تعادل در ریسک و بازده صندوق‌ها محقق شد 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری هر یک به فراخور ماهیت خود و اهداف تعیین شده، دارای استراتژی‌های مختلف سرمایه‌گذاری هستند.

تأمین سرمایۀ تمدن با دریافت مجوزهای لازم، از اواخر سال ۱۳۹۰ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر، مدیریت شش صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد. در ادامه مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

پربازده‌ترین صندوق

با توجه به فراوانی زیاد سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، سه صندوق از هشت صندوق این شرکت در راستای جذب این افراد، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق این شرکت با خالص ارزش دارایی بیش از ۴۲۹ هزار میلیارد ریال، صندوق گنجینه زرین‌شهر است که در سال گذشته بازدهی‌ای ۷۵/۲۰ درصدی داشت صندوق اندوخته توسعه صادرات آرمانی، با کسب حدود ۵/۲۱ درصد بازدهی در یک‌سال گذشته، پربازده‌ترین صندوق با درآمد ثابت این مجموعه بود.

تجربه افت

خالص ارزش دارایی‌های صندوق سهامی ثروت‌آفرین تمدن در یک‌سال گذشته افتی ۵۷ درصدی را تجربه کرد. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق حدود ۹۴ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «استخراج کانه‌های فلزی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» داشت. همسو با افت محسوس سطح بازدهی صندوق‌های سهامی در پی ریزش اخیر بازار سهام و با توجه به تاریخ تهیه گزارش، سطح بازدهی سالانۀ این صندوق هم همانند بسیاری از صندوق‌های مشابه، منفی شد. صندوق آرمان آتیه درخشان مس، دیگر صندوق سهامی این شرکت و از نوع صندوق‌های قابل معامله است که ۹۳ درصد از سبد خود را به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» اختصاص داد.

روند مثبت بازدهی

مهرماه ۱۳۹۰، صندوق گوهر نفیس تمدن در گروه صندوق‌های مختلط آغاز به کار کرد. این صندوق با اختصاص بیش از ۵۰ درصد از سبد خود به بازار سهام و حدود ۲۸ درصد به بازار بدهی، پس از ریزش اخیر بورس، همچنان بازدهی سالانۀ مثبتی دارد و در افقی بلندمدت نیز طی حدود ۱۰ سال فعالیت خود، بازدهی مرکبی ۱۲۸۶ درصدی داشت.

تعادل در ریسک و بازده صندوق‌ها محقق شد 


اولویت تعیین استراتژی

احمد کوچکی - قائم مقام معاون بازار تأمین سرمایه تمدن: صندوق‌های سرمایه‌گذاری هر یک به فراخور ماهیت خود و اهداف تعیین شده، دارای استراتژی‌های مختلف سرمایه‌گذاری هستند. در صندوق‌های با درآمد ثابت، هدف مدیر سرمایه‌گذاری بیشتر متمرکز بر ایجاد جریان نقدی پایدار و مستمر در عین ایجاد بازدهی مناسب قرار گرفته است. در صندوق‌های مختلط، مدیران صندوق به دنبال ایجاد ترکیبی مناسب از دارایی‌های درآمد ثابت کم ریسک و دارایی‌های سهمی با ریسک و بازده مناسب هستند تا سرمایه‌گذاران در عین تحمل ریسک نسبتا کم به فراخور آن از بازدهی متناسب با آن نیز برخوردار شوند. البته درنهایت برای صندوق‌های سهمی مجموعه تأمین سرمایه تمدن، هدف مدیران سرمایه‌گذاری، ایجاد تناسب میزان ریسک و بازدهی هر دو صندوق صدور ابطالی و قابل معامله است. بر این اساس، استمرار تناسب مذکور به ویژه با تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های سودآور در میان مدت و بلندمدت، رکن اصلی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سهمی است و مبنای اصلی انتخاب سهام مورد نظر را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 436344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =