۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کابینه رئیسی نهایی شد + عکس

فهرست وزرای پیشنهادی ابراهیم رییسی، رییس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش صدای بورس ؛ فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم و با اعلام سخنگوی مجلس نهایی و تایید شده است.

در ادامه به بررسی سبقه ۴ وزیر و رئیس بانک مرکزی می پردازیم.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی

سید احسان خاندوزی  متولد ۲۳ شهریور ۱۳۵۹ در گرگان است. نام خاندوزی با گزارش های کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس در رسانه ها شنیده شد. او از جمله دانشجویان رشته اقتصاد دانشگاه امام صادق بود که در دوره ریاست احمد توکلی بر مرکز پژوهش ها وارد این مرکز شد و توانست به مرور سلسه مراتب اداری را طی کند.

خاندوزی در مرکز پژوهش های مجلس به سمت مدیرکل اقتصادی رسید و پس از آن توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رای، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شود.

او در مجلس به عضویت کمیسیون اقتصادی درآمد در سال اول نایب رئیس اول این کمیسیون شد و در سال دوم به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شد. خاندوزی در دوره نمایندگی در حدود ۱۴ طرح را امضا کرده که ۹ طرح آن در حوزه اقتصاد بوده است.

 یکی از حوزه های مورد علاقه خاندوزی بحث های مالیاتی است و او از طراحان اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است و اعتقاد دارد:یکی از ابزار کنترل سوداگری در بازارهای دارایی  مالیات بر عایدی سرمایه است.

او درباره احیای برجام نیز در نوشته های قبلی خود سه شرط گذاشته بود:

۱- تضمین صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز

۲- آزادسازی ۱۵ میلیارد دلار دارایی‌های خارجی مسدود شده ایران

۳- معامله تا ۴ میلیارد دلار ماهانه در سویفت.

مسعود میرکاظمی سکاندار برنامه و بودجه 

سید مسعود میرکاظمی متولد سال ۱۳۳۹ در اردستان، و یک سیاستمدار اصولگراست. وی نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی بوده و در دولت نهم به مدت چهار سال سال وزیر بازرگانی بوده است.

میر کاظمی در دولت دوم احمدی نژاد به وزارت نفت رفت در وزارت نفت عملکرد او پر سر و صدا بود طرح توقف سواپ نفت و تولید بنزین در پتروشیمی ها از جمله اقدامات میرکاظمی در نفت بود او سال ۹۰ از سوی احمدی نژاد کنار گذاشته شد او پس از دولت برای مجلس نهم نامزد شد و به عنوان نماینده تهران به مجلس راه پیدا کرد.

اما او در مجلس دهم نتوانست کرسی نمایندگی را حفظ کند. در سال ۱۳۹۶ در ستاد رئیسی فعال بود و مسئولیت کمیته طرح و برنامه را بر عهده داشت. وی در کابینه سیزدهم نتوانست سمت وزارت سازمان برنامه و بودجه را از آن خود کند.

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت

سید رضا فاطمی امین در سال ۱۳۵۳ در شاهرود به دنیا آمده و در حال حاضر به همراه خانواده اش در مشهد زندگی می‌کند، وی تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد شروع کرد و دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد. 

از سوابق اجرایی او می‌توان به عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد .

وی پست‌های ریاستی و اجرایی بسیار زیادی در کارنامه فعالیت‌هایش دارد که می‌توان به مهمترین آن‌ها مدیرعامل مؤسسه نورالثقلین همچنین مجری پروژه شهر سالم مشهد و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن اشاره داشت.

جواد اوجی، وزیر نفت 

وی پست‌های ریاستی و اجرایی بسیار زیادی در کارنامه فعالیت‌هایش دارد که می‌توان به مهمترین آن‌ها مدیرعامل مؤسسه نورالثقلین همچنین مجری پروژه شهر سالم مشهد و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن اشاره داشت.

اوجی سابقه کارشناس اداره مهندسی نفت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اهواز، کارشناس ارشد اداره ارزیابی مخازن نفت و گاز شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اهواز، رئیس اداره مهندسی پترو فیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رئیس اداره مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، عضو هیئت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، معاون امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از سال ۸۳ تاکنون را در کارنامه خود دارد.

وی مدرک در رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز تحصیل کرده است و اکنون عضو هیئت امنای دانشگاه صنعت نفت است.

محمد طالبی، ریاست کل بانک مرکزی

محمد طالبی در دولت حسن روحانی دبیر کل بانک مرکزی بوده است. نام او برای او رئیس کلی بانک مرکزی در دولت رئیسی مطرح است برای چنین اتفاقی می توان دو دلیل طرح کرد :همکاری طالبی با محمد مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام و تدریس در دانشگاه امام صادق.

طالبی دارای مدرک دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است، مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی را به ترتیب در رشته های مدیریت مالی دانشگاه تهران و مدیریت بازرگانی دانشگاه شیراز گذرانده است.

او پس از یک دهه فعالیت در ستاد اجرایی فرمان امام به بانک کشاورزی رفت و هفت سال نیز مدیرعامل این بانک بود طالبی در ادامه مدیرعامل  صندوق ضمانت سپرده ها شد اما عکس دو تجربه قبلی دوره مدیریت کوتاهی داشت زیرا با آغاز ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی او به عنوان دبیر کل انتخاب شد. وی در حال حاضر رئیس بانک مرکزی در کابینه سیزدهم است.

دیگر وزرای کابینه سیزدهم به شرح زیر است:

اسماعیل خطیب به عنوان وزارت اطلاعات ، محمدرضا قرایی اشتیانی به عنوان وزارت دفاع ،احمد وحیدی به عنوان وزارت کشور، علی اکبر محرابیان به عنوان وزارت نیرو ،‌حسین باغ گلی به عنوان وزارت آموزش پرورش، محمد علی زلفی گل به عنوان وزارت علوم ، حجت الله عبدالملکی به عنوان وزارت کار، رستم قاسمی به عنوان وزارت راه و شهرسازی، جواد ساداتی نژاد به عنوان وزارت جهاد کشاورزی، امیر عبداللهیان به عنوان وزارت خارجه، عزت الله ضرغامی به عنوان وزارت گردشگری، حمید سجادی به عنوان وزارت ورزش و جوانان، بهرام عین اللهی به عنوان وزارت بهداشت، محمد مهدی اسماعیلی به عنوان وزارت ارشاد و عیسی زارع پور به عنوان وزارت ارتباطات انتخاب شد.

وزرای پیشنهای رئیسی که تایید  نهایی شدند
کد خبر 436935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =