همچنان بازار سرمایه الویت بازارهای مالی 

به نوعی جذب سرمایه تامین مالی از طریق بازرا سرمایه است هر اتفاقی هم در باقی بازار رخ دهد اثار آن بر بازار سرمایه مشهود است.

وحید حسن‌پور، مدیر عامل کارگزاری صبا تامین در گفت‌وگو با صدای بورس:

عوامل مختلفی بر رشد بازار تاثیر داشت در ابتدا گزارش‌های خوب شرکت‌ها(فصلی، گزارش‌های ارائه شده در کدال و عملکرد سال گذشته) و اصلاحات خوب بعضی محصولات در بخش قیمت گذاری مانند سیمان که از قیمت گذاری دستوری خارج و در بورس کالا عرضه شد.

اثر مستقیم شفافیت قیمت در سیمان را برای دارندگان سهام شرکت‌های سیمانی مشاهده می‌کنیم که هم در قیمت سهام و هم در قیمت محصولات در تابلوهای بورس و فرابورس می‌بینیم.

برای شرکت‌های دیگر که از دستور قیمت گذاری خارج می‌شوند یا افزایش نرخ را متناسب با تورم انجام می‌دهند اثار آن در بازار دیده می‌شود.

بحث کف سازی نیز در روند مثبت موثر است اصلاح قیمتی به لحاظ زمانی خوب انجام شده ۷-۸ ماهی بود که بازار شرایط خوبی نداشت.

پیشتاز بودن صنایع متغیرهای زیادی دارد (دلار، نرخ بهره و توافقات برجامی) اما با توجه به تجربیات گذشته شرکت‌های صادرات محور(فولادی و پتروشیمی) توصیه می‌شود در پرتفوی سهامداران وجود داشته باشد.

صنعت سیمان نیز با خروج از قیمت گذاری دستوری سهامداران می‌توانند از آن مرتفع شوند.

بحران‌ها بی شک تاثیر گذار است به طور خاص صنعت برق سیمان را تحت تاثیر قرار و تولید آن را به میزان چشم‌گیری کاهش داده است ولی این اثر کوتاه مدت بود و سهامداران در بازار سرمایه دید کوتاه مدت ندارد.

احتمالا بحران برق تا آخر مرداد از بین می‌رود و شرکت‌ها به روال عادی تولید برمی‌گردند اما در حال حاضر احتمال خوب نبودن گزارشهای مرداد وجود دارد.

متغیرهای کلان اقتصاد روی تمام بازار ها تاثیر می‌گذارد، نرخ دلار و ارز برای پیشتازی هر کدام از بازارهای تعیین کننده است ولی به طور کلی با وجود کمک به بحث تولید ملی بازار سرمایه پیشنهاد اول است.

به نوعی جذب سرمایه تامین مالی از طریق بازرا سرمایه است هر اتفاقی هم در باقی بازار رخ دهد اثار آن بر بازار سرمایه مشهود است.

کد خبر 436718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =