پیش بینی بازار خودرو بعد از تحلیف/ ابر تورم، خودرو را می‌بلعد؟

یک کارشناس بازار خودرو گفت: بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری سه تا ۶ ماه با کاهش قیمت خودرو روبرو خواهیم بود اما تداوم نخواهد داشت.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ خودرو فراز و فرودهای بسیاری را در دوره ریاست جمهوری روحانی پشت سر گذاشت . پیش بینی دوگانه ای از شرایط بعد از تحلیف ریاست جمهوری وجود دارد، بسیاری از پیش بینی ها آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی را پایان تحریم ها و شروعی برای کاهش قیمت خودرو می دانند و برخی ابر تورم را مهمان ناخوانده دوره جدید می دانند، باید دید پیش بینی ها به حقیقت خواهد پیوست یا خیر؟

پیش‌بینی بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در ارتباط با پیش بینی بازار خودرو بعد از مراسم تحلیف رئیس جمهوری به صدای بورس بیان کرد: قیمت خودرو بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری روند کاهشی به خود خواهد گرفت اما این روند کوتاه مدت است و تنها ۳ تا ۶ ماه ادامه خواهد داشت. اگر شرایط به منوال قبل از ریاست جمهوری روحانی باشد و هیچ تغییری در اف ای تی اف، تحریم ها، چابک سازی دولت، کنترل تورم، تحول در مدیریت و زیرساخت ها انجام نشود، دوباره تورم به بازار خودرو باز خواهد گشت و شاهد افزایش قیمت این محصول خواهیم بود.

اما و اگری که خودرو را کاهشی می کند

وی افزود: رزم حسینی،‌ وزیر صمت پیشتر اعلام کرده بود، بیش از ۴۵۰ هزار خودرو سال ۹۹ تحویل داده شده اما هیچ خودرویی برای دریافت خدمات مراجعه نکرده اند، این یعنی خودرو ها مستقیم به پارکینگ رفته و به بازار آزاد عرضه نشده است. با فرض صحت این سخن،‌ اگر این میزان خودرو وارد بازار شود به طور قطع قیمت محصولات خودرویی کاهش خواهد یافت.


بیشتر بخوانید:

قیمت محصولات ایران خودرو (‌۱۴۰۰/۵/۹ )

قیمت محصولات سایپا (‌۱۴۰۰/۵/۹ )

خودروسازان حامی در زمان تحریم اجازه فعالیت دارند


غول تورم خودرو را می بلعد

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بیان کرد:‌ غول تورم تا پایان سال به طور قطع خودرو را هم متاثر می کند، چرا که با شرایط فعلی، تورم قطعی است و راهکارهای کنونی که توسط مدیران اجرایی عملیاتی شده، تنها می تواند تورم های بخشی را کاهش دهد. وی افزود: موضوعات بین المللی می تواند میزان تورم را تحت الشعاع خود قرار دهد به طور مثال اگر پرونده هسته ای ایران حل شود، بخشی از کسری بودجه ایران حل می شود و با ایجاد بالانس می توان فضای کشور را متعادل کرد.

تورم از بی انظباتی مالی است

زاوه در انتها با بیان اینکه تورم از بی انضباطی مالی ایجاد می شود، گفت: ایران خودرو و سایپا با تورم زنده هستند. باید با انضباط مالی، فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری و کوچک کردن دولت اقتصاد ایران را به‌سامان کرد.

کد خبر 436364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =