مشکل گرانی سیمان ربطی به بورس کالا ندارد

حسینی گفت: افزایش قیمت سیمان در بازار ناشی از قطعی برق است و ربطی به بازار کالا ندارد.

به گزارش صدای بورس، عباس حسینی، مدیر عامل سیمان تهران به حاشیه های ایجاد شده در زمینه بازار سیمان و خروج این محصول از بورس کالا اشاره کرد و گفت: مشکل گرانی سیمان در بازار ارتباطی به عرضه محصولات در بورس کالا ندارد، اکنون مشکل پیش آمده در این صنعت ناشی از عوامل دیگر است که باید اقدامات لازم برای رفع آنها در دستور کار قرار بگیرد.

او اظهار داشت: مشکل فعلی صنعت سیمان در کشور، کاهش تولید کارخانه ها و عدم عرضه این محصول در بازار است که این امر سبب کمبود سیمان و افزایش قیمت آن در بازار شده است.

مدیر عامل سیمان تهران ادامه داد: اکنون مسوولان مربوطه هیچ گونه توجهی به مشکل اصلی این صنعت در بازار ندارند و فقط به دنبال به دست آوردن نتیجه ای برای بهبود وضعیت بازار سیمان هستند.

قطعی برق، مشکل اصلی صنعت سیمان

وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که مشکل اصلی صنعت سیمان قطعی برق کارخانه های سیمان است، گفت: برخی علت گرانی سیمان را به گردن بورس کالا می اندازند و معتقدند از زمان عرضه سیمان در بورس این محصول با افزایش قیمت همراه شده، در حالی که مشکل گرانی سیمان هیچ ارتباطی به بورس کالا ندارد و اصلی ترین علت آن مربوط به بخش تولید است که باید اقدامات لازم برای رفع آن صورت گیرد.

حسینی با بیان اینکه زمانی که کالا در بازار وجود نداشته باشد طبیعتاً کالای مدنظر با افزایش قیمت همراه می شود، اظهار داشت: اکنون بهتر است مسؤولان مربوطه به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل باشند و به مسایل حاشیه ای توجه نکنند.

مزایای عرضه محصولات در بورس کالا

مدیر عامل سیمان تهران به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با عرضه محصولات در بورس کالا طبیعتاً زمینه شفافیت در بازار کالاها فراهم می شود؛ بنابراین وجود بورس کالا در اقتصاد کشور بسیار مثبت ارزیابی می شود و حضور آن جزو الزاماتی است که حتی باید تصمیماتی برای ادامه و بهبود روند آن در دستور کار قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: در جواب افرادی که معتقدند بورس کالا در کشور تاثیر منفی دارد و باعث گرانی کالاها می شود باید گفت که مشکل فعلی صنعت سیمان چیزی به نام بورس کالا نیست بلکه مشکل گرانی سیمان در بازار و عدم تولید این محصول به دلیل قطعی برق است.

حسینی افزود: قطعی برق باعث شده است تا تولید سیمان در کشور به صفر برسد؛ بنابراین کمبود کالا باعث گرانی این محصول شده است و هیچ ارتباطی به بورس کالا ندارد.


بیشتر بخوانید:


قیمت گذاری دستوری باعث تعطیلی بازار سیمان می شود

مدیر عامل سیمان تهران به قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر بازار سیمان اشاره کرد و گفت: اگر قرار بود قیمت گذاری دستوری به نتیجه ای مثبت در بازا ختم شود به طور حتم در چند سال گذشته تاثیر خود را در بازار گذاشته بود.

وی با بیان اینکه نتیجه قمیت گذاری دستوری عدم سرمایه گذاری در صنعت سیمان است، افزود: بسیاری از پروژه ها نیمه کاره رها شده اند زیرا ادامه فعالیت آنها هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.

حسینی با اشاره به اینکه در صنعت سیمان حتی اگر با مشکلی قطعی برق روبرو نباشیم، به طور حتم قیمت گذاری دستوری مشکلاتی جدی در این صنعت ایجاد می کند، اظهار داشت: نتیجه قیمت گذاری دستوری عدم توسعه و کمبود سیمان در بازار طی دو سال آینده است.

تشکیل بازار سیاه در بازار سیمان

مدیر عامل سیمان تهران، سیمان از خرداد ماه وارد بورس کالا شد، قیمت سیمان تا ۱۲ تیر ماه که هنوز قطعی برق رخ نداده و محدودیت مصرف ایجاد نشده بود نرخ سیمان در هر پاکت حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان بود و به نوعی می توان گفت سیمان تا آن زمان منطقی بود.

وی ادامه داد: بازار سیاه در صنعت سیمان از ۱۲ تیر ماه که تقاضا (دیماند) برق در صنعت سیمان به ۵۰ درصد و از ۱۹ تیر ماه ۱۰ درصد رسید، تشکیل شد و شاهد ایجاد چنین حاشیه هایی در بازار این محصول هستیم؛ پس با توجه به چنین اتفاقاتی می توان گفت که بورس کالا هیچ تاثیر منفی بر افزایش قیمت سیمان نداشته است.

حسینی با بیان اینکه هفته ای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن مصرف داخلی سیمان در کشور است، گفت: در سه هفته اخیر عرضه به میزان لازم به بازار انجام نشده است در حالی که باید سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن در بازار عرضه سیمان صورت می گرفت، طبق آمار موجود فقط حدود یک میلیون تن عرضه شد.

به گزارش ‌سنا، مدیرعامل سیمان تهران سیمان خاطرنشان کرد: مشکل فعلی سیمان در بازار ناشی از قطعی برق است و اگر قرار بود بورس کالا تاثیر منفی در این بازار داشته باشد تا ۱۲ تیر ماه اثر خود را در بازار گذاشته بود.

کد خبر 436244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =