موانعی که باید برداشته شود

باید اجازه داد عرضه اولیه شرکتی که قصد آن را دارد انجام شود زیرا عرضه اولیه همیشه مشتری خود را داشته و استقبال خیلی خوبی نیز از آن می‌شود.

یکی از راه‌های تأمین مالی شرکت‌ها عرضه آنها در بورس است که موانعی نیز در مقابل آنها وجود دارد. این موانع که در مواردی توسط نهادهای تنظیم‌کننده سازمان بورس گذاشته می‌شود، برای تسهیل تأمین مالی شرکت‌ها در بورس باید برداشته شود.


یکی از این موانع افزایش سرمایه است، همچنین ضریب سرمایه ثبتی شرکت‌ها نیز می‌تواند باشد که در حال حاضر در بورس و فرابورس پیگیر آن هستند. اگرچه برای فرار مالیاتی نیز می‌تواند سختگیری‌هایی توسط سازمان بورس اعمال شود، اما منظور این نیست شرکت‌هایی که فرار مالیاتی دارند را پذیرش کنند چون از اصل بازار که شفافیت است خارج است. البته می‌توانند شرکت‌هایی که تازه از فرار مالیاتی خارج شدند را با شرط و شروط‌هایی در بازار پذیرش کنند، این موارد از اصلی‌ترین نکاتی است که جزو موانع تأمین مالی است.
بنابراین ضرورت دارد قوانین تغییر پیدا کند و باید مسیر برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در بازار درج نماد شوند تسهیل شود. برای این کار باید موانع گفته شده برداشته شود به خصوص سرمایه ثبتی شرکت‌ها و دو دفتره بودن آنها را با تغییر قوانین، رفع کنند.
به عنوان نمونه برای شرکتی که سرمایه ثبتی‌اش ۱۰ میلیارد تومان است بازاری ایجاد شود که برای مردم جذاب باشد تا در آن سرمایه‌گذاری کنند نه صرفا شرکت‌هایی که حداقل سرمایه ثبتی ۱۰۰ میلیارد تومانی دارند، جذب بازار سرمایه شوند، یا در فرابورس با حداقل ۵۰ میلیارد تومان جذب شوند بلکه باید شرکت‌های کوچک نیز وارد شوند و برخی از تأمین مالی‌هایشان را از طریق بازار سرمایه انجام دهند که این موارد و قوانین باید اصلاح شود.
در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در صف پذیرش بورس و فرابورس هستند و بسیاری از آنها توسط کارگزاری‌ها این کار را انجام دادند که در بورس و فرابورس پذیره‌نویسی شوند اما در صف مشکلات و موانع موجود گیر افتادند، راهکار این است که نظرات و بوروکراسی‌های سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس همگی تجمیع شود. به‌عنوان مثال نهادی که هر سه نهاد اصلی آن را قبول دارند، می‌تواند شرکتی باشد که کارها را انجام دهد و در نهایت کارهای عرضه آن شرکت در فرابورس انجام شود. البته شاهدیم تنظیم‌کننده‌های بازار تمایل دارند در همه موارد به‌صورت مستقیم نظر بدهند و برخی کارها را برون‌سپاری نمی‌کنند.
همچنین دیده شده است نهادهایی مانند بورس و فرابورس عرضه‌های خود را براساس وضعیت بازار می‌سنجند، در زمان رشد بازار ممکن است چند عرضه در طی یک هفته انجام شود و زمانی که بازار با افت همراه است، عرضه اولیه‌ها برداشته می‌شود که سیاست اشتباهی است. بازار باید سمت و سوی خود را پیدا کند که نقدشوندگی است و نباید از اصل نقدشوندگی و برای عامه مردم و قشری که می خواهند شرکت‌هایشان را پذیره‌نویسی کنند، تأمین مالی انجام دهند. شرکتی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارد اول مصیبت‌هایش است زیرا تا به امروز کار خود را انجام می‌داده است و گزارشی منتشر نمی‌کرده است اما بعد از عرضه شدن باید گزارش منتشر کند و هنگامی که شرکتی این سختی‌ها را قبول می‌کند تنها یک هدف دارد آن هم راه‌اندازی خط تولید و تأمین مالی است که در نهایت به چرخه اقتصاد کمک شود. باید اجازه داده شود عرضه اولیه شرکتی که قصد آن را دارد انجام شود و به شرایط بازار نگاهی نشود زیرا عرضه اولیه همیشه مشتری خود را داشته و استقبال خیلی خوبی نیز از آن می‌شود.

  • عرفان هودی - معاون عملیات کارگزاری بورس بیمه ایران
کد خبر 436339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =