند.

کد خبر 436971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =