رشد در سالگرد سقوط

بازار هفته گذشته شرایط خوبی داشت و رشد شاخص چشمگیر بود.

بازار هفته گذشته شرایط خوبی داشت و رشد شاخص چشمگیر بود. یکی از محرک‌های اصلی بازار رشد نرخ ارز بود. از اتفاقات مهم این هفته اقبال بازار به شستا بعد از هفته‌ها درجا زدن و افزایش سرمایه سنگین پتروشیمی پارس از محل سرمایه‌گذاری آریا و شایعاتی از افزایش سرمایه فارس بود.

بازار روز شنبه با شروعی مثبت کار خود را آغاز کرد و ارزش معاملات خرد به ۷۴۲۰ میلیارد تومان رسید. خریداران در منفی‌ها خریدار و جریان پول به سمت سهم‌های کوچک بود و گروه‌های بانکی و خودرویی مورد اقبال خریداران قرار گرفتند و بیشترین ورود پول در نمادهای فارس و وبملت بود همچنین شاخص کل با رشد ۱۷۱۸ واحدی همراه بود.
در دومین روز هفته بازار با گرایش به سهم‌های بنیادی کار خود را پایان داد و شاخص کل با رشد ۱۰ هزار واحدی همراه شد، ارزش معاملات ۶۲۹۶ میلیارد تومان بود. عرضه "وامین" در بازار فرابورس و گروه‌های سیمانی و پالایشی و حمل و نقل با تقاضای زیادی همراه بودند.
روز دوشنبه بازار متعادل و رو به بالا معامله شد و رشد شاخص کل و هم وزن باعث تعادل در بازار شد. شاخص کل با رشد ۱۵۳۱۳ هزار واحدی همراه بود و ارزش معاملات خرد ۷۰۷۱ میلیارد تومان ثبت شد. بیشترین نمادهایی که ورود پول حقیقی داشتند نمادهای فخوز، کاوه و کویر بودند. گروه‌های فلزات و سرمایه‌گذاری‌ها و خودرویی‌ها از گروه‌های مورد توجه بازار بودند.
سه‌شنبه روز سالگرد ریزش بازار با جهش مثبت شاخص و شکستن رکورد ارزش معاملات خرد توانست سیگنال مثبتی برای ورود سرمایه‌های خارج از بازار باشد. انتظارات بازار و رشد قیمتی دلار به بالای ۲۵ هزار تومان و فروش‌های خوب شرکت‌های پتروشیمی و فولادی محرک شاخص برای صعود است. شاخص کل با رشد ۲۰۵۹۵ هزار واحدی و ارزش معاملات با بالاترین رقم در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷۴۰ میلیارد تومان همراه بود. گروه‌های فلزی و زارعت و حمل و نقل و شیمیایی‌ها برترین گروه‌های بازار بودند.
بازار روز چهارشنبه با رشد ۳۰ هزار واحدی با سبزپوشی به اتمام رسید. بازار با تقاضا در نمادهای شاخص ساز و بنیادی همراه بود. نمادهای شستا، فولاد، ذوب و شپنا لیدرهای بازار بودند. بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای شتران، شستا، فارس و پارس بود، ارزش معاملات خرد به ۱۰۰۳۸ میلیارد تومان رسید و شاهد خروج ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت بودیم.
بازار کار خود را با تکذیب افزایش سرمایه هلدینگ فارس از محل تجدید ارزیابی به اتمام رساند و دلار صرافی به ۲۶ هزار تومان رسید، پیشتازی سهام‌های دلاری محور و ورود پول توسط حقوقی‌ها روند صعودی بازار را افزایش و باعث کاهش ترس در حقیقی‌ها و امید تازه در روند صعودی بازار شد. در هفته گذشته ETF‌ها مورد توجه بازار قرار گرفتند و ETF‌هایی که با ۹۰ درصد ناو خود معامله می‌شدند به بالای ۱۰۰ درصد رسیدند و فرصت خرید برای ETF‌های زیر آن ایجاد شد.
در روند عرضه اولیه‌ها نماد «مدیریت» عرضه شد که زیرمجموعه نماد «ومدیر» است که با این عرضه اولیه ناو این شرکت به ۵۰ درصد می‌رسد. این هفته ۳ نماد در بازار پایه بازگشایی شد که «ویسا» و «وفتخار» با صف خرید همراه بودند و «وامین» متعادل و با حمایت حقوقی همراه بود. «فغدیر» و «فرود» درج نماد شدند که از شرکت‌های زیرمجموعه «فولاژ» و آماده عرضه اولیه به بازار هستند. نمادهای سهام عدالت استانی که به زیر ۵۰ درصد ناو خود رسیده بودند به شدت با تقاضا روبه‌رو شدند و توانستند بازدهی‌های خوبی کسب کنند. نمادهای «ومهان»، «وسپه» و «صبا» از گروه سرمایه‌گذاری با اقبال بازار روبه‌رو شدند.
از اخبار مهم تصویب افزایش سرمایه ۲۸۰ درصدی «فخوز» از سود انباشته و افزایش سرمایه ۵۷۳۳ درصدی «وساخت» از تجدید ارزیابی، بازگشایی ۲۹ درصدی «کمینا» بعد از مجمع بوده است. در مجامع «پترول» از عرضه اولیه پتروشیمی ایلام در فرابورس و بهره‌برداری طرح پلی پروپیلن ایلام و طرح کریستال ملامین در لردگان اعلام کرد و در مجمع ۴۰ تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد.
مدیرعامل «تاصیکو» در مجمع از بهره‌برداری کارخانه فرآوری طلای کردستان بعد از ۶ سال با ظرفیت ۵۳۵ کیلو طلای ۲۴ عیار تا چند روز آینده خبر داد و ۹۸ درصد سود معادل ۸۲۵ ریال به ازای هر سهم تقسیم کرد. «تیپیکو» عرضه اولیه شرکت دانا و احداث سه سایت مکمل غذایی تا انتهای سال در دستور کار دارد. «تیپیکو» در مجمع ۴۷۵ تومان سود تقسیم کرد و تاثیر ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی آزادسازی دلار بر قیمت دارو از نکات مهم مجمع بود.
قیمت‌های جهانی طلا به زیر ۱۸۰۰ آمد و نفت پرنوسان بود ولی نهایتا به ۷۰ دلار بازگشت. بیت کوین به بیش از ۴۶ هزار دلار رسید و قیمت روی با نوسان شدید حول و حوش ۳۰۰۰ دلار بر تن و سرب به نزدیک ۲۴۰۰ دلار بر تن رسید و آلومینیوم بدون تغییر در ۲۵۰۰ دلار بر تن ماند. فولاد در چین همچنان بالا معامله می‌شود ولی سنگ آهن به دلیل اعمال محدودیت تقاضا کاهش یافته است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس - شماره 410
کد خبر 436961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =